Vintage - gevoel

Tja, wat is het ‘vintage-gevoel’? Ik weet het niet. Een moderne auto b.v. is vaak best mooi en voorzien van allerlei handige ‘toeters en bellen’, maar oude auto’s hebben vaak iets aandoenlijks in mijn ogen. Dat kan natuurlijk met m’n leeftijd te maken hebben en herinneren aan ‘vroeger, toen alles beter was’:wink:

Geen idee, ik vind oude meuk gewoon leuk. Zeker als het horloge aangaat, want de moderne vormgeving bij horloges doet me niet zo veel. Ik vind ze vaak niet mooi.

het is misschien wel een ziekte maar wel een hele leuke, ik voel me in ieder geval prettig tussen mijn oude spullen;emaille reclameborden,dinky toys, radio’s, jukebox, horloges, auto’s en een flink aantal brommers. inmiddels ben ik zelf vintage maar ik heb nooit geen spijt gehad van mijn verzameltik >X

John

tjvreeken Schreef:

… want de moderne vormgeving bij horloges doet me niet zo veel. Ik vind ze vaak niet mooi.


Denk dat tegenwoordig veel fabrikanten horloges ontwerpen die vooral onderscheidend zijn.
Oftewel, waarvan men op vele meters kan zien welk horloge iemand draagt; meer voor de “kijk mij eens” - markt.
Gelukkig zijn er bij de nieuwerwetse ontwerpen af en toe uitzonderingen op die regel te vinden.
Vintage-horloges zijn vaak nog ontworpen om “gewoon mooi te zijn” i.p.v. zich te moeten kunnen onderscheiden.

kaleiwan Schreef:

Het is niets nieuws onder de zon, oude Romeinen
zijn al begonnen met koperen van Griekse belden (
vervalsen is toen al begonnen ), Ik heb het ook
met motorfietsen en hen een retro motor W650
http://staff.science.uva.nl/~istricev/KAWADAG1.jpg
voor geluid geur en uiterlijk.
Het is net als met alles dat van vroeger beter was
en smaakte anders, puur nostalgie.
Ik vergeet het ook nooit dat ik met mijn oom in
een stoomlocomotief mocht rijden, geweldig man en
we zijn al 50 jaar verder… zo kan ik pagina’s
me vullen :z;):~
Groeten
Iwan

Hey Iwan,

nooit gedacht hier nog weer een bekend gezicht tegen te komen :slight_smile: (Ik studeer biologie op de UvA.)

Maarten

Hooi Maarten,

Tja wereld is klein, als je in de buurt bent kom is langs voor kopje koffie.
fijn weekend
Groetjes
Iwan

Ha, wat een grappige topic. Ik denk dat iedereen zo zijn eigen redenen heeft om voor Vintage te vallen.

Op een oude platenspeler na, heb ik vrijwel geen vintage spullen in huis ( op wat antieke kastjes na, maar die vind ik eigenlijk niet vintage). Maar wel een inmiddels leuke verzameling oude horloges.

Wat ik daar vooral leuk aan vindt, is dat je weet dat ze niet meer gemaakt worden. En…dat niet elke jan doedel er mee rond loopt.
En ze zijn zelden om te patsen.

Oude horloges roepen daarnaast bij mij beelden en associaties op uit die periode. Denk aan een horloge uit de fifties: het leven van mensen was veel duidelijker (niet perse makkelijker overigens), de muziek kreeg een ‘swing’ en auto’s waren lekker pompeus. Een leuke stijlperiode dus. Net als de 60’s, 70’s etc. Elke keer als ik dan een horloge uit een bepaalde periode’s draag, ga je even terug in de tijd ( hoor mij nou, wat een ouwe XXX, ben 37). Laten we het maar op een aparte ‘tik’ houden.

Bij nieuwe horloges heb ik gewoon dat gevoel niet. Al kan ik wel heel gelukkig worden van mijn iPhone, of nieuwe breedbeeld TV. Gek eigenlijk, nu ik er over nadenk.

Dennizzz

Allen dank voor de reacties…
Ik heb wat gezocht naar het woord vintage…vin…t…age…wijn leeftijd.

