Vind je het vervelend als jouw automaat niet op tijd loopt?

Met niet op tijd lopen van je automatisch horloge bedoel ik natuurlijk niet dat het ding een kwartier of halfuur per week voor of achter loopt.
De vraagstelling gaat over minuten.
Sterker nog, ikzelf zet mijn horloge standaard altijd een paar minuten voor. Kom ik nooit te laat op een afspraak.
De tijdfunctie van een horloge heeft feitelijk in onze moderne tijd zijn waarde verloren. Ik durf gerust te stellen dat wij méér op onze smartphone kijken dan op ons horloge. En op de smartphone staat behalve de exacte tijd ook nog eens de datum en dag.
Daarmee is het horloge gedegradeerd van tijdfunctie naar mode/schoonheid functie.
“Mooi klokkie om de pols” .
Maar toch,
wat is voor jou een acceptabele grens in nauwkeurigheid c.q afwijking van je automatisch horloge?
Minuten per week? Seconden per week?
En ben je bereid fors te betalen voor een zéér grote nauwkeurigheid?

Ligt er aan wat voor horloge het is. Ik gebruik mn horloge ook zelden om de tijd op te checken en dan luistert het niet op de seconde. Maar ik wil wel graag dat alles werkt zoals het hoort, de horloges moeten dus binnen de specs lopen. Met een vintage ben ik wat minder veeleisend maar het ligt wel aan het horloge ook. Over het algemeen vind ik een afwijking van binnen de minuut per dag prima voor een gewone vintage. Maar als ik een vintage DJ of GS of wat voor chronometer uurwerk dan ook zou kopen zou een minuut per dag voor mij onacceptabel zijn tenzij dat van te voren vermeld was.

3 likes

:astonished: Ben jij wel een horlogeliefhebber? :wink:

Zegt de man met duizend Seiko 5’jes :wink:

Voor mij moet hij niet meer dan een minuut afwijken van de daadwerkelijke tijd. In geval van m’n Sarb zal dit in de min zijn, dus wanneer het zover is, houd ik hem een paar dagen in bijna volledige staat van opwinding, totdat hij weer een tiental seconden in de plus loopt.

Fors betalen voor grote nauwkeurigheid hoef ik niet per se, zelfs goedkope uurwerken kunnen zeer goed de tijd houden.

2 likes

Nee, als ik precisie nodig heb pak ik een quartz uit de kist

Wel heb ik liever dat ze iets te snel dan te langzaam lopen

1 like

Voor een zeer grote nauwkeurigheid koop je een Quartz

horloge is voor mij een automaat of een handopwinder

Een minuutje voor of achter vind ik niet erg.
Vanaf 2 minuten wordt het vervelend.
Het initiële nut van een horloge is dan een beetje weg. Dan kun je evengoed de tijd aflezen op een smartphone of -watch.
Niets zo fijn als een mooie handopwinder die op tijd loopt.

1 like

Ik hoop dat je toch echt enkel voor je zelf spreekt.

Ik kijk nooit op mijn telefoon hoe laat het is. Daar heb ik dat ding namelijk niet voor !

5 likes

Dit vind ik zo’n rare benadering, je horloge voor zetten om niet te laat komen, zet gewoon je wekker eerder. Je moet nu 2x vaker nadenken… 1x hoe laat is het… 2x oh ja hij staat 5 minuten voor… afijn… tis weekend :beers:

2 likes

Wat mij betreft: zo’n beetje helemaal onwaar. Op mijn horloge heb ik het liefst een redelijk juiste tijdsaanduiding (mag een minuutje schelen, maar liever niet), de dag weet ik onder alle omstandigheden exact en de datum zit op de meeste van mijn horloges. En die smartphone? Een appje, even berichten lezen, teletekst nalopen, Google earth voor de plaatsbepaling, een belletje, een sms-je, en dat is het zo’n beetje. Lang leve al mijn horloges!
Oké, ik ben 67.

3 likes

Wauw, bestaat dat nog?

2 likes

Ja, en geen reclame.

2 likes

De tijd lees ik niet van mijn telefoon af maar van mijn horloge.
Daarbij maakt het mij niet uit of het afwijkt, als het maar binnen de specificaties valt en dan liever iets te snel dan te langzaam.

3 likes

Ik weet zo een beetje op welk termijn ik ze moet verzetten om er voor te zorgen dat het nauwkeurig genoeg blijft (binnen 1 minuut). Mijn horloges zijn daarnaast over het algemeen nauwkeurig genoeg dat er wel heel veel tijd overheen moet gaan voordat het echt een probleem wordt.

2 likes

Ik gebruik zelfs de Teletekst app voor op de telefoon.

2 likes

Ik pak bijna iedere dag een ander horloge, dus moet ze sowieso vrijwel altijd opwinden en goed zetten. Zo lang het verschil dus niet meer dan een minuut per dag is, heb ik er geen last van.

1 like

Het ligt een beetje aan het horloge. Van een ETA verwacht ik binnen een paar seconden per dag. Een gemiddelde Seiko zou toch wel binnen 15 seconden per dag moeten kunnen lopen. Een goedkope HMT handopwinder, tsja…
Heel belangrijk is het voor het bijhouden van de tijd ook weer niet. Daar wissel ik te vaak van horloge voor. Het is meer de ‘kwaliteitsbeleving’ die mij doet vinden dat ze nauwkeuring moeten lopen. Ow, en liever iets te snel dan te langzaam.

Wat ik storender vind is dat de laptop van werk standaard 1 minuut en 36 seconden achter loopt en het instellen van de timeserver niet toegestaan is. insert jackie chan smilie

Op weg naar mijn nieuwe werkplek luistert het vaak erg nauw.

3 likes

Voor een gemiddelde ETA is dat behoorlijk optimistisch als je naar hun eigen specificaties kijkt.

2 likes

Ik ben een beetje een precisie freak, dus voor mij is 15 seconden afwijking per etmaal al te veel. Gelukkig zijn de meeste mechanische horloges binnen die marge te reguleren, ook vintage. Bijvoorbeeld mijn Sturmanskie loopt -5 seconden per dag en m’n Albatros -3 seconden per dag.

2 likes

Een horloge moet voor mij wel redelijk op tijd lopen, da’s toch voor mij het gevoel van kwaliteit…het is tenslotte een precisie instrument…
Mechanisch, enkele seconden per dag ben ik blij mee… meer dan 10 ga ik me aan storen… quartz enkele seconden per maand.

oh ja een goed quartz uurwerk is net zo goed kwaliteit voor mij als een mechanisch uurwerk.
Ik zie een horloge als een totaalplaatje… het moet goed aanvoelen.

Ik kijk trouwens nooit op mn telefoon voor de tijd… Daar heb ik een horloge voor :grin: