Verwachte waardestijging horloges?

Ik denk dat er wel winst te behalen valt op gerenomeerde merken, maar nu de waardestijging het hoogst is. Dat komt omdat een bepaalde generatie het gevoel heeft dat hun tijdperk ten einde raakt. Namelijk het mechanische tijdperk. De afgelopen 20 jaar waren toch een soort van 3e industriele revolutie. Vintage sportauto’s maken een beetje hetzelfde door op dit moment.

1 like

Thanks!

Ik heb hierbij nog de originele Gay Freres horlogeband gekocht. Ik ben echt benieuwd hoe het eruit gaat zien, als alles klaar is!

2 likes

Het is met heel veel zaken zo dat er ééns een hoogtepunt komt en daarna is het geen bal meer waard.

Neem speelgoedtreintjes. De generatie die hiermee is opgegroeid is bijna weg waardoor de markt in elkaar stort.
Stripverhalen en Comics gaan over twintig jaar ook over hun hoogtepunt heen. De nieuwe generatie leest alleen van telefoons en beeldschermen. Ik denk ook echt dat de mechanische horloge industrie het zwaar zal krijgen met uitzondering van een paar marketing giganten waar je ook voor zult betalen.
En inderdaad postzegels en munten maak je een kind echt niet meer blij mee.

2 likes

Boccia

1 like

Eens even kijken…

Niemand die het weet natuurlijk, maar misschien wordt echt vakmanschap straks nog wel veel meer gewaardeerd. Alles rolt dan zo’n beetje uit de 3D-printer en originelen worden dan niet meer gemaakt. Verder blijven “echte mannen” natuurlijk ook (pols-) horloges dragen wanneer je de tijd en andere info ook, op elk gewenst tijdstip, in je eigen ooglens of virtuele wereld kunt oproepen. Maar wij horloge-liefhebbers kiezen natuurlijk wel de rode pil!

2 likes

OK, koffiedik kijken, altijd leuk.

Op de lange termijn, als je rekent in periodes van decennia denk ik dat het allemaal minder gaat worden. Dat is ook al enigzins gebeurd met de friese staartklokken en de zakhorloges. De verzamelaars en liefhebbers sterven langzaam uit, en de man in de straat gaat waarschijnlijk voor een groot deel over op een smartwatch (of andere wearable met een display in textiel, op de mouw bv) en deels naar een kale pols. Wie weet raakt iets als een “earset” wel in, met vocale notificaties in je oor.
Het aanbod van nieuwe mechanische produkten zeg tussen de €500 en €4000 zou wel eens ernstig kunnen gaan verschralen. Dit kan allemaal vrij plotseling gaan, net als met de platenspeler.
Mogelijk heeft dit eerste verschijnsel op de kortere termijn zelfs een prijsstijging van vintage horloges tot gevolg.

Mijn verwachting is dat daarnaast vintage verzamelaars langzaam (geleidelijk) uitsterven in een hoger tempo dat er nieuwe ontstaan. Huidige verzamelaars (en die hebben een gemiddelde leeftijd dichter bij 50 dan bij 25) zijn opgegroeid met een zeker respect voor het horloge die de huidige generatie mist, de welvaart is hoger, techniek is disposable.
Het ontbreken van die bewondering is nefast voor verzamelneigingen. Er zullen steeds minder verzamelaars zijn, en de prijzen zullen gaan dalen.

Het zal aardig zijn om deze draad over 20 jaar nog eens op te zoeken. Ik kan mijn natuurlijk
vergissen, maar mede gezien de aantallen gemaakte horloges denk ik niet dat dat geval is.
De mechanische produkten uit de oudheid zijn in veel kleinere aantal gemaakt en blijven dus
hun waarde houden.

Er zal altijd een aantal verzamelaars voor horloges overblijven. In Nederland is ook nu nog een aantal verzamelaars van klompen.

2 likes

Balen! Ik heb de Sumo met de X

1 like

Je hebt helemaal gelijk. Maar volgens mij kan ik de tekst niet meer aanpassen, anders zou ik er een spatie hebben tussen gezet.

Sorry, mezelf quotend: ik moet mezelf corrigeren, ik denk dat dat tussen de €0 en €4000 moet zijn, en misschien wel veel hoger.

1 like

Ik hoop dat je gelijk hebt want dat zou betekenen dat ik mijn 2 Orient’s nog eens voor een ietwat fatsoenlijke prijs kwijtraak! Dat zou me gelukkig maken :grin:

Ik ga er van uit dat mechanisch horloges in de komende jaren 17,25% zullen stijgen. Het verleden garandeert ook de toekomst.

5 likes

Nee.

1 like

Wanneer een horloge nieuwprijs €375 is geweest en nu na 4 jaren minimaal ca € 500 waard is, zoals de Steinhart OVM 1.0, dan lijkt me dat een signaal.
Sterker nog, voor €500 zal het niet meevallen er 1 te vinden

Kopen? :grin:

2 likes

Hahahahahaaa

Gelukkig heb ik er al 1.

Wil jij 'm kwijt dan??

Niet direkt, wel voor € 500,- :yum:

1 like

De plotselinge populariteit en waardestijging van de SKX007 - geruchten over het stopzetten van de productie lijken toch overdreven? - is nog steeds een lijn omhoog, maar toen was daar ineens die intens verguisde Deep Blue 300m Nato Diver. Deze lijkt stiekem ook nog best goed verkocht te worden, ik zie in ieder geval aardig wat trotse en tevreden aanschafposts op allerlei fora en in allerlei horlogegroepen. Ben benieuwd wat zoiets dan gaat doen voor de waardestijging van de SKX007, ondanks/dankzij alle controverse.

Ik heb trouwens wel net iets meer vertrouwen in de waardevastheid van m’n Seiko Monsters.

1 like

Niet voor minder wegdoen. Het is dat ik er al 1 heb, anders had ik 'm van je overgenomen.

Maar beter nog, gewoon houden en met veel plezier dragen. Prachtig horloge werkelijk.

Voor mij hoeft een klokje niet perse €5000,00 te kosten om het toch begerenswaardig en bijzonder te vinden.

Hoe kan dat nou? Staat namelijk niet in het lijstje van Windhund in dit topic… :innocent::flushed::ghost:

3 likes

Welk type nrs Seiko Monsters?