Verzamelstrategie

Voorheen had ik na een nieuwe aanwinst, eigenlijk vrijwel meteen duidelijk wat de volgende zou moeten worden. Na mijn laatste aanwinst, de blue black bay, is het me eigenlijk niet meteen duidelijk geworden. Dus de laatste paar maanden ben ik veel aan het nadenken geweest over wat nu een goede strategie is voor de verzameling.

Ben nu 25 jaar en nu 8 jaar serieus en actief bezig met horloges. En er gaat toch ieder jaar een behoorlijk bedrag weg aan horloges. De hobby is zeker blijvend, dus dan moet je toch eens gaan kijken waar je verstandig aan doet.

Opwerken naar een hoger segment lijkt mij altijd goed. Doordat de klokken duurder worden, wordt de collectie ook kleiner. Dat heeft zo zijn voor en nadelen. Maar als ik echt ga kijken naar het top segment, zijn er maar 2 modellen die ik echt zou willen kopen. (Patek 5711, Patek 5396)

Die twee komen er ooit. Maar meer Patek/Lange verzamelen is voor de gewone man denk ik niet realistisch. De bedragen zijn gewoonweg te groot. Geen ruimte om een keer een miskoop te doen. Er gaat toch wel meer tijd zitten tussen nieuwe aanwinsten. En de verleiding weerstaan is dan denk ik erg moeilijk.

Tja, dan moet je toch gaan kijken wat je verder moet;

  • Specifiek richten op een merk/type/model? Qua model zou dat denk ik een speedmaster zijn. Qua merken vind ik Tudor en Longines erg interessant en dat is ook al een groot gedeelte van mijn collectie.

  • Brede collectie; Gewoon allerlei merken, modellen etc. Wellicht de iconen van alle merken opzoeken? Speedmaster, Submariner, Monaco etc.

Ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken. Benaderen jullie je collectie/wishlist met een bepaalde strategie, idee, richtlijn? Zo ja, welke en waarom. Zo nee, wat doe je dan wel.

Dat ja. Ik ben beginnen met alles wat er leuk uit zag, maar ik heb nu eigenlijk alleen nog maar een paar klassieke modellen in m’n verzameling. Sub, GMT, Speedy, Monaco, Ingenieur, Pam210, enz.

Met een Nautilus is m’n verzameling pas echt klaar, maar dat moment wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Daarnaast gaat het bij een aankoop nu nog om een paar getallen op de spaarrekening, maar bij Patek heb je de keuze tussen een horloge, een nieuwe auto, of de hypotheek voor een aardig deel aflossen. Dat maakt het wat lastiger te verkopen aan mijzelf en het vrouwtje.

2 likes

Herkenbaar, maar ik ben er zelf ook nog niet uit.
Ik wil in ieder geval meerdere horloge’s kunnen hebben.
een à twee zou mij toch te weinig zijn om de “honger” te kunnen stillen.
Toch komt deze optie met enige regelmaat om de hoek kijken.
Gewoon lastig zo’n horloge hobby, is eigenlijk voor mensen die te veel “tijd” hebben. :smile:

Ik denk dat dit heel persoonlijk is, ik weet niet of je wel eens naar Hodinkee’s Talking Watches kijkt maar daarin komen echt de meest uiteenlopende mensen aan het woord en de wijze waarop ze verzamelen kent eigenlijk geen lijn. Tenminste ik heb hem nog niet ontdekt.

Wat me wel is opgevallen is dat lang niet iedereen hetzelfde aantrekkelijk vindt aan een horloge, voor de één is dat de geschiedenis voor de ander de techniek, voor weer een ander opvallend design, en sommigen willen gewoon alles wat heel erg zeldzaam is. Ik denk als voor jou helder is wat je echt aantrekt in een klokje, je hier ook meer een lijn in kunt krijgen, want wat me wel duidelijk is geworden dat al die mensen eerst in het wilde weg verzamelden en pas later gingen focussen.

