Vintage Divers: waar op letten?

Nu ik af en toe eens een vintage horloge koop en dit toch ook wel heel leuk vind merk ik wel dat dit een zeer specifieke tak van sport is. Er is veel op de markt en ook vaak rommel.

Ik wilde wat topics opstarten met wat leuke feiten in verschilende horloge groepen (duikers, fliegers, militair, dressers en chrono’s)
Omdat duikers ook erg populair zijn dacht ik daar mee te beginnen.

Dus stel je wil een leuke vintage duiker, waar let je dan op qua, uurwerk, materiaal, merk, wijzerplaat en of andere kenmerken?

1 like

Goed topic! Ik ben me ook naar een mooie vintage duiker aan het kijken, maar vind het nog lastig om te zien waar ik precies op moet letten.

Nagenoeg uniek in de duiker-categorie is de mogelijkheid te verzamelen op kast en niet op uurwerk (zoals bij Chrono’s bv.) en niet noodzakelijk op merken.
De top-horloges zijn ofwel met zelf-ontwikkelde kasten ( denk Certina DS , Omega Seamaster) ofwel ingekochte kasten. Vooral de laatste categorie is enorm interessant daar je ‘klonen’ van bekendere horloges kan vinden voor een fractie van de prijs.
Denk maar aan bv. Squale 100 Atmos kasten, Jenny Triple Safe, EPSA Super Compressor, MRSP 503305 etc…

Ken je kast is dus geen loos adagium.

Qua merken heb je een heleboel late 60s tot in de 70s duikmerken die onder aanbesteding horloges lieten maken. Super cool en lekker duur tegenwoording. Denk ScubaPro, Aqua-Lung, Voit, La Spirotechnique.
Vergeet de duiker specifieke merken ook niet. Nautilus bv.

Qua categorien heb je de 200M duikers wat de standaard is. Dan de 300M , 500M en dan de illustere 1000M Hier zie je de vergedreven over-engineering van de horlogeindustrie pas echt in zijn werk en kan je de verschillen pas echt duidelijk zien tussen bv. De ‘Puck’ Divers van Carribean Triple Safe, Squale 100 Atmos kasten enz. Nadeel : De Prijs.

Duikchronografen zijn een andere categorie, meesten 200M waterdicht.

+Kastmateriaal: Koop staal. Of PVD maar geen chrome.

+Geschroefde kroon is meestal een teken van kwaliteit. Maar mijd geen horloges zonder.

  • Racheting bezel is beter dan een bidirectionele bezel. Behalve als die Acryl (Bakelite Bezel is een foute benaming!) is. Van die plastiek bezels ben ik geen fan van.

  • Alles onder de 200M / 20 atmos waterdicht is geen duiker en is een pretentieus dingetje.

  • Een echte toolwatch duiker is voor mij een quartz. Indien we automatisch gaan (koop nooit een duiker met geschroefde kroon met handopwinder, is een gigantische design faux-pas en die kroon houdt het geen jaar uit.) Kijk naar ETA / AS / PUW

  • Er is zodanig veel aanbod dat je maar iets hoeft te kopen wat je 100% graag ziet.

  • MIJD ALS DE PEST FRANSE SCHIJT-HORLOGES, Jaz , Mortima, Ancre etc… met 8 verschillende bezels.

14 likes

Automaat (of vroege periode Quartz) - volledig RVS kast met schroefbodem (of Compressor-kast) - nette kwaliteit of mooi verouderde duikring - originele staalband indien van toepassing - centrale seconde

1 like

Koop niets met een duikertje op de achterdeksel…

3 likes

Mijne is 1500M wat is dat dan wel niet :smile:

Behalve als het een duikhelmpje is :wink:

Nog een tip voor de Super Compressor fanaten, Niet alle SCs zijn 2 kronige. Je hebt er ook enkel kronige die soms onder de radar vliegen ( komt trouwens eentje deze maand nog binnen als mijn US-contact weer een lading overstuurt :wink: )

1 like

Maar dat gaat dan niet altijd op…

1 like

Vintage? Foto’s !

Nope geen vintage

Ah dan telt hij niet :wink:

De race naar het eerste 1000M horloge is trouwens een verhaal dat toch echt wel doet lijken op de race naar de eerste automatische chrono.

goeie Post !

Bedankt voor de goede reactie!
Heb zelf ook iets binnen gehad, straks even foto’s posten.

En dan zijn er natuurlijk nog de Russische duikers zoals de Vostok Amphibia, die weer hun eigen techniek hebben (een beetje lijkend op die van de EPSA (Super)Compressor kasten). Ook leuk en kost ook als vintage niet veel:

Op dat van @ghentwatch is niet zo veel aan toe te voegen. Echter:

  1. Mijd horloges waar op de achterkant stainless steel back staat. Dat betekent dat de kast niet van stainless steel is en hoogstwaarschijnlijk verchroomd.
  2. Er zijn talloze merken die inmiddels niet meer bestaan. Laat dat je dus niet tegenhouden als je er maar weinig informatie over vindt.
  3. Kijk uit voor relumes, heropgemaakte wijzerplaten en horloges met andere wijzers. Relume is te herkennen aan de overdreven groene kleur van de lume, zeker voor de leeftijd van het horloge. Andere wijzers zijn te herkennen aan dat ze anders zijn verkleurd dan de uurmarkeringen op de wijzerplaat, al is dit geen uitsluitsel. Als je vermoedt dat het niet klopt, google het model. Als het andere wijzers zijn, zou ik het laten liggen.

Dat is het wel zo’n beetje denk ik.

2 likes

Leuke feitjes.

vooral de plaatjes en teksten op kasten zijn zeer bruikbaar als je aan het zoeken bent.

Goeie info :thumbsup:

Heb je het compressor plaatje ook in hoge resolutie?

Ik knap altijd gelijk af op base metal en vieze wijzers en geschilferde wijzerplaten, Ook vind ik zo’n wijde pijl niet echt aantrekkelijk…

Neen jammer genoeg niet.
Als je de patent drawings op Brevet nummer opzoekt krijg je wel mooi de technische tekeningen (idem voor triple safe kasten)

O o, te laat… (voor de koper)