Vintage Horlogedeal gespot? Deel hem hier!

Precies mijn idee…

Ookal is het chroom op een aantal plekken doorgesleten vind ik het niet erg genoeg om hem op voorhand af te schrijven. Het uurwerk is overigens fantastisch. :smile: :+1: Misschien als de prijs netjes is?

1 like

$975 exclusief douane en import kosten. Dus zeg het maar…nette prijs?
Wat is nou precies het nadeel van verchroomde kasten? Dat het sneller slijt? Of is het ook minder mooi / wat meer van dat glimmende metaal? Ik zie het vaak voorbij komen als reden dat een horloge niet zo aantrekkelijk is, maar heb het eerlijk gezegd zelf nog niet in het echt gezien.

1 like

Veel mensen vallen erover dat het gemakkelijk doorslijt, wat klopt, echter is het persoonlijke smaak of je daarmee kunt leven of niet. Onder het chroom zit namelijk een messing kast. Chroom glimt mooi en een verchroomde kast was in die tijd goedkoper dan een volstalen kast. Ik heb zelf ook een verchroomd horloge in de collectie die behoorlijk doorgesleten is, maar ik vind dat juist karakteristiek. Het voegt verhaal toe aan het horloge, zeg maar.

2 likes

De prijs is erg goed, zelfs in deze toch wel behoorlijk gebruikte staat. Het uurwerk is daarnaast zeer degelijk.

Chroom ziet er toch wat goedkoop uit vergeleken bij staal, vind ik. Het is echt een spiegellaagje en waar staal door de jaren heen verdoft door alle krasjes en veegjes, slijt chroom gemakkelijk door. Dan komt de bruine messingkleur inderdaad naar boven. En messing is niet roestvast dus dan krijg je vaak blauwgroene oxidatie in erge gevallen, zeker in de rand tussen kast en kastdeksel.

Je moet het wel in perspectief plaatsen. Ranfft noemt de eerste helft van de jaren '50 voor dit uurwerk. En toen kwamen chromen kastjes nog wel vaker voor.

1 like

Volgens mij een heel normale prijs en geen koopje o.i.d.

Hier een vergelijkbaar exemplaar wat al bijna 2 jaar te koop staat:

1 like

Uit Bulgarije. :thinking: Ik denk dat veel mensen hem daarom laten gaan.

Waaronder ik :slight_smile:

Sinds ik de Sekonda Strela heb gehad (die ik overigens echt geweldig vond) ben ik allergisch voor verchroomde kasten.

Je wilt toch een kwalitatief goed product. Niet iets dat slijt, zo licht is als een veertje, en niet de eeuwigheidswaarde heeft.

Hadden ze de Strela maar in staal gemaakt destijds :sweat_smile:

2 likes

De verkoper heeft meer dan 2000 positieve feedback.

Ik zou het wel aandurven, maar zeker niet voor deze prijs :+1:

1 like

Komt douane en invoer nog bij ook denk ik?

Edit: Bulgarije zit bij de EU, dus hoogstwaarschijnlijk geen extra kosten.

Ik bied niet mee maar wat een cool ding!

5 likes

Zijn weinig verchroomde chrono’s waar ik 1k voor zou neerleggen. Eentje met slijtplekken sowieso niet.

1 like

Als het een echte deal was, was deze al weg geweest.
Maar omdat een nos 145022 me toch wel uitzonderlijk lijkt, ben ik als ‘niet- speedmaster’ volger, nieuwsgierig hoe de kenners hier over zoiets oordelen?

http://www.chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=102828

Inderdaad een heel cool ding! Is al weer weg…

ik blijf deze plek even misbruiken voor mijn vragen over te koop staande horloges, zonder dat het misschien echt koopjes zijn. Mocht iemand een suggestie hebben voor een betere plek om dit te doen, dan hoor ik het graag.
Onderstaand model constellation (De combi staal, witgouden bezel en linnen dial, datum) vind ik erg mooi. Ik ben het er wel mee eens dat het de voorkeur heeft om een niet gepolijste (onaangetaste kast te hebben). Deze kast heeft mooie scherpe randen en lijkt mij ook ongepolijst. Van mijn hoeft hij niet smetteloos te zijn, dus ik denk dat ik wel wel de beschadigingen op deze kan leven. Ik wil het horloge ook echt kunnen dragen zonder dat ik bang ben voor ieder krasje.
Mijn vraag gaat over de lume plots. Op deze zijn ze helaas niet allemaal aanwezig. In hoeverre storen jullie je hieraan? in hoeverre beïnvloedt dit de prijs? En de Duitse dagaanduiding is dat voor veel mensen een reden om een horloge niet te kopen?

https://omegaforums.net/threads/omega-constellation-day-date-ref-168-029-cal-751-serviced-c-shape.91911/

Nog dank voor je antwoord David!

1 like

Bij een dresser als dit, niet echt. Die lume gebruik je toch niet.

Ook niet echt denk ik dus

Zou het voor mij niet zijn. Ik vind dit exemplaar sowieso in goede staat en ook wel een redelijke prijs.

2 likes

Een dresser heb ik het liefst zonder enige vorm van tritium. Bijv. een Constellation.
Liever clean - prachtig bij de ‘arrowheads’ - of, nog beter, Onxy inserts. :wink:

1 like

De prijs is wat mij betreft aan de hoge kant. Het lijkt erop dat de verkoper dit exemplaar heeft laten opknappen ondanks de aanzienlijke kosten die daarmee gemoeid gingen, waarvan akte. Maar bij een verkoop is het niet vanzelfsprekend dat je dit compleet kunt doorrekenen aan de koper. Naar mijn inzicht is deze €1250 voor een exemplaar in deze staat te hoog.

Wat de lumen betreft: hier en daar inderdaad (deels) ontbrekend. Geen dealbreaker en wat mij betreft wel bemoedigend ten aanzien van de originaliteit van de wijzerplaat, waar ik overigens verder sowieso geen bedenkingen bij heb.

Het is onderaan de streep een mooi horloge en ze worden steeds gewilder. Maar exemplaren met een cal. 751 (dag+datum in tegenstelling tot 561/564 met alleen datum) zijn minder gewild. Daarnaast is de kast al met al wel gehavend te noemen. Niet té ver, maar niet conform dit prijspunt. Ik denk dat €900-950 een correcte prijs zou zijn, max.

Prijsreferenties van vergelijkbare modellen (cal. 751).

En de mijne heb ik t.z.t. ook voor €1.000 verkocht, met een verse service. Ook cal. 751 maar met Franse datum. Is geen topic van omdat het een PB-verkoop was.

1 like