Vintage Citizen

Beste lezers,

Ik zal me even kort voorstellen;
Ik ben een 24 jarige jongen die sinds kort het ‘horloge-virus’ ook te pakken heeft.

Op het moment bestaat mijn collectie uit:

  • een tweetal zakhorloges (een Dollar watch en een Corgemont)
  • een Esprit quartz horloge (ooit gekregen voor mijn verjaardag)
  • een Christopher Ward C9 Automatic (mezelf cadeau gedaan voor afstuderen)
  • een Gruen Soviet CCCP (quartz)

De laatste tijd ben ik hierdoor ook op gaan letten wat andere mensen voor mooie (en minder mooie) horloges dragen. Mijn vader is in het bezit van een oude vintage Citizen horloge. Hij heeft dit horloge al jaren in zijn bezit en de conditie is vrij slecht. De bezel is o.a. niet meer aanwezig. En hij loopt steeds wat ‘achter’.

Nu was mijn vraag: Weet iemand of er nog onderdelen te verkrijgen zijn voor dit horloge om deze weer op te knappen en of het opknappen gemakkelijk te doen is? Bij Citizen zelf hebben ze voor dit horloge in ieder geval niets meer. Hopelijk kan ik via dit forum aan meer antwoorden komen.

Het horloge ziet er op dit moment als volgt uit:

Voorkant;

Achterkant;

Via internet ben ik er al achter gekomen welk type het moet zijn. De ‘Citizen 6000’. 4-600851 Y. Automatic. Stainless steel. Uit de jaren '70. Hierbij plaatjes van het internet hoe hij er origineel eruit hoort te zien:

Explore RBK1989

Mocht iemand tips voor onderdelen hebben om dit horloge op te knappen dan hoor ik het graag. En andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Misschien dat WVE daar iets zinnigs over kan zeggen. Hij heeft een hele mooie collectie Citizens. Zie oa http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1770622

sq100 Schreef:

Misschien dat WVE daar iets zinnigs over kan
zeggen. Hij heeft een hele mooie collectie
Citizens. Zie oa
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1770622

Bedankt voor de tip!
Zal hem eens berichten!

Het model is 62-6198 en is geproduceerd in November 1973 wat je kunt afleiden van het serienummer (begint met een 3, wat wil zeggen 1973 en vervolgens 11, wat de maand van produktie is).
Als je er geen verstand van hebt in ieder geval niet zelf proberen op te knappen, maar door een horlogemaker laten doen.
Overweeg of het de moeite loont, horloge zal waarschijnlijk ook wel een servicebeurt nodig hebben. In een redelijk goede staat worden deze op ebay voor rond de 200 euro verkocht, maar veel komen ze niet voorbij.
Onderdelen hiervoor zijn erg moeilijk te krijgen. De bezelinserts worden wel vaker aangeboden (reprodukties van hoge kwaliteit), maar een complete bezel is lastig.
Ik weet wel een adres waar ik event. navraag kan doen.

WVE,

Bedankt voor je snelle reactie.
Enig idee wat een beurtje ongeveer gaat kosten.
En een bezel? Is er een schatting te maken?
Als het niet veel moeite kost mag je altijd informeren.

In ieder geval bedankt!

Mooie zeldzame klok, leuk opknap projectje ook. Misschien staat er wat op de baai aangeboden.

Succes!

Een beurt bij een goede horlogemaken via het forum zal zo’n 30 euro kosten afhankelijk of er onderdelen besteld moeten worden. Bezel het zelfde bedrag gok ik, vanwege de zeldzaamheid. Maar WVE kan je daar inderdaad meer over vertellen.

Wat nog niet in het verhaal vermeld staat is dat het glas ook niet origineel is. Dus dat zou dan ook nog een puntje zijn.

Leuk horloge, maar lastig geval. 30 euro voor een servicebeurt lijkt me een wild optimistische schatting; reken op 75-100 euro, meer als je het glas ook laat doen. Een mooie duiker zonder bezel maakt me altijd een beetje verdrietig, want het is vaak zo ontzettend lastig om aan zo’n onderdeel te komen. Hopelijk kan WVE je verder helpen.

Succes!

mooieklokjes Schreef:

Een beurt bij een goede horlogemaken via het forum
zal zo’n 30 euro kosten afhankelijk of er
onderdelen besteld moeten worden. Bezel het zelfde
bedrag gok ik, vanwege de zeldzaamheid. Maar WVE
kan je daar inderdaad meer over vertellen.

Bezel kan geregeld worden.:slight_smile:

Als je het glas ook laat doen komt er dus een onderdeel bij. Gewoon een beurtje zoals olie verversen, afregelen, schoonmaken zodat het loopt… Waar ik ben geweest is dat geen 70 euro :+

JackW Schreef:

Leuk horloge, maar lastig geval. 30 euro voor een
servicebeurt lijkt me een wild optimistische
schatting; reken op 75-100 euro, meer als je het
glas ook laat doen. Een mooie duiker zonder bezel
maakt me altijd een beetje verdrietig, want het is
vaak zo ontzettend lastig om aan zo’n onderdeel te
komen. Hopelijk kan WVE je verder helpen.

Succes!

mooieklokjes Schreef:


Een beurt bij een goede horlogemaken via het
forum
zal zo’n 30 euro kosten afhankelijk of er
onderdelen besteld moeten worden. Bezel het
zelfde
bedrag gok ik, vanwege de zeldzaamheid. Maar
WVE
kan je daar inderdaad meer over vertellen.

Dan had jij een koopje (want je had het over een ‘goede horlogemaker’). Volgens mij kan geen enkele professional voor 30 euro een uurwerk demonteren, reinigen, monteren, oliën en afregelen…

mooieklokjes Schreef:

Als je het glas ook laat doen komt er dus een
onderdeel bij. Gewoon een beurtje zoals olie
verversen, afregelen, schoonmaken zodat het
loopt… Waar ik ben geweest is dat geen 70 euro
:+