Verzenden naar Duitsland...

Nee, geen alternatief; misschien moeten we allemaal DHL eens via mail, twitter, FB bestoken dat deze optie terug moet komen? :roll_eyes:

Voor wat het waard is; ik heb 2 weken terug nog een 500 eur aangetekend naar de UK gedaan en vorige week naar Zweden, beiden via PostNL ; allemaal goed gegaan.

En wat @vierport zegt; die link van de netwerkpartner lijkt tegenwoordig goed te werken, tracking was netjes uptodate!

1 like

Ik zou ook best die 1.50 extra willen betalen zoals dat nu bij Belgie en NL is.

Het gaat ook vaak genoeg goed maar PostNL heeft nu een verlies ratio van zo’n 1 op de 10 pakketjes die ik naar het buitenland stuurde. En als het mis gaat is het bij PostNL echt een heel gedoe. Misschien moet ik er maar aan geloven en voor nu PostNL gebruiken tot er een alternatief is.

Absoluut waar. Gaat allemaal zo traag. Maar is dit bij DHL parcel beter?

Slechter kan niet :wink: Geen ervaring mee nog gelukkig, tot dus ver was DHL parcel ook betrouwbaarder. Oja en goedkoper :grin:

1 like

Ik heb DHL minstens 20x voor Duitsland gebruikt. Nooit problemen; dus weet ook niet of ze netjes afhandelen bij problemen.
Ik denk wel dat t risico naar Duitsland echt kleiner is omdat alles in 1hand is bij een Duits bedrijf…

1 like

Ik kreeg Duitse zendingen vrijwel altijd via DHL. Als de Duitsers er al zoveel vertrouwen in hebben…

Ik heb net een pakje van Duitsland naar Belgiƫ gestuurd met DHL.
Het was binnen een dag in Belgiƫ en ligt nu sinds twee weken bij BPost op de stapel.
Ik heb al twee keer gereclameerd, maar DHL zegt dat ze niets kunnen doen voordat de BPost jongens of meisjes eindelijk hun vinger uit hun neus nemen.

Ja dat ligt aan BPost, slomerds.

Ik heb laatst een gouden jubilee band uit Parijs laten komen. Dinsdagmiddag om 16:00 gepost en woensdagmiddag om 12:22 een bericht van de DHL, dat het pakketje klaar lag bij mijn servicepoint.

1 like

Even dit topic van onder het stof halen, helaas met een niet al te beste ervaring…

Op 11 augustus zending aangemaakt en afgegeven in postpunt.
Via PostNL naar Duitsland.
14/8 pakket ontvangen.
20/8 zending gesorteerd. Sindsdien … niks meer.

Op 24/8 contact opgenomen met de klantendienst van PostNL.
Die hebben een onderzoek gestart, ik kreeg volgende mail:

Op 24-08-2023 / 09:19:45 heeft u contact gehad met onze klantenservice over de zending met barcode XXXXX. Naar aanleiding van uw melding zijn wij een onderzoek gestart.

We houden u natuurlijk op de hoogte. Onze medewerker heeft aan u een periode van een aantal werkdagen doorgegeven. We geven u binnen deze periode meer informatie over het (verdere) verloop van het onderzoek.

ā€˜Aantal werkdagen’ had ik niet meegekregen van de medewerker in de PostNL Chat.
29/8 nog steeds geen nieuws dus nogmaals contact opgenomen.

Kreeg dan een nieuwe; weinigzeggende mail:

U heeft ons laten weten dat onderstaande zending die u heeft verstuurd niet is aangekomen. We vinden dit vervelend voor u en bieden hiervoor onze excuses aan.
Ik heb uw melding in behandeling genomen en geregistreerd onder nummer XXX. Om te achterhalen wat er met uw zending is gebeurd, voer ik een onderzoek uit. Het onderzoek kan enige tijd in beslag nemen. Ik heb het depot waar de zending voor het laatst is gescand en gevraagd of zij meer informatie hebben. Binnen 7 dagen neem ik contact met u op om u te informeren over de status van het onderzoek.

Wanneer u of de geadresseerde de zending in de tussentijd alsnog ontvangt, hoor ik dat graag van u. U kunt dan reageren op deze e-mail.

