Verwachte waardestijging horloges?

Lijkt mij eens een aardig onderwerp.

Welke horloges, luxe en minder duur, zijn aantrekkelijk om te bezitten m.b.t. vasthouden van de waarde en/of stijging van de waarde?

Iedereen weet dat Rolex klokken door de jaren hun nieuwwaarde behouden en soms zelfs overstijgen.
Patek Philippe zelfde verhaal.

Maar geldt dat ook voor de goedkopere merken en horloges??
Als voorbeeld de Steinhart OVM 1st generation

Even mijn glazen bol pakken…

Met andere woorden, als jij het weet, weet ik het ook. Op zich denk ik wel dat horloges als een Steinhart (300€ of zo?) hun prijs houden, maar wat heb je daar voor dat soort bedragen aan? Voor mij zijn ze nu het geld niet waard, dus over 20 jaar ook niet.

Voorbeeld: (Jaeger) LeCoultre Futurematic. Technisch zeer interessante vintage, kort in productie en moeilijk in goede en complete staat te vinden. Doen ca. 1000€ voor een nette LeCoultre versie van 35 mm, de JLC versie in 37 mm is zeldzamer en duurder (€ 4000 of zo). Prijzen zijn al jaren op dit niveau. Worden niet minder waard, terwijl ze die potentie wel hebben (vind ik).

5 likes

Wil degene die dit weet ook voor mij even de lotto getallen invullen aub.

5 likes

Ik verwacht / hoop dat de Philip Caribbean 1000 het zelfde gaat doen als een vintage heuer :grin::see_no_evil:.

Vintage is lastig te voorspellen. Chronos doen het nu goed maar ik denk dat alles ( bekende merken ) met tritium straks langzaam zal stijgen.

2 likes

Helaas heeft die tritium niet het eeuwige leven…

2 likes

Poljot Strela 3017 lijkt wel in waarde toe te nemen.

1 like

Titus Calypsomatic ook ;). Heuer, Yema, Enicar en inderdaad veel vintage stalen chrono’s.

Dat is inderdaad koffiedik kijken, wat ik wel weet is dat je op een horloge van € 300 maximaal € 300 zal afschrijven :smile:. Maar voor €3000 plezier aan kan beleven. :+1:

20 likes

Vraag en aanbod.

Ik kan me niet voorstellen dat de vraag naar Steinhart horloges het aanbod ooit zal overstijgen. Maar ik interesseer me niet voor Steinhart dus wie weet ken ik hun markt totaal niet :slight_smile:

2 likes

Kan me niet voorstellen dat een hommage ooit meer waard wordt…

Nu een nep klok altijd een nep klok.

Als ik €200 moest inzetten dan denk ik dat een skx007 wel meer waard kan gaan worden. Alhoewel die natuurlijk wel in grote getale gemaakt is…

3 likes

Misschien stort de hele horlogemarkt wel in elkaar, door met name de opkomst van de smart watch. Of omdat de rentes uiteindelijk weer gaan stijgen en dus sparen weer interessanter wordt. Of omdat …

Ik zou zeggen; koop waar je van geniet en van geld dat je kunt missen. De rest is onzeker.

10 likes

Ligt ook aan de doelgroep die bijvoorbeeld over 25 jaar geld overheeft voor een dan “vintage” horloge … een nu 5 jarige zal over 25 jaar waarschijnlijk compleet andere interesses hebben dan wij hier met z’n allen,

ik verwacht dat vintage LCD sport horloges met stopwatch functie dan nog wel bruikbaar zullen zijn
gesteld dat men dan nog bezig is met lichamelijke fitheid :confused:

2 likes

Bruikbaar wel, maar technologisch nu al ingehaald door trackers etc. - plus vanwege hoge series minder verzamelwaardig volgens mij.

Ik denk dat oldskool techniek (automaat) gewoon zal blijven. In de jaren 80 waren er ook al lcd horloges. Het stukje techniek blijft mensen aantrekken om toch een ‘echt’ horloge te kopen.

2 likes

Mwoah, vergeet ook niet dat ik (en anderen) over 25 jaar een jaar 50 ben. Kinderen uit huis, beetje geld (hopelijk): reken maar dat ik niet achter lcd horloges ga jagen hoor.

Naast mij zal het gros van degenen die geinteresseerd zijn in vintage nog steeds verzamelend en/of levend zijn.

Denk dat vintage voorlooig nog wel hot zal blijven. Alleen welk horloge hot wordt…

2 likes

Horloges zijn de postzegel- of muntenverzameling van de 21e eeuw. Vergeet het dus maar dat je daar geld mee kunt verdienen.

5 likes

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Nu heb ik ook een postzegel en muntenverzameling en die zijn inderdaad géén ruk meer waard, zelfs de topstukken zijn nog maar een tiende (of minder) waard dan een jaar of 15 geleden. Als je het mij vraagt komt die verzamel gekte ook niet meer terug. Maar als ik dan naar de aantallen kijk die ervan gedrukt (postzegels, kleurtje op een waardeloos stukje papier) of geslagen (beetje reliëf op een stukje, soms waardevol, materiaal) zijn, dan lijkt dat niet op die van horloges.

Afgezien het gebruikte materiaal, zit er in een horloge wel wat meer intrinsieke waarde. De vintage wereld lijkt me wat oververhit op dit moment, maar aangezien een horloge in mijn ogen het enige sieraad is voor de man blijft de interesse er wel. Ik denk dat er in te toekomst nog veel interesse blijft bestaan voor klein mechanica.

11 likes

Inderdaad het is ook een gebruiksartikel.

2 likes

Van al mijn hobby’s is de horlogehobby de enige die ik ongeveer budgetneutraal kan doen of zelfs iets op verdienen. Het hangt er ook vanaf hoe je inkoopt. Tijdje terug op een Seamaster Chrono 600 euro winst gemaakt na anderhalf jaar dragen. Ook regelmatig Hamilton’s uit Singapore meegenomen en ook met winst verkocht.

Merk nu ook dat bv mijn Omega Railmaster meer waard wordt. Zijn gewild en zeldzaam en de prijzen gaan omhoog…

1 like

Ach, iemand schreef hier: op de wind van gisteren kun je niet zeilen…
m.a.w. koop wat je de moeite waard vindt :slight_smile:

4 likes