Bij een inbraak in onze woning zijn er diverse horloges gestolen.
De meeste zijn niet al te duur geweest en een paar hebben we de bonnen nog van maar van een tweetal horloges heb ik geen aankoopbewijzen en twijfel ik over de waarde
Het betreft een Festina Chrono die al een jaar of 18 oud is. Destijds waren de Festinas een stukkie duurder dan dat ze nu zijn. Ik geloof dat 'ie me toen iets van NLG 800,- gekost heeft.
Tweede horloge is een Armani die ong. 10 jaar oud is en destijds een nieuwwaarde had van NLG 1.250,-.
Wat kan/mag ik verwachten mbt de waarde van die horloges? Waren ze geen stuiver meer waard of juist in waarde gestegen??
Als dit quartz klokjes zijn, dan praat je over tientjes werk, max 100euro. Als het automaten zijn dan meer, maar een Armani en Festina zijn in mijn optiek geen horloges die goed hun waarde vasthouden.
Als het een automatische Festina was, uit de zeldzame chronoserie… Maar dat zal wel niet, dus ga idd uit van een paar tientjes.
Een Armani van 1250 gulden… dat komt mij voor als “zeldzaam”. Ik wist niet dat ze die toen al voor die prijs maakten?
Maar gaat het bij een verzekering niet om de vervangingsawaarde, dus een nieuwe Festina en een nieuwe Armani, Vergelijkbaar model? Dan krijg je er namelijk meer voor terug.
Een ding lijkt me zeker. In waarde gestegen zullen ze zeker niet zijn. Dat is nog maar zeer beperkt het geval tegenwoordig en dan echt alleen voor topspul of zeldzame modellen.
Oké, dank voor de reacties…zal inderdaad allemaal niet veel opleveren.
Jammer maar helaas, horloges die je al zo lang hebt ben je toch wel aan gehecht, ook al hebben ze geen fortuin gekost.
Verzekering gaat overigens niet altijd over de vervangingswaarde. Vaak wordt er ook nog een (flink) percentage afgeschreven, zeker bij electronica en modegevoelige producten.
Het schijnt dat een TV in 5 jaar afgeschreven wordt, dat zou betekenen dat ik voor mijn 4 jaar oude plasma nog €300,- zou krijgen terwijl 'ie € 1500,- gekost heeft en ik voor € 300,- never een gelijkwaardig toestel kan kopen…
Ooit goed naar de verzekeringsman geluisterd. Die zei dat sieraden en dus horlogesp
apart verzekerd dienden te worden omdat je dan meer terugkrijgt. Dan wordt dan wel verwacht dat je een degelijke safe aanschaf (formaat keukenkastje e dan verzekerde waarde € 10.000,-)
en dat je facturen of taxatierapporten kunt overleggen
en dat je een forse premie betaalt
en dat je iedere wijziging (aankoop en verkoop) moet melden (terwijl de premie per jaar wordt vastgesteld en betaald)
Als je apart verzekerd moet je ze ook om de 3 jaar laten taxeren toevallig gisteren (9-8) verzekerings agent over de vloer gehad en taxatie kost ook weer knaken bij een normale verzekering beur je tot 2500 euro werd mij verteld
Klopt. Wat je nog wel kunt doen, is internet afstruinen om te kijken of je zo’n zelfde type horloge tegen komt van Festina en van Armani en waarvoor ze dan aangeboden worden. Met een toevallig klein gelukje vind je je eigen horloges terug (al is terugkrijgen dan ook niet zomaar 1,2,3, geregeld). In ieder geval kun je zo een beetje bij de verzekering aangeven wat de verkoopwaarde momenteel ongeveer is.
Hmm, bij mijn huidige en vorige verzekering niet. Hier was alleen voldoende dat ik een lijstje overhandigde en het spul als verzameling verzekerde. Moet je alleen op de max. waarde letten. Immers, als er max. 20.000 uitgekeerd wordt en je hebt een verzameling die louter bestaat uit meerdere Rolex’en, Pateks, JLC’s, etc. dan kom je daar natuurlijk snel overheen en moet je wel weer apart verzekeren met taxatie.
Overigens is het altijd slim om dozen en boekjes apart van je horloges te bewaren. Bij diefstal heb je a) bewijs welke horloges je bezat en b) krijgt de dief er minder voor dan MEt dozen en boekjes.
Het is trouwens ook slim om je verzameling bij te houden, al is het maar in een Excel sheetje. Zaken als merk, type, nr.'s, specifieke kenmerken erbij alsmede of er dozen en boekjes bij zitten en wat de aankoopprijs was.
Indien als inboedel aangemerkt en je aan kunt tonen welk horloge gestolen is. Indien als verzameling verzekerd, kun je meer beuren dan die 2500 euro (mits je aan alle voorwaarden voldoet natuurlijk :# ).
Dat klopt, maar je kunt een beetje een indicatie geven van de vervangingswaarde (onder het mom: “beter iets dan niets” ahw). Een ‘echte’ waarde is nl. haast niet te geven en zal door de verzekering al snel lager worden ingeschaald als de werkelijkheid is.
Zo’n kostbaarhedenverzekering is leuk, maar geeft wel een hoop gezeik. Alles aantonen, laten taxeren, etc, etc. Gewoon een kluisje bij de bank huren is veel gemakkelijker. Probleem daarvan is echter wel dat je telkens naar de bank moet, met als gevolg dat ik weleens weken met hetzelfde horloge om loop terwijl ik allang wat anders om had willen hebben… Maar goed, dat is slechts een luxe probleem.
Een dure plasma of LCD van vier jaar oud is eigenlijk al economisch volledig afgeschreven, dus nu vrijwel niets meer waard. Dergelijke apparaten verouderen zó snel, iets met betere spec’s als je oude toestel, nu nog maar een fractie van de vier jaar geleden 1500 Euro kost. Dit komt vooral vanwege de stormachtige technische innovatie. Bovendien is de te verwachten levensduur maximaal ongeveer 5 a 6 jaar bij een plasma!
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ze echt waardeloos is, maar economisch gezien wel.
Verwacht er dus niet teveel van, sterkte met het afwikkelen van alle rompslomp, en de psychische gevolgen van de inbraak.
Verzekerings technisch zal je aan moeten tonen dat beide horloges ook daadwerkelijk in bezit waren.
Verz. Mijen zijn zeer huiverig voor een goed vertrouwen van client/Verz.MIj, een kostbaarhedenverzekering zal altijd gepaard gaan met in ieder geval fotos van het verzekerde object.
Omdat je praat over een post van toen 2000 gulden ( plm 18 jaar geleden en 800 euro plm 8 jaar geleden) viel dat al snel onder een kostbaarheden dekking. Ankoopbonnen ontbreken dus het zal aan de loyaliteit liggen van de verzekeraar om iets uit te keren, de afschrijving op kostbaarheden valt overigens mee, er dient om de 5 jaar wel een her taxatie plaats te vinden om het zaakje up to date te houden.