Vintage Dresswatch

Goedemiddag,

ik wil graag een net horloge kopen voor onder een pak, ik zat zelf te denken aan een vintage. er zijn alleen erg veel soorten en weet niet precies waar ik op moet letten. ik vind zelf een Omega Seamaster met leren band erg mooi. is dit een goede optie? zijn er andere suggesties? ik wil er ongeveer tot 500,- aan uitgeven.

Vriendelijke groet,

Sven

2 likes

Dit zijn toppers:

Glycine Altus Compressor

Longines heeft ook mooi spul, maar zal met zoals Omega nog vrij lastig zijn onder de EUR 500 iets moois te vinden.

2 likes


Mijn “dresser” na keuze. Hij oogt groter dan hij is vanwege mijn peuter polsen.

4 likes

bedankt voor de snelle reactie, ik kijk wel eens op chrono24. bijvoorbeeld dit zie ik dan wat ik wel mooi vind:
Screenshot_2020-05-18 Horloge zoeken(1)Screenshot_2020-05-18 Horloge zoeken

rond kan natuurlijk ook, of zilver. waarom zou ik dit wel of niet kopen?

1 like

zoiets:
Screenshot_2020-05-18 Horloge zoeken(2)

Laat ik @Vanne eens een plezier doen en deze Eterna onder de aandacht brengen!


https://www.horlogeforum.nl/t/eterna-matic-met-blauwe-sunburst-wijzerplaat-gereduceerd/261155

En een Glycine Altus Compressor is natuurlijk ook cool!
@Tudor13 Grrappig trouwens dat zowel de Seamaster als die Compressor nu als dress Watches worden gezien terwijl het duikertjes zijn.

9 likes

Hoi Sven,

Wil je het horloge regelmatig dragen of vooral bij gelegenheden? Dit kan belangrijk zijn als je kijkt naar wat voor beweging je wilt in het horloge. Moet het automatisch zijn of mag het ook een mechanisch/opwind horloge zijn? Automatisch is wel erg makkelijk als je het dagelijks wilt dragen, maar het dagelijkse ritueeltje van je horloge opwinden is ook erg leuk. Het is een kort moment dat je even interactie kunt hebben met je horloge. Met een gangreserve van zo’n 40 uur kun je elke dag even het horloge opwinden, maar als je het een keertje vergeet is dat niet zo erg.

Veel succes met de zoektocht.

1 like

hoi,

ik heb daar niet zo veel over nagedacht nog, ik heb bijvoorbeeld deze seiko, dit is het eerste horloge van een beetje waarde dat ik gekocht heb.


als ik deze een paar dagen laat liggen staat hij stil, dit vind ik opzich niet heel erg. ik merk dat ik een horloge vaak bij gelegenheden draag dus staat hij meer stil dan dat hij loopt. met het opwinden oid. heb ik nog geen ervaring maar sta daar eventueel wel voor open.

het horloge dat ik zoek is ook echt voor gelegenheden, en zal dus niet heel veel gedragen worden. het gaat mij er opzich niet om dat het het allerbeste horloge op de markt is. het mag 2e hands zijn en hoeft voor mij niet helemaal piekfijn te zijn. de eerder genoemde merken zijn mooie horloges maar ik ken die merken niet, mijn voorkeur gaat dan eerder uit naar bijvoorbeeld: Seiko of Omega oid.

2 likes

Leer nieuwe merken en hun oude verhalen kennen! Zowel Glycine als Eterna hebben een mooie heritage.

Dat is de fun van vintage!

Alleen maar dingen eten die je al kent is ook niet leuk… :wink:

4 likes

Laat ik ook eens een duid in het zakje doen.

Vintage dresser?

  • bij voorkeur edel metaal (goud of plated)
  • zonder complicatie (dus ook geen datum)
  • plat, zodat het mooi draag bij een overhemd
  • minimaal 35mm (afhankelijk van je ‘polsmaat’)

Budget: 500 euro

Zoals @Tudor13 aangeeft heeft Longines mooi spul gemaakt in de '30, '40 en '50 modellen, maar het gros van die horloges gaan over de 500 euro

Je zou Tissot ook kunnen overwegen, heeft veel overeenkomsten met Omega, en is iets betaalbaarder.

Een paar voorbeelden van google…

image

8 likes

dit klopt helemaal, sta ik natuurlijk ook voor open, maar waarom zou ik bijvoorbeeld voor dat merk gaan, wat zijn de voor of nadelen?

dit vind ik inderdaad een hele mooie, het merk ken ik ook wel, waar zou ik dit dan moeten kopen bijvoorbeeld?

1 like

Een leuke zoektocht! Wel verstandig dat je wat hulp zoekt, zeker bij het controleren van de originaliteit. Houd er ook rekening mee dat vintage horloges, zeker in deze prijsklasse, vaak nog een service nodig hebben. Dat is een aanzienlijke kostenpost indien het nog niet gebeurd is.

Verder is het makkelijker stalen horloges door te verkopen dan chromen of vergulde varianten. Wellicht ook goed om mee te nemen voor het geval je het later wil ruilen.

3 likes

Let even op… die Eterna van @vanne is geserviced probeert hij je te vertellen! Wel een plus!

Overigens is servicen van een eenvoudig automaatje zonder veel nieuwe onderdelen ook weer geen rib uit je lijf bij de horlogemakers hier op het forum.

Vintage ligt niet voor het grijpen in een winkel, daar zul je iets meer moeite voor moeten doen.

En, vintage horloges kan een mijnenveld zijn, als je niet weet waar je naar kijkt dan loop het risico dat je iets koopt want niet origineel/authentiek is…

Zoals @Vanne terecht aangeeft heb je ook te maken met horloges die wellicht een service nodig hebben, houd rekening met die meerkosten.

Mbt Tissot heb ik redelijk wat kennis opgedaan de afgelopen jaren, mocht je interesse hebben kan ik je wel helpen…

bij voorkeur edel metaal (goud of plated): vind ik erg mooi maar dan wel met leren band
zonder complicatie (dus ook geen datum): datum er op vind ik mooi maar hoeft niet perse
plat, zodat het mooi draag bij een overhemd en plat inderdaad of naja niet heel hoog
minimaal 35mm (afhankelijk van je ‘polsmaat’) ik heb geen brede pols inderdaad

Dank voor de ‘bump’ @BG1 :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Het gaat me er echt niet om dat ts de mijne zou moeten kopen hoor. Het zijn welgemeende tips!

Ik vind een servicebeurt op dit bedrag wel degelijk een serieuze kostenpost als je het goed wilt laten doen. Maar dat is een andere discussie :wink: .

Ja da’s waar! Procentueel gezien wel!

1 like

Leer vind ik ook het mooiste staan bij dresswatches.
Dit soort horloges zijn vrijwel nooit op geïntegreerde stalen band, dus je kan er altijd een leren band op zetten naar eigen smaak.

1 like

Oudere Omega? Jumbo dus groot voor zijn tijd (38mm)

3 likes