3 likes

Dat is heel herkenbaar. Financieel is inderdaad een reden. Daarnaast denk ik ook dat je niet te vroeg wilt ‘pieken’. Als je al heel snel je grail / end piece hebt. Dan weet ik niet hoe je daarna tegen de ‘hobby’ aan gaat kijken.

Ja, ik verzamel op een heel andere manier. Ik zie het ‘streven naar steeds duurder’ meer hier op HF. En da’s natuurlijk prima. Maar ik ben zelf van mening dat een mooi en kwalitatief goed horloge niet duizenden euro’s hoeft te kosten. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk gewoon gekocht wat ik leuk vond (en door dit vreselijke forum :weary: :stuck_out_tongue_winking_eye: zit ik nu met een kist vol Seiko duikers en sta ik op het punt er nog een te kopen… :flushed: :wink:). Goed, ik heb dus niet die ‘streven naar duurder’-ambitie. Komt ook omdat ik de meeste horloges van ‘exclusieve’ merken gewoon belachelijk geprijsd vind. Maar dat moet ieder voor zich weten, natuurlijk. Nou ja, that how I see it.

5 likes

Yessss…

Daarnaast heb ik twee zoons, dus moet er meteen twee kopen, ik kan er niet een afschepen met een Rolex ofzo…

3 likes

Geen structuur. Paar (relatief) dure (al dan niet vintage) stukken en veel vintage spul (waarde zeer uiteenlopend) waarbij het zoeken vaak leuker bleek dan het bezitten. Sommigen daarvan vertrekken daarom ook vrij snel weer.

2 likes

Zelf ook begonnen met het verzamelen van Seiko’s duikers. Erg leuk en er zijn een aantal die ik sowieso niet weg doe. Maar zodra ik een sub kocht, was ik toch echt wel om. En dat gaat er echt niet om dat het duurder is, maar het voelt echt als meer horloge.

Daarnaast is het niet een streven naar duurder, maar meer een zoektoch naar complicaties die anders niet beschikbaar zijn. Ik kan niet zo snel een paar betaalbare annual of perpetual calendars opnoemen… :slight_smile:

En die snap ik nu weer niet en ik heb er meerdere IRL mogen aanschouwen.
Het blijft een euforie die maar niet bij mij wil landen.
Maar dat ligt gewoon aan mij hoor. :blush:

Er is een verschil tussen er 1 zien en er 1 hebben. Dat is absoluut niet hetzelfde gevoel.

3 likes

Nadat ik er verschillende heb gezien en in in mijn handen heb gehad, heb ik nog steeds niet het gevoel er een te willen bezitten, sorry.

Ik ga het over een andere boeg gooien. Ik heb uiteindelijk gemerkt (na 2 jaar) dat ik niet echt een verzamelaar ben die de horlogekist vol wil hebben. Het meerendeel van de verzameling draag ik nooit. Ik ga daarom wat verkopen en terug naar 3 horloges. Het worden wel 3 klappers.

Niet echt een andere boeg, je hakt gewoon de knoop door,
Knap hoor, ik kan het (nog) niet. :+1:

Heb ik ook gedaan. Heb er nu nog maar 2 en dat voelt lekkerder dan een hoop horloges hebben die ik niet draag

Meermaals voorgenomen… Nog niet gelukt

1 like

Als je dat besloten hebt, moet je het gewoon doen! Volgende week gaat de horloge kist en de rest volgt, dus als je nog ergens interesse in hebt :slight_smile:

Zoek steeda meer value for money, wat dat dan ook mag Ijn, ipv duur en merk…heb ik wel in de collectie, maar die fase is voorbij

2 likes

Ik heb meerdere exemplaren, maar om het een collectie te noemen… Ik ben meer een impulsverzamelaar en als ik iets beu ben of niet draag gaat het weg. Mijn ouwe seiko monster is me eigenlijk net zo lief als de lexen of de breitling. Heb nou een oogje op een zenith (maar de El Primero original 1969 is lastig real life te vinden), of een aqua terra in blauw, of toch die datejust op jubilee, of… We zullen zien waar de impuls landt…

1 like