Tips voor het kopen van vintage horloges

Het kopen van een horloge kan een flinke zoektocht zijn. Elk jaar worden er weer honderden prachtige horloges geïntroduceerd, en dat terwijl de modellen van het jaar ervoor nog in de winkel liggen. Bij vintage horloges komt daar nog een component bij: betrouwbaarheid. Je wilt natuurlijk niet dat je horloge al na een jaar ophoudt met tikken of dat het eigenlijk een gestolen horloge is. Zo zijn er vele valkuilen te verzinnen, die elk alleen met gedegen kennis en wat voorbereidend werk te voorkomen zijn. Want vintage horloges hebben een ongelooflijke charme. Ze bewijzen dat horloges in potentie langer kunnen leven dan jijzelf en zijn door hun ingetogen designs vaak ook mooier dan moderne horloges. Om je goed door dat oerwoud van mogelijkheden en valkuilen te helpen heb ik een paar tips op een rijtje gezet. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en of er misschien nog toevoegingen zijn. Enjoy the hunt! Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches.

1 Koop de staat van het horloge
Dit is je beste indicatie voor hoe het horloge is behandeld en verzorgd en dus ook hoeveel plezier jij er nog aan gaat beleven.

2 Koop met verstand
Als je focus is gevestigd op een bepaald model, doe er dan eerst onderzoek naar. Doorzoek het internet en boeken naar vergelijkbare stukken. Vergelijk je zoekresultaten met jouw prooi. Welke onderdelen (lunette, wijzers, kroon, wijzerplaat) werden in welke jaren gebruikt en klopt die samenstelling bij jouw horloge? Zo niet, dan heb je grote kans dat je een Frankenstein voor je hebt.

3 Koop kwaliteit
Koop een horloge dat gemaakt is om lang mee te gaan. Dat zijn vaak wat oudere, Zwitserse huizen die bekend staan om bepaalde kwaliteit zoals Patek Philippe, Rolex en Jaeger-LeCoultre. Maar ook voor een kleinere portemonnee zijn er in de jaren veertig tot en met zestig veel gave duurzame horloges gemaakt door onder andere Omega en Longines). Bovendien zijn het de merkhorloges die in waarde stijgen. Laat quartz liggen!

4 Check voor zo ver je kunt de herkomst
Een doos of papieren suggereert onterecht een bepaalde authenticiteit, en kan misleidend werken. Hecht daarom niet al te veel waarde aan de aanwezigheid van beide. (betaal er geen 20% extra voor) Destijds gebeurde het niet zelden dat de (garantie-)papieren werden weggegooid na het verlopen van de garantie. Niks bijzonders, doe je waarschijnlijk ook met je stofzuiger. Ook wordt er nogal wat gehandeld in dozen en garantiepapieren, waardoor je daarmee dubbel belazerd kunt worden.

Kijk wel goed naar historische links tussen het horloge en de verkoper en initialen in het horloge. Maar denk ook bijvoorbeeld aan een militaire inscriptie of het logboek van een duiker bij een duikhorloge.

5 Koop de verkoper
Koop niet alleen het horloge maar juist de verkoper. En daarmee bedoelen we gerenommeerde horlogehandelaren, liefst met fysieke winkel, die garantie geven op originaliteit en het uurwerk. Dit is niet altijd de goedkoopste oplossing maar wel degene waar je over de jaren heen het meeste plezier aan gaat beleven. Niet alleen een goeie investering in het draagplezier maar over de jaren vaak ook economisch interessant. Ook weet je precies wat je kunt verwachten. Een veiling kan bijvoorbeeld je aandacht lokken met lage schattingen, maar door de spanning en je gretigheid betaal je al snel te veel. Vergeet ook niet dat hier nog opgeld bij komt (soms tot wel 25%). Bovendien is er geen garantie en koop je misschien wel iets wat van de binnenkant een barrel is. Internet-marktplaatsen zijn veruit het riskantst, zeker wanneer je over beperkte horloge kennis beschikt. De kans dat je hier tegen dat ene pareltje aanloopt waar de rest nog ligt te slapen weegt niet op tegen het gevaar van een miskoop of een fraudulente verkoper. Zo moet je hier zeer goed oppassen voor samengestelde horloges (uit originele onderdelen bestaande, maar niet bij elkaar horende horloges, aka ‘Frankensteins’). Ook tref je hier de meeste vervalste en in slechte conditie verkerende horloges.

