Ik leer over horloges en weet soms niet zo goed waar ik moet beginnen.
Er is veel te vinden op dit forum, en dank daarvoor!
Ik heb onlangs op een markt niets gedaan met twee horloges die ik daar vond. Beiden spraken me heel erg aan.
De Certina spookt nog steeds door m’n hoofd. De plaat, de rode seconde wijzer, de band. Er was een klik. De Omega ook: de magie van een horloge omdoen en dat 'ie dan tot leven komt door te gaan lopen vind ik mooi. De Omega voelt wat volwassener - maar had ook wat meer gebruikersporen. En de plaat van de Certina vond ik net wat meer hebben.
En natuurlijk was er een prijsverschil. Omgerekend zo’n 300,- voor de Certina en 800,- voor de Omega.
Ik had onder andere deze post in mijn achterhoofd: Tips voor het kopen van vintage horloges
En als ik de checklist langsloop klopt het dat ik niets heb gekocht: ik heb namelijk geen idee:
- De staat was misschien iets te gebruikt?
- Ik ken de types, modellen, varianten niet.
- Keek ik naar kwaliteit? of alleen een leuke wijzerplaat?
- Herkomst onbekend,
- verkoper onbekend, dwz: een man die volgens mij weinig kennis had over de horloges, waar best wat mee valt te marchanderen maar die daar ook gewoon staat om z’n geld te verdrienen.
- Nee, ik geloof niet dat er mee is gerommeld. Maar wederom, ik heb geen idee.
- Ja, beide horloges zijn goed gebruikt.
Nou is dit artikel allicht niet gericht op mij die op een marktje een Certina van 300,- ziet liggen, noch de doelgroep Omega van 800,-
Maar ik kan me goed voorstellen dat deze principes wel universeel gelden.
Hoe doen jullie dat? Welke overwegen en gedachten krijgen jullie bij het lezen van dit topic en kunnen jullie mij meegeven?