Zoals velen van jullie heb ik een aantal oudere horloges in mijn verzameling. Deze draag ik regelmatig hetzij nooit naar mijn werk als dailybeater. Nu vraag ik me af of er forumleden zijn die hun oudere horloge gewoon iedere dag dragen?
Ik vraag dit omdat ik twijfel om mijn '69 dagelijks te gaan dragen, is dit zonde of zijn ze hiervoor gemaakt?
Af en toe wordt ik een week ‘opgehokt’ op het kantoor van één van onze klanten. Dan zit ik de hele dag achter een telefoon en een flatscreen. Zo ook deze week.
Gisteren droeg ik m’n jaren '60 Poljot Strela en vandaag m’n 1973 Omega Seamaster en ik moet zeggen: dat helpt me als rasechte field engineer toch een stukje de dag door:D
Maar in de field draag ik m’n Seiko 5, Alpha Sub (soms) of de Citizen Minute Repeater.
Ja hoor, met regelmaat gaat de Helmet mee of de oude Accutron of een andere hummer.
En heel soms ook wel mijn belegen Orfina chronograaf.
De rest van de oud spullen wat minder.
Ze zijn er inderdaad voor gemaakt.
En ik geef toe: een kantoorbaan is redelijk veilig voor de oudjes.
Maar het is wel een gedoe: klokje uitzoeken, excelbestand er bij om na te kijken hoe (on)precies de keuze van de dag / week loopt. Want dàt kan ik echt niet allemaal onthouden.
Maar het is wel een gedoe: klokje uitzoeken,
excelbestand er bij om na te kijken hoe
(on)precies de keuze van de dag / week loopt. Want
dàt kan ik echt niet allemaal onthouden.
Laat ik nu een bloedhekel aan excelbestandjes hebben:? dus blijft bij mij het uitzoeken over en dat is niet erg:D
Ik geef part time les op een school voor voortgezet onderwijs. En ik draag iedere dag een ander horloge. Oud of nieuw. Veel leerlingen vinden dat leuk. “Meneer, wat heeft u vandaag om?” In een enkel geval vragen ze zelfs wat ze zouden moeten kopen. Ik adviseer altijd een Seiko of een G-Shock.
Soms kijken we aan het eind van de les dmv. het digi-bord wel eens op eBay naar dure Rolexen. Want dat is voor veel jongeren de maat der dingen. Totdat ze zien dat hun (rap)helden helemaal geen Rollie dragen, maar een JLC, Pan of AP.
“Spot on” Frans ! Ik ben zelf ook van '53 en dat van die “echte kerels” klopt dus als een bus !! :+
En JA dus, echte kerels dragen vintages als “daily beaters”…
Even ernstig: vroeger droegen de mensen hun horloge echt als gebruiksvoorwerp, goedkoop of duur… en vele van die horloges (waaronder talloze met echte manufactuur-werkjes) zullen (mits geregeld onderhoud) zelfs de volgende generaties overleven want ze werden beter gebouwd en zijn steviger dan vele huidige ontwerpen die het enkel van hun “design” moeten hebben…
Ik voel me overigens veel zelfzekerder als ik een oud Unitas, FHF of AS werkje moet onderhouden dan een nieuwe eta 2824.
zijn die hun oudere horloge gewoon iedere dag
dragen?
Ik vraag dit omdat ik twijfel om mijn '69
dagelijks te gaan dragen, is dit zonde of zijn ze
hiervoor gemaakt?
eh, ik draag alleen maar oude horloges. nu heb ik al 2 weken mijn Funky Seiko om.
en daar zijn ze voor gemaakt, ze hebben het al 40 jaar volgehouden!!!
alleen op vakantie/tuinieren/verbouwen is er een uitzondering, dan gaat de seiko5 van 50EUR om.
Ik draag mijn ‘vintage horloges’ vrijwel dagelijks. Dat wil zeggen dat ik daags verschillende horloges draag, waarvan er enkele de vijftig jaar al ruimschoots zijn gepasseerd.
Wel zal ik mijn meest dierbare vintages met de nodige egards dragen.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Ik draag elke dag een ander horloge.
Soms, maar dat is zelden, draag ik uit “gemakzucht” eens een volle week hetzelfde horloge - maar nogmaals, dat is zeer uitzonderlijk.
Op enkele vintages ben ik héél zuinig en die draag ik maar een paar keer per jaar: gisteren bv. mijn Omega Marine Chronometer.
Maar in feite is het leven te kort ( en hebben we armpjes te weinig ) om zuinig te zijn op onze mooiste klokken.
Ze zijn gemaakt om gedragen te worden en dat doe ik ook.
Ik draag er wél zorg voor en ik poets ze wanneer ze terug in het kistje moeten.
De lederen bandjes vervang ik op tijd en stond en de stalen gaan regelmatig in de ultresoon.
Natuurlijk ga ik geen gras maaien met mijn B1, daarvoor heb ik een Alphaatje !
Ook ik draag mijn vintages met enige regelmaat.
40 jaar oud, 50 jaar oud. Ze zijn gemaakt om te gebruiken !
En bovendien, rust roest, dus ze moeten er voor hun eigen bestwil gewoon soms even “uit”
Dit uurwerkje draag ik nog wel eens.
Ik weet het, hoogst waarschijnlijk een
’plakmerkje’. Maar wel eentje dat ik
in 1964 kocht op een Italiaans marktje
en dat het nog steeds trouw doet…
'Chi va piano, va sano e va lontano’
zoals de Italianen plegen te zeggen.