Zij geven zichzelf dus nog eens zeven dagen de tijd…

De koper zijn geduld is echter op:

Hij vroeg 28.8 een ā€˜oplossing’. Vriendelijk en begripvol laten weten dat ik het heel vervelend vind maar niet veel meer kan doen dan op nieuws van PostNL wachten.
Zijn antwoord:

Hallo, ik ben niet bereid nog langer op de levering te wachten en verzoek u de aankoop te annuleren en mijn XXX euro terug te betalen. Als het pakket toch bij mij aankomt, zal ik de acceptatie weigeren of het op mijn kosten naar u terugsturen. Groet,

Nou, da’s vervelend… Dus als PostNL (of hun partner) het pakket terugvindt wil hij het niet meer accepteren…
Nogmaals gevraagd geduld te hebben, alsook dat als het pakket opduikt ik niet van plan ben de verkoop ongedaan te maken en het terug te nemen. Morgen gaat hij de klantendienst van Kleinanzeigen contacteren om dit probleem te melden.

ā€œZonder garantie en retourneringā€ verwijst naar de staat van de goederen - niet dat ik het artikel helemaal niet ontvang. Als het probleem vrijdag niet is opgelost, moet ik contact opnemen met de klantenservice van Kleinanzeigen. groet

Vraag me af hoe die kunnen helpen. Ik probeer er niemand op te leggen, heb hem foto’s gestuurd van inpakken van het horloge, de twee labels die ik op het pakket gekleefd heb, doos is deftig met ducttape dicht gemaakt, een foto gezonden van toen het pakket bij het postpunt afgegeven werd, etc etc… Mijns inziens valt mij momenteel niets te verwijten. Ik begrijp dat hij nijdig is, maar ik blijf herhalen dat ik weinig anders kan doen dan het onderzoek afwachten.
Mocht het pakket officieel zoek verklaard worden is het verzekerd, maar slechts tot €500, wat ongeveer de helft van de aankoopprijs zou dekken. Hoger verzekeren ging helaas niet via PostNL…
In dat geval zou ik voorstellen het verlies te delen (al kan ik me nu al inbeelden dat hij daar niet bepaald tevreden mee gaat zijn) ?
Er waren geen afspraken gemaakt over wie het risico op zich ging nemen bij verzending. Hij heeft me ook niet expliciet gevraagd om een verzekerde zending, hier heb ik zelf voor bijbetaald.

Misschien toch nog even voor de duidelijkheid melden dat als het pakket alsnog bij hem geleverd zou worden ik niet bereid ben om het terug te nemen?

Zit er zelf erg mee verveeld, vooral omdat hij me in een positie probeert te dwingen waarin ik alle verantwoordelijkheid en risico op mij moet nemen. En hij letterlijk zegt dat hij het horloge al niet meer hoeft en de koop ongedaan wil maken.
Iemand al soortgelijke ervaringen gehad?

Advies zeker welkom :sweat_smile:

Ik kan voorzichtig concluderen dat het af te raden is om met PostNL (nuja, hun onderaannemers) naar Duitsland te verzenden.

Helaas heb ik op basis van de scanregistratie uw zending na 17-8-2023 niet kunnen traceren. Navraag bij het depot waar de zending voor het laatst is gescand, heeft geen positief resultaat opgeleverd.

Ik kan navraag doen bij ons depot Lost & Found. Om effectief onderzoek te kunnen doen naar uw zending, wil ik u graag verzoeken om een gedetailleerde beschrijving van het uurwerk door te geven. Denkt u hierbij aan kleur, merk en andere relevante kenmerken.

Heb foto’s bezorgd van het pakket, kleefden twee verzendlabels op… Moet je toch maar doen om dat kwijt te raken.

Jawel hoor, tot 5.500 euro.
Alleen betaal je wel meer voor 't verzenden. Het is een keuze. :sunglasses:

Verder is iets wat zoekraakt altijd gedoe en lang wachten! Al helemaal als het in het buitenland kwijtraakt. Niet alleen bij PostNL overigens. Waardeloos.

PS Ik ben geen jurist maar ik kan me voorstellen dat het horloge pas van de koper is als hij hem in ontvangst heeft genomen. Oftewel dat jij - bij gebrek aan andere afspraken over wie er verantwoordelijk is (zoals je zelf aangeeft) - zelf helemaal verantwoordelijk bent voor het al dan niet verzekeren en verzenden, in welk geval de koper in zijn recht staat door te zeggen, ā€œgeef mij mijn geld maar terug, ik heb er inmiddels geen vertrouwen meer inā€.

Het klinkt een beetje cru maar ik denk dat je jezelf ā€œin deze positie hebt gedwongenā€ door de verzending bijvoorbeeld niet voldoende te verzekeren. Er vanuit gaande dat je wel wist dat je tot 5500 euro kon verzekeren, maar het wellicht een beetje ā€˜te duur’ vond.

