En toch is het zo, Lennert. Wel onder de meest ongunstige omstandigheden. D.w.z. het ontbindingsproces van de nitraatcellulose is dan al bezig. Dat kan al beginnen na een jaar of 25. Bij een warme en vochtige omgeving gaat de ontbinding sneller dan bij droogte (lage relatieve vochtigheid en lage temperatuur). Die 60 graden geldt met name bij (bioscoop) film. Maar ook bij mijn oude celluloid vulpennen, die ik soms moest bewerken met een föhn voor reparatie/restauratie, ging het spul al snel fikken.
Ik werkte destijds bij het Film & Fotoarchief van de Rijksvoorlichtingsdienst (dat archief is tegenwoordig onderdeel van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum). Daar, destijds in de Haagse duinen, hadden we in speciaal gebouwde beveiligde kluizen, 6 miljoen meter (!!!) 35 mm bioscoopfilm van die Nitraat rotzooi liggen. We hebben daar proeven mee gedaan: Enkele stukjes filmstrook van elk zo’n cm of 10 samen met een laboratorium thermometer op een elektrisch kookplaatje. Daar kwam dus geen open vuur bij te pas. Bij ca. 60 graden begon het spul te roken, gelijk daarna vloog het proefsetje in de fik.
Bij mijn vulpennen zal de temperatuur uit de mijn fohn (aangepaste verfbrander) iets hoger zijn geweest, maar veel meer dan 100 graden zal het celluloid niet geworden zijn toen het ging branden.
Achter glas…
Ja, als dat als een brandglas werkt, heb je een probleem. Waarom dacht je dat er nog maar zo weinig van die ouwe celluloid pennen over waren? Er zijn er vele miljoenen van gemaakt.
Kif veertje miste en had ik gelukkig liggen. Secondewiel uit een donor gehaald want deze was wobbelig.
De balansas moest ook wat geplooid.
Met een amplitude van rond de 240 had ik graag hoger gezeten, maar met een geplooide balans en toch in 4 posities binnen 20 seconden (vermoedelijk)… niet slecht voor een 60 jaar oud horloge!
Heel mooi geworden Bram!! Hij kwam bij mij vandaan. Al sinds mijn kindertijd, dus zeker bijna 40 jaar, lag deze Ancre in deze staat, zonder rotor enz, in mijn rommeldoos met oude horloges. Had niet verwacht dat hij weer zo mooi kon worden. Echt chapeau!!
Tijdje geleden deed ik een oproep in het horloge onderdelen gezocht topic van het form omdat ik op zoek was naar indices voor een junghans horloge waarvan er een paar indices van de nummerplaat ontbraken.
Ik kreeg nooit een aanbieding en dus ging ik verder op zoek. Ik vond markers op aliexpress waarvan ik “dacht” dat het dezelfde waren.
Niet dus, ze waren te lang en de pootjes kwamen ook niet overeen met de gaatjes in de wijzerplaat.
Dan ga je moeten aanpassen en gezien de afmetingen van zulke markers een werkje waar je echt geduld mee moet hebben. Niets wat een heel fijn vijltje niet kan oplossen.
Eén van de 2 pootjes werden weggeveild. En de indices terug gelijmd met UV
Het uurwerk (FE 4601A) werd gereinigd en gesmeerd.
De wijzerplaat is mooi blauw en afhankelijk van de inval van het licht in 4 delen opgedeeld.
Genoeg woorden
Perfect is het niet maar in elk geval is het uurwerk weer draagbaar en er enorm op vooruitgegaan en gered van de sloop.
Hij loopt ook uitzonderlijk correct op tijd.
Wat ik me wel afvraag is waar de indices naartoe zijn gegaan. Waarschijnlijk is hij ooit geopend en zijn ze er gewoon uitgevallen want ik vond er geen enkele terug.
Mooie blauwe wijzerplaat!! En de uurmarkers zie je geen verschil in.
Ik heb het ook gehad met een Omega, die miste ook een uurmarker en dacht dat die wel ergens in een randje of iets zou liggen maar helaas nooit gevonden nu maar een andere wijzerplaat zoeken. De wijzerplaat was al niet zo mooi meer dus goed excuus voor een andere te monteren.