6 Kijk het horloge in de ogen
De wijzerplaat is het gezicht van het horloge en vertelt je heel erg veel. Het kan de staat van het horloge blootleggen of je vertellen dat ermee gerommeld is. Dit laatste kan de oorzaak zijn van grote prijsverschillen. Ben je bijvoorbeeld opzoek naar een vintage Rolex Submariner staat dan de depth rating op de wijzerplaat ‘200m – 660ft’ of ‘660ft – 200m’? De zogeheten ‘meters first’ is vroeger en kostbaarder! Lees je in over de verschillende wijzerplaatuitvoeringen van het model waarin je geïnteresseerd bent.

Het uurwerk kun je vaak niet zien maar de staat van de wijzerplaat verklapt vaak ook de conditie van het mechanisme. Als de wijzerplaat waterschade heeft gehad is de kans groot dat het uurwerk ook zijn beste tijd gehad heeft. Pas dan ook erg goed op voor ‘opgemaakte’ wijzerplaten: originele wijzerplaten die opnieuw beschilderd zijn.

7 Let op schadeindicaties
Dit lijkt heel erg op het kopen van een auto: de conditie van het horloge bepaalt ook mee in de waarde ervan. Je hoopt dat je tweedehands auto van een omaatje gekocht is die hem slechts op zondag voor de boodschappen gebruikte en die geen verborgen schade heeft. Kijk daarom door ‘gewone gebruikssporen’ (oppervlakkige krasjes en krassen op het glas) heen. Het is beter om een dikke maar enigszins gekraste horlogekast te hebben maar met scherpe randen, dan een krasvrij horloge dat helemaal afgepolijst is. Zit er een stalen of gouden band bij, houd dan de band horizontaal en kijk of die erg ‘hangt’. Als er veel rek in zit dan is het horloge veel gedragen. Tot slot: kijk naar de conditie van alle afzonderlijke onderdelen, maar kijk vooral ook of ze evenredig versleten zijn. Is bijvoorbeeld de kast zo goed als nieuw maar de lunette sterk beschadigd, dan is deze hoogst waarschijnlijk vervangen.

Ik heb ook een klein filmpje op youtube gezet als “Vintage watch buyer guide” :slight_smile:

29 likes

Mooi stuk en goede tips!!

1 like

Leuk artikel maar ik ben het hier toch niet mee eens. Vintage quartz is juist ook enorm interessant. Qua kwaliteit ook veel beter dan veel moderne quartzen.

10 likes

Eens🖒…heb prachtige vintage Quartz liggen vaak in NOS conditie…

4 likes

Danl voor je bericht. Ik vind Quartz altijd een beetje tegen de “eeuwigheidswaarde” in gaan. Dont get me wrong, een vintage OQ ofzo vind ik best tof, maar de mechanische liefse ontbreekt voor mij. Cheers

2 likes

Mijn beste,

Bedankt voor deze nuttige informatie!!
Ik heb het als naslagwerk bij mijn favorieten geplaatst!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

3 likes

Leuke film. Hoe maken ze de wijzerplaat eigenlijk “opnieuw op”?
Ik heb al problemen om binnen de lijntjes te blijven als ik het kozijn moet schilderen.

3 likes

Helemaal eens met de opmerking dat quartz wél de moeite waard is. Een oq, JLC master quartz of vintage tuna laat je toch niet liggen? Dan mis je echt wat.

Aanvulling: ga niet alleen af op internet- en plaatjeskennis. Het helpt enorm als je zoveel mogelijk spul in je handen hebt gehad.

Tot slot:

Dit zou ik ook zeggen als ik jou was, maar het is deels flauwekul. Er zijn ontzettend veel particuliere verzamelaars die véél meer van vintage weten dan het merendeel van de ‘gerenommeerde handelaren’, en met wat tijd en kennis koop je de mooiste horloges toch echt op de particuliere markt.

