Victorinox I.N.O.X. Corrosie (1 jaar oud)

Goedendag forum leden, ik heb een victorinox I.N.O.X… Deze heb ik in augustus 2020 nieuw aangeschaft. Ik draag hem vooral met de bijgevoegde rubberen cover. Ga niet mee slapen, zwemmen of douchen, etc. Misschien heb ik hem 4 maanden bij elkaar max omgehad. 2 maanden geleden zie ik puntjes op het metaal. Volgens mij is dit corrosie. Het is laatste maanden zichtbaar geworden.

Bij de horlogeservice van victorinox beweren ze dat het gebruikssporen zijn. Ze zeggen dat vuil onder de cover is gekomen. Als dat zo was dan moet het hele kleine kasjes zijn op een paar plaatsen en niet over heel het staal van de horloge. Ze beweren ook dat er op RVS kast geen corrosie kan ontstaan. Dat is natuurlijk onzin. Ze proberen mij voor de reparatie te laten betalen. Als er ruig mee is omgegaan kan het glas niet zo helder zijn lijkt me.

Wat is jullie mening hierover/ zijn er meer met dit soort ervaring?

1 like

Ik denk dat er vuil onder de cover is gekomen zweet en dat dat het is.

Vuil onder de cover. Ik heb precies dit effect ook op m’n telefoon die ik dus altijd in een cover heb zitten.

Op het glimmende gepolijste zit een heel klein krasje (zie 1ste foto in het midden). Die ziet er toch anders anders uit dan de puntjes op de rest van het staal? Het lijkt mij dan dat het gepolijste gedeelte dan ook onder moet zit met die puntjes of krassen als het door het vuil zou komen en anders in ieder geval meer krassen. Het gepolijst is juist gevoeliger voor krassen. Het geschuurde staal zit helemaal onder de puntjes.

1 like

Een ding waar RVS gevoelig voor is is zout en zuur.
Dus dan reist de vraag ga je veel met zout dan wel zuurhoudende
producten om?
Zout en zuur zitten overigens ook in transpiratievocht.

Trouwens, welke soort staal staat er in de tech specs?

1 like

Wel curieus, Inox zie je normaliter als afkorting voor Inoxydable… :smirk: …kan me niet voorstellen dat dit roest is. Zal de eerder genoemde verklaring zijn.

3 likes

Wat moet ik mij dan voorstellen bij ‘een cover’?
Als die cover er na een jaar zo uitziet dan leveren ze toch alsnog troep, roest of niet?

Een soort G-shock-achtige kunststof kap die
over het metaal past.
Een protector.

Maar wat ik op het metaal zie is zoals wij dat zeggen gunk.
Kunststofdeeltjes gemengd met vuil en horlogekaas :grimacing:
Geen oxidatie, dat ziet er toch wel anders uit.
Volgens mij kun je het met een doekje en wat allesreiniger
zo verwijderen.

1 like

Victorinox levert een siliconen hoesje mee kennelijk. Klik je er gewoon op. Dan beschermt denk ik alleen tegen stoten. Het zou mijn keuze niet zijn.

2 likes

Kan evt ook door de weekmakers komen van de rubberen cover. Denk dat je het met een goed schoonmaak middel wel wegkrijgt.

2 likes

Zo, dat is lelijk. Maar als je zweet en er is wat stof, ja, dan blijft dat mooi onder de kap tegen dat staal aan liggen.

RVS is dan ook roestvast en niet roestvrij, dus er kan dan corrosie ontstaan. Liever draag je hart horloge zonder kap, en na een warme/zweterige spel je het even af met schoon lauw water.

1 like

Denk ook dat het door de kap komt, zweet kan dan lekker gaan invreten. Maar dan nog lijkt me het verwijt van de producent aan de gebruiker onterecht. Zij hebben immers die kap meegeleverd. Of staat er iets in de gebruiksaanwijzing dat je de kap na dragen moet verwijderen of zo?

1 like

Dat denk ik ook.
En RVS roest is gewoon bruin van kleur.
Het zwart zoals op de foto’s van de TS kan op RVS alleen
ontstaan als er een elektrolytische werking is geweest.
En dat lijkt mij heel erg sterk.

3 likes

Als je er nou wel mee had gezwommen en gedoucht was dit voorkomen. Vaak ben je te bang!

4 likes

Maar wij niet he Han? :facepunch::grin:

1 like

Bij de introductie van dit horloge werden filmpjes getoond waarbij het horloge van een hoogwerker werd gedropt. Ingevroren, aan vuur en hitte ten prooi viel en weet ik veel wat nog meer. Dan zou je er niet mee kunnen, zwemmen, douchen, slapen??!!

2 likes

Als een Rolex van 54 jaar oud een glaasje Spa prik aankan durven wij nog wel te douchen met een jaar oude Inox, broeder!

8 likes

Dit kun je toch schoonmaken? Doekje en even flink boenen. Lukt dit niet dan zou ik een beetje schoonmaak middel (rvs reiniger) op een doekje doen en boenen. Wel met beleid natuurlijk. Daarna afspoelen met water.

ls je dit liever niet doet vanwege garantie e.d. door de AD laten doen

We even goed om na te gaan hoe dit is ontstaan. Kom dit bij mijn rvs horloges niet tegen…. Maar daar zit dan ook geen kapje overheen. Op m’n telefoon wel, daar zitten dan ook vlekken en krasjes op het aluminium. Tussen het hoesje en de telefoon komt ook allemaal gruis te zitten.

Succes :+1:

1 like

:rofl: sinds wanneer mag je je horloge niet meer poetsen?

Ik vind t maar een vieze look zo… slecht idee zon cover die stof en vuil kan vangen

2 likes

Ik zou hem in de cola leggen. Is hij binnen tien minuten weer als nieuw.