Verzamelstrategie

Belangrijk bij mijn consolidatie vond ik dat er voor m’n keepers over 20 jaar nog onderdelen verkrijgbaar moeten zijn, de servicekosten opwegen tegen de waarde van het horloge, en dat verzekering geen probleem moet zijn. Daardoor vallen alle boutiquemerken buiten de boot en houd je eigenlijk alleen de klassieke modellen van de grote merken over.

1 like

Ja. ik koop veel dingen voor weinig geld [duurste: 175 Euro 2e hands] die de juiste tijd aangeven.
Ik heb wat Casio’s (zendergestuurd), een paar Russen, wil nog 2 Seiko’s bij voor een aparte Seiko quartz “three piece collection”, en heb daarnaast nog een enkele rariteit in de doos liggen.
Een collectie op budget dus. En geen idee of ik in een later stadium duurdere dingen ga kopen, of gewoon meer.

Ik wil terug naar 10 stuks omdat ik anders teveel weg moet doen waar ik aan gehecht ben geraakt…

Voor mij gaat het vooral om de looks van de klok :blush:

Nog maar een paar jaar ‘bezig’ dus ik heb nog even.

Seikovirus in eerste instantie, nu deels overlappend met het microbrand virus.

Er gaat vast wat uit binnenkort (nog nooit een horloge weer verkocht!) en sommige vintage duikers blijven.

Ik heb geen direct doel, geen specifieke prijsklasse in beeld. Maar koop met name wat ik mooi vind. Een Benarus kan elk moment arriveren en Nb een Vratislavia is als pre-order gekocht een dag nadat ik van dit Poolse merk had gehoord.

Echte topklasse zal er gezien andere hobbies en verplichte uitgaven niet komen. Maar een SMP, Tudor of zo wel, misschien IWC.

Ik hou het meest van toolwatches en probeer het rond de drie stuks te houden. Dat is het enige en dat laatste lukt aardig moet ik zeggen. Qua duur horloge: Ik geniet net zoveel van de G-Shock als van m’n Rolex dus ook dat is geen issue. Verder ben ik aan geen een gehecht oid. dus ze vertrekken bij mij net zo makkelijk weer.

Ik kom er wel soms achter dat dingen die me voorheen niet echt aanstonden of waar ik in eerste instantie niet naar keek me nu wel aanstaan (bijv de gilt/rose-gold indexen). Wel leuk want zo zoek je ineens naar heel andere soorten klokjes.

En stiekem heb ik wel een beetje een grail hoor. IWC ref.3239 :slight_smile:

Heel herkenbaar…
Zit hier ook met een bak vol Seiko´s en sta ook op het punt een duiker te kopen…
Maar ja iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier…

Ik denk dat er een belangrijke factor meespeelt in het houden van een kleine collectie: je kan een band opbouwen met je horloges. Je bent ook vanzelf meer overtuigd over de keuze voor een bepaalde klok als je er andere leuke klokjes toch voor laat gaan. Bij 10 horloges dacht ik dat ik wel naar 20 zou gaan, maar ik ben beginnen afbouwen naar 5. Dit wil ik voortaan echt als max. houden, en als ik de juiste klokjes heb gevonden (wat tijd neemt, niet qua budget, maar qua ‘ideale’ klok) naar 3. Ik ben bijna zeker dat ik 2 van de 3 heb, de andere 3 denk ik niet dat gaan blijven, maar doe ik ze ook nog niet weg bij gebrek aan die ideale 3de. Ben zelf nu wel nog maar 2 jaartjes bezig dus we’ll see…

Wat gaat allemaal de deur uit :angel:?

Bij mij blijft de verzamelstrategie ook wijzigen. Er is één fundament, duikers en toolwatches. Waarom? Ik vind ze het leukst en meest tot de verbeelding spreken. Wat ook helpt bij deze keuze is dat ik geen das-en-pak man ben.
Maar aan de andere kant ben ik ook niet vies van chronografen, 24-uurs klokken à la Airman, microbrands en mooie vintage. Zo was ik nu eigenlijk aan het sparen voor een Airman, maar dan kom je tijdens het beleven van de hobby klassieke Caribbean 1000 meter-duikers en vintage certinaduikers tegen en weet je het weer even niet meer. Wat ik wel weet intussen is dat ik geen veertig horloges wil waar ik tweederde niet van draag.

