Vintage enicar sherpa date

Hallo gebruikers,

Speciaal voor deze vraag heb ik eem account aangemaakt. Ik draag zelf een relatief goedkope (+/- 200) seiko automaat, niks fancy dus. Ook ben ik best een leek met horloges de roled day-date en date time kan ik uiteraard van een AP royal oak onderscheiden maar daar blijft het bij.

Recentelijk ben ik in het bezit gekomen (overleden opa) van een enicar sherpa date. Omdat ik het tof zou vinden deze zelf te kunnen dragen of iniedergeval te kunnen bewaren als een soort familie erfstuk als aandeken aan.

Het horloge bevindt zich in een wat mindere staat. Ook mis ik de draai knop. Hij loopt nog wel goed en ook nog op de juiste snelheid.

Mijn vraag luid als volgt: Is onderhoudt aan dit horloge te doen en is dit erg prijzig? Aan welke bedragen moet ik denken?

Alvast bedankt,

Jordi

6 likes

Je mist niet alleen de kroon, maar ook de opwindas. Heb toevallig net een handwinder (caliber 161) met datum onder handen gehad. Dat jouw exemplaar nog loopt, impliceert dus dat het een automaat is - omdat je hem niet kunt opwinden in de huidige staat; wellicht een caliber 167.

Die opwindas is nog te krijgen, een originele kroon wordt lastiger - maar lukt heel misschien ook nog. Anders voorlopig een passende “neutrale”.

Ik stuur je een PB. :slight_smile:

7 likes

En @PeterLC is een vakman die je dit gerust kunt toevertrouwen! Mijn opa had een gouden Enicar sport, die mijn vader zo nu en draagt.

1 like

Er staat inderdaad op de wijzerplaat dat het een automaat is. :wink:

Voor de rest weinig toe te voegen. Glaasje is zo te zien niet gebarsten dus kan waarschijnlijk wel weer netjes gepolijst worden.

@Jordivandijk Veel plezier alvast met het familiestuk. Ik heb zelf een sherpa handwinder met zo’n zelfde kast van m’n pa.

1 like

Zeker de moeite van het opknappen waard die Enicar.
En… oh ja, welkom hier op dit geweldige forum, waar je terecht kan voor raad en daad als het om horloges gaat.
(dat het rijmt is toevallig, het rolde er zo maar uit :slight_smile: ).

welkom3

2 likes

Welkom op het horloge forum Jordi en veel plezier hier gewenst, leuke Enicar!

1 like

Welkom!

1 like

Welkom Jordi en veel draagplezier met je erfstuk !

1 like

Fraai horloge. Ik kan je er eventueel ook mee helpen mocht je een horlogemaker zoeken in de omgeving van Amsterdam (ik woon in Bussum). Veel ervaring met Enicar en mocht het nodig zijn dan heb ik onderdelen op voorraad.

1 like

Bedankt voor alle toffe reacties!
Ik na een zoektocht achterhaalt waar het horloge vandaan komt, tot mijn grote verbazing bestond de juwelier nog. Hier even langs geweest te zijn bekijken ze wat ze voor mij kunnen betekenen. Naast deze optie heb ik ook contact gehad met mensen op het forum. En zal ik nog contact zoeken. Ik zal even rustig over de opties heen gaan en hoop over een poosje dit horloge in een betere staat om de pols te hebben!

Leuk om te lezen dat je hem gaat laten opknappen.
Enicar van de “sherpa” lijn zijn zeker verzamelwaardig. Daarnaast waren het kwalitatief goede horloges met degelijke uurwerken. Enicar was een van de weinige Zwitserse merken die bv ook door het communistische China werd ingevoerd.
De vraag naar enicar werd op een gegeven moment zo hoog dat ze andere Zwitserse bedrijven extra enicar uurwerken lieten maken, deze zijn te herkennen aan een 2 voor het uurwerk caliber op het deksel.
Ik denk trouwens dat ook de uren en minutenwijzer niet origineel zijn,volgens mij horen ze idd zwart te zijn maar waren ze geheel recht.

1 like

2 weken later en hij ziet er weer top uit.

Nou twijfel ik om er een nieuwe band op te zetten, iemand suggesties wat er mooi staat bij zon ouderwets klokje?

4 likes

Mooi geworden!
Misschieb blauw leer?

Ik start altijd band verkoop sites op, dan hou ik het horloge op het bandje

De kleur is toch vaan een eigen keuze qua smaak

1 like