Verzekering bij diefstal?

Het zal er hier in het verleden wel vaker over gegaan hebben. En heb ook verschillende oudere topics er op nageslagen. Maar toch even wat vragen aan mensen die er misschien meer van weten.

Situatie

Ben verzekerd bij Interpolis. Horloges buiten de kluis worden vergoed bij diefstal (thuis) tot een maximum van €15000. Bij opslag in een goedgekeurde kluis wordt het totale bedrag vergoed zonder maximum.

Zo staat het in de voorwaarden van de inboedelverzekering.

Echter Hoe gaat dit in zijn werk?? Heb niet voor 15K aan horloges.
Maar wel het meeste via MP of het forum. Heb er dus geen facturen bij of iets dergelijks.

Volstaat voor de verzekering een foto van de complete collectie? Moet ik kopieën maken van de boekjes? Moet ik ergens een taxatie op laten stellen? Wat erg lastig is aangezien de collectie nog wel eens wisselt. Of wat verlangd de verzekering? Weet iemand hier meer over?? Dan hoor ik het graag.

3 likes

Interessant topic, zit hier met dezelfde vraag

1 like

Mijn verzekering wou de nieuwwaarde en de dagwaarde weten :speak_no_evil:

1 like

Taxatie rapporten…
Initieel <6mnd oud, daarna moet je ze periodiek vernieuwen, bij Unive althans.
En als je meldt dat je ze met regelmaat flippert, krijg je bij Unive gewoon een afwijzing :-1:

1 like

Dit kan bij iedere verzekeraar anders zijn. Daarom dus gewoon even Interpolis bellen en hem om advies vragen. Wij kunnen niet meer dan speculeren.

2 likes

Nou… inmiddels even contact gehad met de verzekering.

Normaal voldoet een aankoopnota en evt een foto.

Maar via fora cq. MP/ Ebay e.d. voldoet voor mij de de internetbankoverschrijving. Incl een foto met daarop bv de krant met datum op achtergrond.

Wanneer contant een horloge gekocht wordt is het gewenst een kwitantie op te stellen onderling.

De verzekering zal dus de aankoopbedragen uit betalen als het aan de orde zou zijn.

Bij mij valt het overigens binnen de inboedelverzekering.

Toch allemaal bedankt voor de reacties.

3 likes

Kijk, daar heb je meer aan dan eventueel gegis van forumleden. Bedankt voor de terugkoppeling.

1 like

Dat verschilt van maatschappij tot maatschappij.

Ik heb mijn horloges bij Nationale Nederlanden verzekerd.
Thuis zonder beperking en buitenshuis zonder beperkingen.
Bij mij zijn ontbrekende facturen geen probleem als ik een overschrijfbewijs + foto’s kan overhandigen.

Meteen meeverzekerd zijn andere waardevolle zaken zoals telefoons, tablet, laptop etc. voor alle gezinsleden.

2 likes

Ik heb daar ook wel eens eea over gepost.

Je hebt bij schade, waar de verzekeraar een schade-expert inschakelt meteen recht op je eigen deskundige, een zgn. contra-expert om kennisniveau op gelijke hoogte te brengen. Dat wordt vergoed op je eigen inboedel - en opstalverzekering.
Meer weten ?, dan stuur maar een PB…:relaxed:

Top…ik heb hier nog een Steinhart liggen.
Verkoop ik aan jou voor E5000 incl een foto van de krant. Stort ik je de E5000 terug en jij claimt horloge want ben je kwijt, verloren ofzo.
Delen we samen de E5000…:+1:
Wat denk je zelf🤔

Via onze inboedelverzekering was het beperkt tot 5000 Euro voor sieraden. Buiten de deur was het zelfs maar tot 500 Euro. Vandaar dat ik er een extra verzekering bij heb genomen.

Bij sommige maatschappijen was het zelfs een nono en simpelweg niet mogelijk.

Dat heet fraude @Spoon1!!! Zoals omschreven door mij, is het toch verteld aan mij.

Tevens heeft verzekering een opmerking gemaakt in dossier dat ik er over gebeld heb en dat zij het zo gezegd hebben.

Als je het niet geloofd kan ik het ook niet helpen, sorry.

1 like

Walter, hoe ingewikkeld is het om zelf taxateur te worden? En zou je dan je eigen spullen mogen taxeren?

Ik geloof best dat ze dit verteld hebben, echter niet dat ze een irreële waarde gaan uitkeren.
Denk dat je een expert toegewezen krijgt en gaat uitzoeken wat de reële waarde is en je dat uitbetaald krijgt.

1 like

Dat denk ik ook niet.
Maar als ik mijn rekeningafschriften er op na sla, zal de verzekering ook echt wel zien dat de prijzen reëel zijn.

Tenzij jij onrealistische prijzen betaalt voor bepaalde zaken. Veel producten zijn wel in te schatten op waarde en daar zullen de schade-experts en schadebehandelaren in principe ook de uitkering op baseren. Heeft te maken met dagwaarde etc. Ze kijken dus niet (alleen) naar je aanschafwaarde. Als jij 5000 euro voor een Steinhart hebt betaalt, dan ga jij die 5000 euro echt niet krijgen wanneer het gestolen wordt.

In de marge van deze discussie … hoe zit het met uurwerken die op vakantie gestolen worden, of geroofd ?
Kan je je daar tegen verzekeren ?

Jij kent mij nog niet goed genoeg!!:grinning::grinning::laughing:

Dat hangt van je reisverzekering af.
Meestal verzekerd een reisverzekering sieraden tot maximaal 500 Euro. Vandaar dat een buiten-de-deur-verzekering in veel gevallen wel handig is.

Dus als je rolex via het forum hebt gekocht en cash betaald hebt dmv een aantal x te pinnen heb je dus niks om op te staan?