“een opvallende wijn uit een bepaalde streek uit een bepaald jaar met uitzonderlijke kwaliteiten”

Zo kan een zelfde wijn een jaar vroeger of later die deze kwaliteiten niet heeft bijna niets waard zijn.

Vintage is toch niet hetzelfde als “oud”, “nostalgisch”, "herinnering"
Even terug naar de horloges…uitzonderlijke kwaliteit, uurwerk, vorm, functies, andere eigenschappen.
Is een Puch een nostalgische oude bromfiets of een een “Vintage” bromfiets
Is een Prisma of een Ancre een oud horloge of een “Vintage” horloge…
Zijn er objectieve kwaliteiten te benoemen die het woord "vintage"
legitimeren of is het puur subjectief en mag je alles Vintage noemen?
Ja ja…zeg het maar
grt
Peter

Het karakter van sommige vintage horloges, het gevoel dat ze uitstralen, het verhaal dat erachter zit (kan zitten)… Super!

Dit is mijn dynamic duo:

Mijn beste,

[b]Het Vintage gevoel.

Het vintage gevoel is als een golf van nostalgie,
onbedwongen mijmeren op historische melodie
Van technisch vernuft uit vroeger dagen,
en dat met eerbied mogen dragen.

Van fraaie vormgeving en illustere materialen,
een horloge voor de smalle beurs en voor hem die meer kan betalen
Soms door de tijdgeest versleten,
maar met passie gekoesterd om nooit te vergeten.

Van momenten die toen verloren gingen,
die zich lieten overrompelen door de vloed aan nieuwe dingen
Mij de tijd doen ontnemen aan de drukte van het hedendaagse strijdgewoel,
zou dat zijn wat ik bedoel,
met het Vintage gevoel.[/b]

Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Eddy, die zijn gaaf:~
Het is jammer dat wij met de jaren niet knapper worden, en begeerlijk waardig zijn zo als horloges:S:);):)-D

kaleiwan Schreef:

Eddy, die zijn gaaf:~
Het is jammer dat wij met de jaren niet knapper
worden, en begeerlijk waardig zijn zo als
horloges:S:);):)-D

Sean Connory bewijst anders het tegendeel.:)o

me eens(tu):wink:

+1 Dennizzz. (tu)

Hulde aan Tissot62 voor de mooiste reactie tot nu toe,
een prachtig gedicht.
Proficiat…

Daar sluit ik me helemaal bij aan!

Dennizzz

+1 :}
Het is altijd prachtig te lezen hoe Coenraad dit eventjes uit zijn mouw schud.
Groet, Chris.

Coenraad, Nico uit " De wereld draait door " doet je niet na:~:#

Mijn beste,

Dank voor de complimenten!!
En ik doe het graag. Wat poëzie schrijven over die fantastische hobby die wij hier gezamenlijk delen.

Maar voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Tissot62 Schreef:

Mijn beste,

Dank voor de complimenten!!
En ik doe het graag. Wat poëzie schrijven over die
fantastische hobby die wij hier gezamenlijk
delen.

Maar voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer
op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Ze zijn meer dan welkom, heb jouw gedichtje van mijn Casio nog steeds!!

(tu)

Ik ben ook nog relatief jong (28) en voor mij niks anders dan vintage. Ik heb geen idee waar het vandaan komt en heb er ook geen verklaring voor.
Mijn favoriete muziek is oude Chicago blues, als 16-jarige reed ik niet op een scooter maar op dit;

En mijn droomauto is dit:

Uiteraard enkel vintage horloges voor mij. Dit kan ik dan wel weer verklaren, omdat ik vind dat in de periode '60 - '70 voor mij de mooiste chronos zijn gemaakt.

Misschien een andere reden is dat we tegenwoordig in een overdreven consumptie maatschappij leven en veel producten niet gemaakt zijn om lang mee te gaan.
Echter zijn er veel mensen, waaronder ikzelf, die liever voor kwaliteit kiezen en dit vaak vinden bij oude spullen.

Zo heb ik ook een oude Sansui HiFi versterker en analoge tuner in de woonkamer staan, heerlijk warm geluid.
En zit ik nu op een Gispen uit de jaren '40 te reaguren!

Kortom, ik heb een vintage tic! Of gewoon een oude ziel in een jong lichaam…:slight_smile: