Vintage gouden Longines

Dag allemaal,

Onderstaande Longines is van een oudoom geweest. Dit horloge kreeg hij na jaren dienst als technisch rechercheur.

Klaarblijkelijk ben ik dat niet want ik kan het specifieke model nergens vinden, wel één die er op lijkt (de andere heeft nog een kleine secondewijzer onder de uren en minutenwijzers).

Van het horloge moet het glas vervangen worden en het uurwerk loopt niet (opwinduurwerk) dus zal ook nagekeken moeten worden.

Is er iemand die weet om welk type het gaat?
Overigens welke informatie dan ook is welkom. Ik lees bijvoorbeeld goede dingen over “Joris Uurwerkreparatie” in Stevensweert. Zijn zaak ligt ook aardig in de buurt.

Alvast bedankt!






4 likes

Gezien de mate van oxidatie van het goud, zou dit wel eens minder dan 14K kunnen zijn. 9K zou me niet verbazen, dat kwam toen nog voor, en juist ook wel bij Longines.

Draait de kroon zonder enige weerstand op, of is er geen beweging in te krijgen…? In het eerste geval is de opwindveer gebroken.

Als je het deksel er af krijgt - alleen als je zeker van je zaak bent, want je wilt hier niet uitschieten - kun je het serienummer op het uurwerk doorgeven aan Longines.

Longines is vrijwel het enige klassieke merk dat nog gratis uittreksels uit het archief levert.

1 like

Bedankt voor je reactie,

had ook het vermoeden dat het 9ct zou kunnen zijn al is het om alles wat slijtvaster te houden.

Het kan nog opgewonden worden maar loopt niet, de andere kant opdraaien gaat niet, ik durf er i.i.g. geen spanning op te zetten.

Het is niet om slijtvaster te worden hah, het is om de prijs te drukken. Goud is duur.

1 like

Ook dat natuurlijk, goud is best duur inderdaad😅

Het lijkt alsof daar een keurmerk op de band zit.

Je mist overigens de secondewijzer.

1 like

Duur is goud.

Hij mist geen seconde wijzer die zit hier niet op.

4 likes

Duur goud is.

Deze lijkt erop, alleen wel een secondenwijzer en net wat andere indexen:

2 likes

Je kent de ref uit je hoofd?

Nee maar als je inzoomt op de foto zie je dat dit gewoon een dichte minuutpijp is en daar kun je met geen mogelijkheid een secondewijzer opzetten.

7 likes

Het deksel kan ik niet zelf verwijderen, heb daar helaas het juiste gereedschap niet voor. Ik wist niet dat die gegevens aan de binnenkant van het deksel staan. Ook niet dat Longines alle gegevens in een database hebben staan.

Wederom bedankt!

1 like

Bedankt, was niet op de hoogte van de secondewijzer. Heb altijd gedacht dat het zo hoorde. Het keurmerk op de band geeft 14ct goud aan, staat op beide stukken.

Ziet er naar uit dat de vergelijking met de Kantharos van Stevensweert niet zal houden.

2 likes

Deze kun je misschien gewoon met je nagel verwijderen, soms zitten ze best los… zijn hele dunne en niet zo’n waterdichte kasten en deksels dit.

1 like

Ontbreken secondewijzer is historisch gezien niet vreemd. De gedachten is dat je bij bepaalde gelegenheden (zoals een etentje) ook niet per se precies hoefde te weten hoe laat het is. De secondewijzer maakt het minder laid back ofzo.

1 like

Bedankt, ga het zo even lezen

1 like

Ik zal het zo eens proberen, als het lukt post ik een nieuwe foto. Ik kan het dan natuurlijk opzoeken maar lijkt mij ook leuk voor op het forum

1 like

Tevens kan het horloge platter/dunner blijven.

1 like

Laat maar weten, soms zitten de deksels best los.

Helaas zijn er veel varianten 9kt Longines van deze periode, zal nog eens doorzoeken.

1 like