Omega, Longines en UG niet. De traditionele driehoek. En Rolex natuurlijk. Ik verkondig hier al geruime maanden dat de vintage markt naar ‘big brands only’ is gepivoteerd.
Bij Omega is een mooie arrowhead Connie 2852 of Seamaster chrono met cal 321/861 duurder dan ooit. Een Longines skindiver zonder bezel is net verkocht voor 18.000 GBP.
Maar geen grote naam op de plaat is dezer dagen verdomd lastig. En zelfs binnen de grote namen is het lastig. De begeerlijke modellen stijgen, en de rest laat men links liggen.
Je kan het ook bekijken als een nieuwe focus van de markt. Niet meer ‘alles is begeerlijk’, maar echt merk/model gericht. Ware kwaliteit op alle vlak, brand, type, design,… de markt is selectief geworden. En dat is misschien maar goed ook. Lijkt me een duurzamer model dan de ‘alles blijft stijgen’ piste.
De markt voor de ‘big boomers’ van weleer; Enicar, Heuer, Yema, blijkt zeer fel gestagneerd. De markt percipieert deze niet (meer) als ‘high value brands’, en helemaal ongelijk kan je ze niet geven. Een jaren ‘40 of ‘50 Omega chronometer tikt op mijn lijstje ook veel hoger aan dan een Enicar met bijna generiek valjoux werkje. De bubbel blijkt voor een stukje gebarsten.
Aan de andere kant juist jammer dat je dus meer gaat betalen voor het merk. Dan verschuift het alleen en worden Omega en Longines de “big boomer” en overpriced merken ipv Heuer en Enicar.
Ik vind kwaliteit van een vintage horloges toch wel erg subjectief en geef zelf meer om het ontwerp dan uurwerk bijvoorbeeld.
Er is nog heel veel ruimte want merken als Omega en Longines zijn jaren aan een stuk, en nog steeds, fel ondergewaardeerd gebleven. Zeker versus de hype-merken met kleurrijke chrono’s en duikers.
Een Longines 12.68z is een parel van een uurwerk, nog net geen kunst. Echte solide topkwaliteit. Vaak nog in vroege waterdichte stalen kastjes met schroefdeksel. Kan je nog oppikken onder de 750 euro. En dat is niet in verhouding met een yema yachtingraf aan 6k of een datejust aan 4k.
De Angelus chronodato waar ik in dit draadje op gewezen werd, krijg ik morgen binnen. Naar mijn idee echt een buitenkansje, ik kan niet wachten om hem in handen te hebben!
Dank je, @Fritzer!
Aan de andere kant zijn de speedy’s wel ontflopt en zijn de simpele enicar dress watches nog vrij betaalbaar. Het zijn bij Enicar wel vooral de sportmodellen die in prijs gestegen zijn. Ik weet nou niet of uurwerk in de toekomst zo veel belangrijker gaat zijn dan ontwerp.
Daar zie je alleen niks van En zonder service merk je daar qua time keeping ook niet veel van. En als inhouse uurwerkje zal een service dan ook nog eens duur zijn. Buiten het feit dat 35mm voor veel mensen gewoon simpelweg te klein is.
Maar je begint het dus wel te merken bij internationale verkopen. De juiste ref. Longines of Omega ga je in een vingerknip kwijt zijn. De rest ga je wat langer mee moeten doorleuren want die markt is net wat meer niche geworden.
Omega en Longines gaan goed en dat zal altijd zo blijven. Net als Rolex obviously. UG, Eterna en Angelus vergen wat meer inspanning van de verzamelaar maar er zijn gepassioneerden genoeg. Voor mij zijn Omega, Longines, UG, Eterna en Angelus al een tijdje de ultieme 5 ebay zoekopdrachten Maar verlies Movado ook maar niet uit het oog.
Mooi dat er nog zo’n beauty hier op het forum komt! Ik claim hierbij het eerste DIBS recht op basis van de gouden tip .
Veel plezier ermee…we kijken uit naar je foto’s en ervaringen!
Van mij mogen de prijzen nog wel even blijven zakken want ik wil toch weer graag een mooie Yema Daytona of Yachtingraf, maar dan wel voor een vriendelijke prijs
Goede ontwikkeling. De prijsstijging van sommige merken.
De 'gewone ’ vintage pareltjes blijven zo lekker betaalbaar.
Vele tientallen, maar eerder honderden merken blijven genoeg moois opleveren om deze prachtige hobby tot in jaren uit te kunnen oefenen.
Heerlijk !
Dat dit ten koste gaat van een aantal merken dat door de gevraagde (en betaalde) prijzen voor mij niet meer mee doet, soit.
Er blijft nog zoveel moois van minstens gelijkwaardige kwaliteit en schoonheid over, niet ondanks, maar juist dankzij de absurde prijzen die voor een aantal merken gevraagd èn betaald worden.
Dank hiervoor !
Ik gok, maar zeker weten doe ik het niet, dat het net als de huizenmarkt op dit moment aan het stabiliseren is. Ik gok dat het even stil gaat staan (beetje omhoog, beetje omlaag) en mogelijk over een jaar of 2 wat gaat zakken of meegaat in de inflatie. Misschien dat de toppers dat lot even ontlopen, maar dat is denk ik tijdelijk. Die volgen tzt de rest.
Maar dat is natte vingerwerk, de economie is lekker veranderlijk en onvoorspelbaar
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stijgen in prijs of meegaan met de inflatie zijn twee verschillende dingen. Als jij volgens jaar 3% meer salaris krijgt en een horloge 3% duurder wordt, is het procentueel een gelijk percentage van je salaris.