Yema is toch wel een van de bekendste Franse merken en komt tegenwoordig uit een buurplaats van Villers-le-lac: Morteau. Tenminste, daar zit in ieder geval het huidige hoofdkantoor van Yema en volgens mij ook de productie. Dat zou betekenen dat er toch nog wel wat horloges gemaakt worden in de regio.
Mooie info! Dank voor de aanvulling.
Moet toch nog eens proberen er een te scoren. Van alle beginletters van merken in mijn horlogecollectie is de Y de enige die ontbreekt!
We zijn in Besançon. Echt wel DE horloge stad van Frankrijk! Prachtige stad! Morgen het Musee du temps…, dat is gratis op de 1 e zondag van de maand. We blijven wel Hollanders hè!
Nou, zojuist in het museum geweest. Was de moeite waard!
Een boel geleerd over de geschiedenis van de horloge-industrie in de regio. En wat literatuur gescoord…
Dit draadje had ik al eens gelezen. Erg interessant, mooi uiteen gezet zo. Zojuist kwam ik via een Franstalige site in grote lijnen hetzelfde verhaal tegen, maar dan zonder de foto’s. Het deed me even kijken op de kaart waar deze regio ligt. Afgelopen zomer ben ik toevallig door het gebied getrokken. Heel mooi daar. Echt een aanrader op weg naar Zwitserland.
Mijn Pax met Isa uurwerk komt hier dus ook vandaan. Maar ik zag afgelopen weken bij een aantal Franse verkopers op Vinted ook regelmatig het merk Maty / Besancon voorbij komen. En Le Royal. Allemaal uit de regio, met Frans-Zwitserse mechanische uurwerken. Mooi afgewerkte kasten, interessante wijzerplaten. En leuke prijsjes (niveau penankertjes). Bij de meeste verkopers kun je wel geinige lotjes samenstellen.
Doe er je voordeel mee. Ik heb mezelf een koopstop beloofd.