Verzamelstrategie

Het is nooit af he :wink: het flipperen blijft knagenā€¦ Ik ben nog zoekende naar mijn strategie. Sinds het forum wel van quartz, handopwinder naar automaten gegaan en sinds een week weer terug naar 2 Zwitserse automatenā€¦

Ik koop wat ik mooi vind en op dat moment kan betalen, ik spaar er niet voor, en nog nooit iets verkocht.
Niet echt een collectie, wel veel horloges.

Kun je dit toelichten? Ik begrijp het niet namelijk.

Alleen automaten en een handopwinder strookt inderdaad niet. Bedoel je misschien alleen mechanische horloges?

Volgens mij wil hij alleen automaten en daarbuiten ook nog 1 handopwinder etc. :wink:

Of een automaat met hack en wind. :sunglasses:

Heb ik ook!

Ik vind het rustiger, draag nu altijd een horloge dat ik echt heel mooi vind.

Wil er 1 bij en probeer dit rustig en weloverwogen aan te vliegenā€¦
Nu heb ik een diver en een chrono. Handopwinder en automaat. Witte en blauwe wijzerplaat.

Strategie voor nr 3:
Wat mis ik, zonder de andere 2 voor de voeten te lopen en wat vind ik dan een stijlicoon?
Een dress, (high accuracy) Quartz, zwarte wijzerplaat. Opties die ik overhoud en echt mooi vind:
Omega Aqua Terra
Grand Seiko SBGX061

De Omega heb ik omgehad, die viel me toch tegen. Daarnaast hen ik al 2 Omegaā€™s. Dus de GS gaat het worden ā€¦

Ik bedoel inderdaad mechanische automaatjes en daarbij dus ook een mechanische handopwinder.

Ik heb geen verzamelstrategie, ik vind het leuk om aan horloges te werken en koop ze voornamelijk defect of opknappers met werk. Als je die hebt gerepareerd houd je vanzelf een verzameling over en dan moet je weer bijkopen om bezig te blijven.

Ook ik heb geen verzamelstrategie. Wel voorkeuren.
Waarbij mijn voorkeur helemaal is omgeslagen naar vintage. Met name omdat ik kleine polsjes heb en de ā€œgroteā€ merken enigzins nog betaalbaar zijn voor mij.
Ik probeer wel altijd een max. van 3-4 horloges te hanteren.

Naast wat meer exclusieve ā€˜iconischeā€™ horloges verzamel ik ook vintage horloges (jaren 60/70). En heb binnen deze verzameling een nieuwe verzameling ondergebracht. Timex oudjes, leuke diversiteit aan aanbod en qua kosten zeer verzamelbaar.

Groet, Cricket

1 like

Ik ben de breedte in gegaan. Niet alleen de iconen als Speedy en Monaco, maar ook met wat eigenzinnigere keuzes als een Seadweller ipv Submariner, of een Emergency2 ipv Navitimer, Aquatimer ipv Portuguese.
Maar ook niet alleen in de wat hogere klasses, maar ook veel plezier met een net geen WW2 horloge, of een horloge op water voor een paar tientjes.

Maar focus ligt wel meer op een wat meer gediversifieerde collectie ipv allemaal duikers, waar het eerst naartoe neigde te gaan.

Bij mij is vorig jaar ingebroken thuis. De inbreker heeft toen een zakje met oude horloges waar ik nog naar moest kijken meegenomen. Meesten liepen niet. Mijn verzameling stond er naast en is over het hoofd gezien. Kan er ook mee te maken hebben dat ik hem in een aanval van blinde woede het huis uit heb gejaagd. Ik lag namelijk in bed toen die gast ineens in mijn slaapkamer stondā€¦

2 likes

Hier ook. Woon in de randstad, heb een motor, hou van reizen (dit jaar KroatiĆ«, Finland en nog naar China, volgend jaar Thailand en Myanmar) en hou van horlogesā€¦ En een vriendin is ook niet gratis :wink:

Anyway, mijn collectie bestaat uit max tien horloges. Als er een nieuwe komt San moet er eerst een oude weg. Zorgt altijd direct dat ik nadenk over balans, want wat er bij komt is vaak een stapje onhoog tov wat er weg ging.

Ik geloof niet in een strategie voor horloges. Een strategie verzin je rationeel maar mijn meeste aankopen zijn op gevoel. Ik koop telkens weer duikers. Dat leidt tot veel commentaar: ā€œweer een duiker?ā€ Moet ik dan tegen mijn zin een dress watch kopen? Ik koop wat ik wil.

Potverdorrie. Is dus ook n reden dat ik maar enkele horloges thuis heb en de rest bij de bank in de kluis heb liggen. Niet dat dat 100% veilig is, maar dan is t iig wat meer verspreidt.

Zure was wel dat de gestolen horloges van de overgrootvader van mijn vriendin zijn geweest. Gelukkig had ik de mooiste er uit gehaald en heb ik die nog over. :frowning:

Ik ben er nog ā€˜maarā€™ 20 en heb toch ook al een redelijk mooie collectie al zeg ik het zelf.

Als ik mag vragen, heb je die dan als investering gekocht, of echt om te dragen?
Want handig lijkt me toch anders?
Of wissel je gewoon om de zoveel tijd maar een keer?
en de watchwinder op batterijen, past in de kluis? :smile:
Woon zelf rond Brussel, en moet zelf ook echt aan inbraakgevaar denken, onze tuin geeft helaas veel in-en ontsnappingswegen.

Een kluis op een verdiep inbouwen. Is een investering maar met een goede verzekeraar haal je dat er zo uit.

1 like