Het is voor een groot stuk gevoelsmatig en niet onbelangrijk, afhankelijk van ieders financiële kunnen. Zo heb ik het in het verleden met veel minder moeten doen dan mijn huidige levensstandaard. Toen was een simpele quartz van 115 euris een serieuze hap uit mijn budget. Nu speelt dit veel minder en dan ga je ook meer en duurdere horloges kopen. Soms wel leuk maar het bevredigt me niet altijd. Zoals Jeroen aanhaalt geniet ik soms ook meer van de zoektocht dan het in de verzameling hebben.
Grails komen met mondjesmaat en met de leeftijd, eerste was m’n Oris op veertig. Ik heb me nu voorgenomen elke vijf jaar iets aan te schaffen dat speciaal is en dan ook een duit mag kosten. Voor de rest is het gewoon in beweging, klokjes komen, klokjes gaan… want je wil wel eens wat variatie ook. Alhoewel ik zeker geen flipperaar ben.
Ik ben benieuwd of ik nog dezelfde mening zal toegedaan zijn binnen enkele jaren…

Mijn strategie is kopen wat ik mooi/leuk vind. De verzameling is bij mij in de breedte, verschillende merken, een duiker, een dresser, een met een donkere wijzerplaat, laatste aangeschafte weer één met een lichte plaat etc.

Het nieuwe horloge moet in ieder geval niet teveel lijken op iets dat ik al heb.

En ik zou voor de Patek 5711 gaan ;)… Of een mooie vintage Patek, zoals laatst hier op het forum in en filmpje voorbij kwam :flushed:

Goede avond. Bij mij is het ook zo, heb gisteren mijn collectie bekeken en gefotografeerd… Heb op een jaar of 2 toch een 18-tal oude deftig werkende mechanische 2de hands horloges gekocht voor een totaal van ongeveer 250 euro, sommigen voor 2 of 3 euro, soms voor 30 euro.het stuk. Vind ik wel leuk zo. groetjes.

U bent 25 jaar, het is natuurlijk uw feestje maar w.t.f. about horloges?
Ga eerst nog eens een decennium of zo helemaal los, die verzameling komt later wel :smiley: :open_mouth: :sunglasses:

2 likes

Ik ben de afgelopen jaren van 1 naar 15 en weer terug naar 10 horloges gegaan. Meestal 1 of 2 in het hogere segment (Tudor, Rolex, Omega), twee quartz (G-Shock) en de rest spul dat me gewoon aanstaat. Zoals een vintage chronograaf, een zelf gemodde Vostok, een leuke microbrand met ETA (Steinhart OVM), een Japanner (Orient), een vintage dresser (erfstuk) etc etc. Als een horloge weinig tijd om de pols krijgt, dan vertrekt ie weer. Met een max van 10, want dan zit de kist vol.

Heb net weer wat verkocht, waardoor er weer even wat budget is om weer een stapje omhoog te kunnen doen. Spaar iedere maand ook 75 E op een horlogepotje. :slight_smile: Ben nu 28 overigens, en net twee jaartjes aan het werk. Er is toch al meer bereikbaar dan als student.

1 like

Qua verzamelen en het uitstippelen van de collectie ben ik soms net zo veranderlijk als het weer…

Al vaker gezegd in dit draadje, soms kom je uit bij de iconische classics uit het wat hogere segment.

Als ik zie hoe ze in Frankrijk verzamelen, daar zitten soms niche stukken in de collectie die beregaaf zijn en ook een soort van sleeper icoon, sommigen zeldzaam en zéér kostbaar en soms ook zéér bereikbaar en supercool.

Ik zelf ben niet zo van de hedendaagse standaard hoewel je aan sommige horloges eigenlijk niet voorbij kunt als verzamelaar, Sub Speedy Monaco Date-Just enz.

Groeten,

Noel.

Dit gaat volledig voorbij aan de vraag van de TS, maar er zit wel wat in.

Op hun 25e lossen mensen normaal hun studieschuld af, kopen ze hun eerste echte auto, maken ze verre reizen, gaan ze weekenden stappen in Ibiza of Barcelona met een paar maten. De wereld en jezelf ontdekken zeg maar.

