Vintage diver DIY messing bezel

Aangezien het niet zo moeilijk is om dit DIY te doen, hierbij een topic met wat tips en tricks. Er zullen vast vele manieren zijn, ook heel professoineel en zo, maar dit is even op de Fred Flinstone manier hoe je goede resultaten kunt bereiken met huis tuin en keuken middelen.

Basis benodigdheden zijn:
-Twee tangen, bijvoorbeeld combinatietangen.
-Vrij forse gasbrander
-Messing borstel, beste een voor op de mini boormachine
-Werkhandschoenen

Het handigste is het als je de gasbrander in bijvoorbeeld een bankschroefje vast kunt zetten en aan. Bedenk wel, niet elke gasbrander kan/mag heel lang aan staan. Ik gebruik er zelf een van Weller, en ik heb een andere van Dremel die ook heel goed is.

De werkwijze is als volgt, je bouwt alles van de bezel af en er uit, zodat je alleen nog maar de metalen ring hebt. Die hou je met een tang vast, en als je die niet wilt beschadigen raad ik aan om bijv. kleine vierkante aluminium koker om de bekken heen te doen, want dat is zachter materiaal dan RVS, en kan dus niet zo veel schade aanrichten. Zodra de ring in de tang zit, kun je niet de volledige omtrek van de bezel tegelijk behandelen, je zult dus op een gegeven moment de ring moeten verplaatsen, en daar is de tweede tang voor. Dit hoeft maar met weinig kracht, dus dat kan eventueel wel zonder de aluminium bescherming. Het traject waar je bij kunt is dus waar je je op focust. Verhit niet aleen maar een plek, maar eerst een groter deel van de omtrek van de bezel, anders kan die krom trekken. Zodra alles warm is, dan concentreer je wel weer meer op een punt, en verhit je tot rond het punt waar het RVS roodgloeiend is. Zodra dat zo is schuif je op met de gasvlam en borstel je gelijk flink met de messing borstel op de dremel er achteraan, en dan smelt er dus een laagje messing op het RVS. Als je dan het messing gecoate gedeelte weer verhit dan verkleurt het naar donker bruin of zelfs paars achtig. Je kunt dit weer goudkleurig krijgen door er nog een keer overheen te gaan met de borstel, terwijl alles nog goed heet is. Zo ga je eigenlijk gewoon helemaal rond tot alles een uniforme kleur heeft.

Voorbeeld:

10 likes

De gasbrander

Messing borstel:

2 likes

Dank voor de uitleg !
:slightly_smiling_face::+1:t2:

1 like

Nog een voorbeeldje

Deze is verouderd met een badje van zwavelhoudend zout, en dat telkens verhit om versnelde veroudering te krijgen, en weer in het bad, weer verhit, net zo lang tot het wat meer bruin verkleurde.

Leuk om een keer te proberen. Thanks 4 sharing.

1 like

Dat zout dus, maakt messing niet groen, maar bruin, in tegenstelling tot gewoon keukenzout. Dat doet het zwavel wat er in zit. Brons zou wel bruin worden met beide, en nauwelijks groen. Om dus messing mooi te patineren is dit handig om te weten. Er bestaat ook speciale pasta voor om messing bruin te patineren, maar rara wat daar in zit? Juist, zwavel!

Deze is na het messing aanbrengen totaal zilver gespoten, daarna met een doekje met alcohol bewerkt, zodat het zilver enkel achterblijft in de dieper gelegen randjes. Zo lijkt het echt net alsof er ooit een nikkel laag op heeft gezeten…

2 likes

Wat slim!
Dus je gebruikt op deze manier de messing borstel als een kwast met messing ‘verf’…
Ik geniet echt van jouw bijdragen @Barboendel, je tilt hier op HF de modding naar een compleet nieuw niveau.

2 likes

Dank je wel! Ik zei toch in een ander topic al, ik ben dol op vintage! :innocent:

2 likes