Nogmaals echt waardeloos!
Maar ja …

1 like

Dank voor je bericht.
Bij particulier verzenden via PostNL vanuit BelgiĆ« naar Duitsland (en eender waar in Europa) is verzekering maar mogelijk tot €500. Tenzij het een zakelijke zending betreft (heb je BTW nummer voor nodig, vermoed ik), dan kan je het inderdaad tot €5.500 verzekeren.

Maar fijn dat je er voor het gemak even van uitgaat dat ik te gierig ben om het pakket deftig te verzekeren :upside_down_face:

Nou nee, niet dus. Even opgezocht en volgens het Duits burgerlijk wetboek gaat het verzendrisico over van verkoper naar koper als die vraagt het goed te verzenden, en als verkoper het goed afgegeven heeft aan de pakketdienst.
Zie hier.

Section 447 of the German Civil Code, transfer of risk in the case of mail-order sales
(1) If, at the request of the buyer, the seller ships the item sold to a place other than the place of performance, the risk passes to the buyer as soon as the seller hands the item over to the freight forwarder, the carrier or the person otherwise responsible for carrying out the shipment or institution delivered.

1 like

Zoals gezegd vind ik het vooral vervelend dat de koper al aangeeft het pakket niet meer in ontvangst te willen nemen, ook al zou het nog boven water komen. Alle begrip dat hij gefrustreerd is over het minder dan ideale verloop van de zending, maar lijkt me geen geldige reden om een particuliere aankoop eenzijdig ongedaan te willen maken. Ik heb ook meermaals aangegeven dat ik wacht op nieuws van PostNL. Ik handel zelf te goeder trouw en kan er ook niks aan veranderen dat PostNL dit verneukt, behalve achter hen aanzitten en hopen voor meer duidelijkheid.

Ik ga er echter stilaan meer van uit dat het pakket verloren is gegaan. Ondanks dat het risico volgens Duits recht bij de koper ligt zou ik voorstellen het verlies te delen, lijkt me de beste oplossing. Al voel ik nu al aan dat de beste man ook daar niet tevreden mee zal zijn…

1 like

Heel vervelend en duurt altijd veel te lang. Maar je kunt wereldwijd verzenden met postnl tot 5500 euro. Moet je alleen wel even naar PostNL toe gaan. Want online gaat dat idd dus maar tot 500 euro.

Dit vind ik bij het juridisch loket:

Is de koper of verkoper verantwoordelijk voor verzending van het product?

U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

• Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
  • Staat in de advertentie ā€˜verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
  • Wanneer u een product aangetekend laat verzenden, kunt u de verzekering vragen om de schade te vergoeden.

Wordt het product niet geleverd? Dan hangt het van uw situatie af of u nog iets kunt doen. Neem contact op met een van onze juristen.

1 like

In BelgiĆ« is het max 500 euro met postnl… Andere optie is Intex (eigenaar is hier ook lid)

2 likes

Ah, even gemist dat het vanuit Belgie verstuurd is.

DHL Express, maar is mosterd na de maaltijd.

1 like

Dhl is erg laks in Duitsland hoor ik van vele… vandaar dat ze in DE vaak met galle of intex werken…

Ik ook.
Vanuit NL is het echt tot 5500 euro @AlexisB, ook als particulier.

@AlexisB geeft aan dat ze het er niet over gehad hebben. Voor wie is dan het risico? Ik betwijfel dat dan het risico dan zomaar bij de koper komt te liggen. Maar goed …

… ik ben geen jurist. :slight_smile:

Niet alleen in Duitsland. Ook in NL kunnen ze er wat van. Oh enne, waag het niet om je DHL Express pakket bij een ā€˜gewoon’ DHL punt af te geven: ā€œSorry meneer, doen we niet ondanks dat dezelfde vervoerder het op komt halen!ā€ Maar dat is voor een ander topic. :wink:

Kan me voorstellen dat je dat zo gelezen hebt. Mijn excuus!

1 like

Verzekerd versturen via DHL Express is de beste optie, ik weet vanuit ervaring dat het pakket de gehele ā€œreisā€ binnen hun eigen netwerk blijft. Een pakketje van DHL Parcel (zalando, bol.com etc.) valt niet binnen het netwerk van DHL Express. Je kunt het zien als 2 verschillende bedrijven an sich qua netwerk

2 likes