Vintage horlogedeal gespot? Deel hem hier! deel 2

Ook daarin overschat je de gemiddelde handelaar. ‘Checked by our watch maker and good to go’ betekent doorgaans ‘minder dan een minuut afwijking op de Weishi1000 in m’n kelder. Amplitude en beat error niet naar gekeken, want daar klagen klanten nooit over’

4 likes

Nou, ik ga er standaard altijd vanuit dat een horloge dat ik koop service nodig heeft, ongeacht wat er in de beschrijving staat. En ik ben hogelijk verbaasd als ik werkelijk iets van verse olie tegenkom in een uurwerk :grin:
Maar ik moet zeggen dat ik ook maar zelden iets koop bij een handelaar die een flinke premium vraagt bovenop de gemiddelde veilingprijs voor een model.

5 likes

Maar jij bent net als @JimSoul een krent :smirk: :grin:

3 likes

En servicet die dingen zelf

2 likes

Maar toch. Ik kocht die Omega voor mijn oom, voor 75 euro volledige service er bij. Kreeg foto’s door van het horloge helemaal uit elkaar en op de achtergrond (voor een leek) professionele horlogemakers spullen.

Hij vroeg 75 euro extra voor die service. In Polen.

Zit te denken om mijn eigen horloges er ook heen te sturen.

2 likes

Tsja. Je hebt geen idee van de kwaliteit. 75 a 100 lukt hier bij een hobbyist denk ik ook wel. Dan heb je iig enige hf ervaringen. Voor 150-250 zit je gewoon goed.

1 like

Voor iets bijzonders wat ik echt hebben wil, wil ik best in de buidel tasten :wink:
Maar ik heb wel een hekel aan van die handelaren die een horloge op een veilingsite kopen, er een ander bandje op zetten en het voor het vijfvoudige te koop zetten. Die gaan aan mij geen geld verdienen.

Klopt, dat voordeel heb ik dat ik dat kan. En mocht het een keer tegenvallen zit ik vooral met meer werk, niet met een dikke financiële tegenvaller.

Dus als een handelaar waarde toevoegt door de boel te servicen en garantie te kunnen geven, dan mag daar uiteraard een stukje marge tegenover staan.

Maar voor mij is de toegevoegde waarde daarvan beperkt, ik doe de service net zo lief zelf, dus ik koop wel op een veilingsite :innocent:

5 likes

Eensch :+1:

1 like

Wie durft

Dit ziet er heel mooi uit. Moderne maat (36mm), 18kt. Goede staat.

Maar wat is het oordeel van de HF connaisseurs?

https://www.vintagegoldwatches.com/product/omega-ref-2619-18ct-1949/

Redial zou ik zeggen. De print is veel te rommelig en geen swiss made.

Ik ken dit model verder niet goed, maar de kast oogt ook erg rond, helemaal voor zn leeftijd. Dus lijkt me flink gepolijst.

2 likes

Interessant. Oudere Omega’s hebben dat meestal wel af fabriek, heb je meer info?

Redial en polijsten lijkt me ook zeker mogelijk, blijft jaren 40 dit.

Nee, ik verwacht dat op de plaat en zie dat hier niet.

En de minuten markeringen lijken ongelijk in afmeting.

Die 2 dingen samen vind ik err… opmerkelijk.

2 likes

Zeg maar gewoon onregelmatig op de uurmarkeringen.

Niet altijd aanwezig of zichtbaar, bij deze moet het wel zichtbaar zijn nmm.

1 like

Hadden jullie verwacht dat de dial (veel) meer patina zou hebben? Je ziet op deze idd nog wat bij de indices ja.

Absoluut voor een horloge met deze leeftijd. Bijna onmogelijk om zo’n oude wp in uitmuntende staat te vinden.

Dat bedoel ik oa met rommelig.

Precies .

Dank voor de input :pray:

Deze gaan we even skippen.

Bij dit referentienummer zie je juist veel zonder Swiss Made. Wel opletten, zoals Ruud zegt en bij twijfel extra kennis raadplegen.

Laatst een lezing bijgewoond over die periode bij Omega en dan hoor je hoe ze daar toen te werk gingen. Erg interessant, want het was bij lange na nog niet uniform, qua materiaal, afwerking en kwaliteit (voorbeeld: waarom de ene wijzerplaat wel ging werken, nog voordat het patina wordt, en de ander niet).

Waar woont men een lezing bij over vintage Omega?