5 likes

Kijk dat is nou waardevolle info. Ga er zeker mijn voordeel mee doen. Dank je wel!

1 like

Als echte horloge verzamelaar kan dat natuurlijk wel, maar dan moet je zelf ook de kennis en contacten hebben. Voor veel mensen, ook hier op HF is het natuurlijk een stuk makkelijker om bij een gerenomeerd handelaar aan te kloppen, dan weet je dat je goed zit.

2 likes

Ja maar dat zegt-ie niet. :wink:

Mijn stelling is juist dat dit niet per definitie waar is.

3 likes

Leuk verhaal, en laat inderdaad quartz vooral liggen, de prijzen knallen al omhoog de laatste tijd, blijft er niets voor mij over :wink:

10 likes

Het probleem met vintage Quartz is dat onderdelen en uurwerken in veel gevallen niet meer gemaakt of ondersteund worden. Omega maakt bijvoorbeeld geen 1620 uurwerken meer en kunnen hiervoor ook geen onderdelen leveren. Dat ivm de zeldzaamheid maakt dat het een prijzig grapje kan worden als je aan onderhoud toe bent. Als je überhaupt al onderdelen kunt vinden.
Dat geldt ook in mindere mate voor accutrons. Daar zijn er gelukkig veel van verkocht destijds, maar ook die worden langzamerhand steeds schaarser. Wat leuk is als je een goed werkende hebt, maar voor onderdelen ben je vaak aangewezen op donorhorloges.
Maar ondanks dat soort moeilijkheden met vintage Quartz blijf ik er een zwak voor houden.

5 likes

Zeker waar wat betreft particuliere handelaren die er vele van af weten. Maar als je bij hen wilt kopen met je er ook zelf veel van af weten aangezien ze het vaak niet kunnen backen met garantie en jarenlange reputatie. Zodoende is het toch altijd wel meer een risico dan een winkel waar je gewoon de volgende dag kan aanbellen als er iets niet in de haak is.

Maar dank voor je bericht, cheers :slight_smile:

Interessante post.

@ 3 Koop kwaliteit

"Koop een horloge dat gemaakt is om lang mee te gaan. Dat zijn vaak wat oudere, Zwitserse huizen die bekend staan om bepaalde kwaliteit zoals Patek Philippe, Rolex en Jaeger-LeCoultre. "
Ik zie niet in waarom een op dit moment minder “gerenommeerd” merk als een Sandoz, Gruen, Roamer, Driva, Grana, Cyma, Certina, Favre Leuba etc. etc. in de €150- € 300 klasse niet net zo lang mee kan gaan als een PP, Rolex Of JLC. Op dit punt doen ook horloges met ingekochte werkjes van bv FHF, ETA, A. Schild, Dugena, PUW, Durowe, FEF of Felsa het niet noemenswaard slechter. Ik betwijfel ook of je wel beter kunt gaan voetballen met een JLC dan met een (vintage) ETA bijvoorbeeld. En dan doel ik niet op financieel maar op mechanisch risico.
Sterker nog, ik heb een handvol penankers van onder de €10. Ik zie niet in waarom die het over een eeuw niet meer zouden doen.

De kwaliteiten van PP, Rolex en JLC zitten hem vooral in andere factoren dan in “extra levensduur”.

Over “laat quartz liggen”: Ook al ligt mijn hart bij mechanisch, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar daar is al voldoende op ingegaan.

@5 Koop de verkoper
Ik begrijp ik nu goed dat je al je inkoop dus doet bij “gerenommeerde horlogehandelaren, liefst met fysieke winkel, die garantie geven op originaliteit en het uurwerk?” :slight_smile:

6 likes

Beetje preken voor eigen parochie dit.

8 likes

Dus als ik jouw betoog goed begrijp zou ik in goed vertrouwen bij Spiegelgracht juweliers kunnen kopen omdat ze garantie geven en een fysieke winkel hebben?

9 likes

Buy the seller :wink: geldt ook voor #bigname #passion dealers. Ook die in Amsterdam.

4 likes

Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand tips heeft voor verkopen aan dealers

3 likes

Bij het bepalen van je prijs in je achterhoofd houden dat ze altijd zelf een (flinke) marge willen pakken…

3 likes