Verzekering bij diefstal?

Je moet 5 jaar bewezen ervaring hebben als taxateur voor je ingeschreven kan worden bij het VRT. Dan nog een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, bewijs goed gedrag en 150 euro aan het VRT betalen. Niet een heel gemakkelijke klus :grinning:

http://www.taxateurs-vrt.nl/toelating

Je eigen spullen taxeren mag dan niet, omdat je als taxateur geen “belang” mag hebben bij de taxatie conform artikel 7:960 BW;
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel960

Bij een schadeclaim moet je het bezit en waarde aannemelijk kunnen maken. Een NA-topic waar je je nieuwe Rolex dolgelukkig toont met foto’s kan dus wel degelijk dienen als bewijs van bezit. Daarnaast heb je ook de afschrijvingen van je rekening en kan je via het forum de verkopende partij benaderen om voor je in staan voor de verkoop.

2 likes

Natuurlijk wel. Zeker bij een Rolex is de waarde goed in te schatten. Het gaat er uiteindelijk om dat jij moet kunnen bewijzen dat jij in het bezit was van een goed en dat de waarde van dat goed in te schatten is. Bij niet-gangbare objecten is het handig om bewijs van aankoop te bewaren, maar bij een gangbaar object als een Rolex kunnen de verzekeraars dat prima zelf inschatten. Al dan niet door het inschakelen van een schade-expert, die overigens best voor discussie open staan. Een contra-expert is dus lang niet altijd nodig.

2 likes

In principe ben je verzekerd voor nieuwwaarde tenzij de dagwaarde lager is dan 40%. Maw als een horloge een dagwaarde heeft van 65% wordt de nieuwwaarde vergoed, uiteraard binnen de marges van de polisvoorwaarden.
Als je prijsstijgingen van bepaalde vintage modellen bekijkt, zul je bij nieuwwaarde dan ook compleet verkeerd zitten. Een Heuer chrono had in 1971 een nieuwwaarde van 100 dollar en nu een vervangingswaarde van € 2500,-

1 like

Daar moest ik ook aan denken… Lijkt me de dagwaarde dan weer fijner.

1 like

Correct. En daarom geldt dan ook vergoeding op basis van nieuwwaarde indien de dagwaarde meer is dan 40% van de huidige nieuwwaarde.

Volgens mij is dit een garantie voor heel veel gedoe als het gaat om vintagehorloges

Bij het aangehaalde voorbeeld heb je het niet meer over nieuw of dagwaarde maar vervangingswaarde. Sommige verzekeraars hebben al een clausule in de voorwaarden op basis van vervanging, dus geen euro’s meer. Een contra is nodig zodra je verzekeringstechnisch niet genoeg onderlegd bent een claim te maken en onderbouwen; m.a.w. ik kan ook geen vulling in mijn kies vervangen en geen schoenen lappen.

Maar je kan wel een tandarts of schoenmaker om een offerte en/of herstelnota vragen. Een contra is nonsens voor kleine schades waar een particulier 99.9% van de tijd mee te maken krijgt.
De contra vertraagt het proces alleen maar en kost de verzekeraar onnodig veel geld. Dat wordt uiteindelijk allemaal weer doorberekend in premie.

Die discussie wil ik alleen mar via de PB voortzetten :grin: anders krijgen wij een ban

Momenteel heb ik vakantie dus eigenlijk voer ik liever helemaal geen discussie over verzekeringen op dit moment haha! Maar we gaan inderdaad een beetje te ver van de TS zijn vraag af.

1 like

@SuperC @Jaap: ik hoop dat je nog mee leest, dus nu maar met een krantenfoto voortaan.

@cliogek: kun je ons verklappen hoe dit pakket heet (kostbaarheden verzekering o.i.d?). Dan wil,ik me daar eens op oriënteren, klinkt goed.

1 like

Wij hadden daar al onze inboedelverzekering lopen.
Die is dan uit te breiden met de extra kostbaarhedenverzekering wereldwijd. Die is er voor standaard maximum bedragen maar kan telefonisch worden opgehoogd afhankelijk van je collectie.
Ik heb uitdrukkelijk en meermalen gevraagd of ik het volgende nodig heb:

  • kluis
  • taxaties
  • inbraakalarm
    Het was allemaal niet nodig behalve de aankoopbewijzen/overschrijvingen en bij voorkeur foto’s in geval van diefstal/verlies.

Nu heb ik wel beveiliging maar was niet nodig om te kunnen verzekeren.

Telefonisch ben ik erg goed geholpen. Ik had heel veel vragen.

2 likes

@cliogek (citeren werkt soms niet)
Okay, duidelijk. Bedankt voor de informatie!

Let op bij een kostbaarhedenverzekering; deze dekt niet altijd schades buitenshuis. Vraag dat dus altijd goed na.

Klopt. De kostbaarhedenverzekering is voor het verhogen van standaard bedragen.
Daar wordt dan vaak een buiten-de-deurverzekering aan gekoppeld. Alles bij elkaar afgestemd op de persoonlijke collectie en bijbehorende bedragen.
Dat heet bij NN dus kostbaarhedenverzekering wereldwijd. Dan maakt het niks uit wat er waar wordt gestolen of op de grond valt. Allemaal verzekerd.
Het kost me een paar tientjes per maand extra maar het geeft wel rust.

We hebben ook wel een reisverzekering maar die is beperkt en is niet geschikt voor dagjes uit, fietstocht etc.
Daarbij moet je minimaal 2 overnachtingen hebben om de reisverzekering te kunnen aanspreken.

Ik weet niet of het nog relevant is maar ik kwam deze tegen…
http://www.rolexforum.nl/topic.php?id=25600

5 likes

Hallo Jur,

Dat is mijn advertentie. Ik wilde hem ook op dit forum zetten, maar dit was niet toegestaan.

Voor meer informatie kan er altijd via PB contact met mij opgenomen worden.

Best interessant, vooral als je onder de 15k euro zit.

Ook interessant om te lezen is dat de beveiligingseisen voor de hogere bedragen exponentieel stijgen. Vanaf 25.000 cq 50.000: “De waarde indicatie van de kluis dient gelijk of hoger te zijn dan de waarde van de inhoud.”

Onder de 15k zijn er geen beveiligingseisen.

Ik vraag me wel af welke eisen aan de waardebepaling worden gesteld. Een 2 jaarlijkse taxatie, zoals bij klassieke autos en motorfietsen gebruikelijk is, loopt aardig in de papieren.

1 like

Grappig. Laat tevens zien dat de wijze waarop een bericht tot stand komt wel degelijk uitmaakt.
de firma X die zijn horloges aanprijst, of een lid dat schrijft dat de firma X mooie horloges heeft. :smile:

1 like