Vierde DIY horloge

Tot op heden heb ik drie DIY horloges geproduceerd. De eerste was een horloge met een aluminium kast en een Ronda quartz uurwerk. Deze heb ik een tijdje gedragen en daarna aan mijn zoon gegeven.

Diezelfde vorm maar in een iets kleiner formaat en met een STP 1-11 automatisch uurwerk heb ik nogmaals in titanium geproduceerd. Deze draag ik nu behoorlijk vaak.

De derde was weer een soort proto in aluminium met een goldplated Sellita SW200.2 uurwerk. Deze heeft bovendien een zichtbodem. Deze draag ik iets minder vaak omdat ik een aluminium kast iets minder mooi vind. Bovendien krast deze nogal snel.

Hier zijn ze alle drie op een rij.


Nummer 1 links, nummer twee rechts en nummer drie in het midden.

Nu heb ik het idee opgevat om nummer drie ook in titanium te bouwen en wederom met een SW200.2 uurwerk.
De eerste delen zijn al klaar. Dit zijn de module waar het uurwerk in gemonteerd gaat worden en de zichtbodem. In de uurwerk module moeten alleen nog twee gaatjes worden geboord. Eén voor de stift en één voor een anti-rotatie pennetje.

Hier zijn een paar foto’s:


Work in progress.


De eerste onderdelen. Misschien moet ik deze nog een beetje nabewerken (poetsen).

Het eerstvolgende onderdeel, de kast, is het meest complexe en tijdrovende. Zowel de productie als de afwerking nemen veel tijd in beslag. Vooral omdat mijn machines niet CNC bestuurd zijn.

40 likes

Zo dan, Stefan K - eat your heart out! :wink: Nice work!

1 like

Ik wil mezelf niet vergelijken met Stefan. Zijn werk staat toch wel op eenzame hoogte. Zowel in ontwerp als in productie en afwerking.
Maar ik ben wel lekker bezig.

2 likes

Dat sowieso.

Erg interessant om te volgen en complimenten voor de reeds behaalde resultaten.

1 like

De eerste waren al leuk om te volgen dus ik ben weer benieuwd naar de rest van het verhaal.

1 like

Ga dit project van je weer volgen ben benieuwd naar het eindresultaat.

1 like

Mijn beste,

Wat een formidabele gewaarwording!!
Knap hoor. :ok_hand:
Mijn complimenten voor je nobele ambacht!!
Zien er alle drie magnifiek uit.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Erg tof project, vooral nr.2 is lekker eigenwijs. Zou ik zelf met een ongevulde band zeker eens om de pols willen hebben.
:watch::ok_hand::kissing_smiling_eyes:

Bedoel je mijn project nummer twee of de middelste? Ik heb nummer 2 tegenwoordig vaak met een bordeaux rode struisvogelpoot lederen band om. Wel gevuld.

1 like

Die, de middelste. :point_up_2::wink:

De minimalistische vormgeving van de kast spreekt me aan, de dial doet mij dan weer denken aan Spirograph dat ik eind jaren '80 begin '90 veel deed.:gear::pencil2:

1 like

Metalen band rechts vind ik interessant.

Horloge midden erg leuk, hoort m.i. ander bandje op, misschien iets blauws.

Links heeft een leuke secondewijzer.

1 like

Erg knap! Want een vaardigheid en met erg leuke resultaten :pray:
Ik zie de exploded view liggen; maak je zelf de volledige tekeningen van de horloges?

1 like

Ik ontwerp in 3D in Freecad. Zoiets is wel nodig om de boel passend en uitgelijnd te krijgen.

2 likes

Die middelste draag ik ook vaak met een hoogglans RVS mesh band. Staat erg goed en draagt heel comfortabel.

1 like

Wow wat knap :ok_hand:

1 like