Als je over 10 jaar thuis op de bank zit met vrouw, kinderen, koophuis en een grote auto voor deur, ligt een stoffige hobby als horloges verzamelen meer voor de hand.

Maar ieder z’n ding natuurlijk.

2 likes

Dit lijkt mij wel een goede strategie :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben ook begonnen met de strategie om eerst zoveel mogelijk horloges in mijn collectie te hebben, daarna aangepast naar minder en meer kwaliteit (1 omega en 1 breitling) aangevuld met horloges van tissot, steinhart en seiko.

Uiteindelijk heb ik nu alleen een Subc, een OVM en een Seiko pepsi duiker en dus weer plaats in de kist

Voornemen is om dit niet z.s.m weer te vullen met vanalles, maar weer te sparen voor een ‘classic’ zoals een speedy of een mooie TH.

Al mis ik het flipperen ook wel, dus misschien moet er nog een flipper aankoop bij :slight_smile:

FF inhaken op de strategie van ‘steeds duurder horloge’:
Bij veel producten geldt per prijscategorie een soort van omslagpunt, waarbij de verschillen nog maar minimaal zijn en de oorzaak van hogere kosten meer in marge en bijvoorbeeld bijzondere materialen/diamanten zit. Hoe hoger op de ladder, hoe kleiner de verschillen. De techniek blijft dan vaak kwalitatief even goed, maar er worden enkel wat complexere modules ‘opgeschroefd’. Dit staat mijns inziens vaak echter niet in verhouding met de extra kosten t.o.v. het basismodel.

Anyway, ik hoef niet zo nodig alles te hebben. De mens is van nature ‘hebberig’, maar blijf altijd kritisch. Zie het als een soort sport om met beperkt budget (ook al heb je veel) aankopen te doen. Je wordt kritischer in je selectie en dat is in mijn ogen alleen maar goed.

Enkele ‘strategische’ vragen die bij mij altijd boven komen drijven tijdens sporadische aankoopperioden:

  • Wat zijn de alternatieven?
  • Hoe verhoudt dit horloge zich tot de rest van mijn collectie?
  • Past dit horloge bij mij als persoon? Erg belangrijk. Niet alleen denken aan L2L, maar ook zaken als ingetogenheid, algemeen karakter, kleuren en overige kleding en accessoires. Een dresswatch i.c.m. een sportbroek is bijvoorbeeld geen porem.
  • Is het nog wel een ‘origineel’ horloge of kom ik gelijk drie anderen met het horloge tegen als ik de deur uitstap?
  • Heeft het merk enigszins historie?
  • Ga ik het horloge voor mezelf kopen of is mijn smaak gekleurd door andermans adviezen?
  • Klopt alles aan het design? Als ontwerper is dit voor mij erg belangrijk :slight_smile:

Ik houd continu een soort van gouden lijstje bij met een handjevol kandidaten. Af en toe doe ik weer wat research of vallen er exemplaren af. Hierdoor vindt een vrij nauwkeurige zuivering plaats. Tegen de tijd dat de financiën toereikend zijn kan ik met vrij grote zekerheid zeggen dat het nooit een absolute miskoop kan worden. Tot die tijd is het de voorpret die me vermaakt :smiley:

@MichielV: hopelijk biedt dit wat houvast.

Goed weekend iedereen!

4 likes

Meer dan een jaar geleden begonnen met een Seiko Monster, na een enthousiast artikel te hebben gelezen van een andere bezitter. Geweldige klok, maar heeft tot gevolg gehad dat ik nu, een jaartje later 9 horloges in een doosje heb. Voornamelijk Seiko en Citizen divers, maar ook 2 vintage Seiko automaten. Ik vind ze allemaal mooi, ieder om zijn eigen specifieke eigenschappen.
Ik denk dat de meeste zo begonnen zijn, gezien de reacties (en dat velen een doos vol met Seiko’s hebben).

Vorige week van een kennis een pracht van een Pontiac te gekregen en mijn moeder bleek nog 3 zakhorloges te hebben met porseleinen wijzerplaat. Een beetje googlen en rondvragen heeft tot gevolg dat ook die modellen mijn interesse hebben.

Bij mij is er duidelijk (nog) geen sprake van een strategie. Zeker een virus, die neigt naar een verslaving. Ben blij dat ik de duurdere en exclusieve modellen nog niet heb ontdekt :wink: