Vintage horloges zijn populair. Ik had er eerder aan moeten beginnen

topic titel gestolen uit deze topic Catawiki :wink: maar hij was wel toepasselijk

heeft iemand dit al gezien en het antwoord van Eric Wind eronder ?

http://mansfinelife.com/2015/10/01/watch-collectors-notebook-the-nina-rindt-compax-and-how-markets-are-made-for-vintage-watches-today/

ik ken beide (TomVox1 en EW) maar blijf er verder lekker buiten :wink: maar toch wil ik het even delen

5 likes

ZĂŠĂŠr interessant artikel om te lezen. Ik had er al wel eerder vlagen van meegekregen. Maar nog niet zo.

Bijzonder interessant artikel. Bedankt voor het delen!

Ik zag her en der al de nodige commotie, het maakt iig veel los in de WIS-wereld!

Zelf nog niet kunnen lezen, dit weekend eens doen. Weet wel dat die Nina-hype echt bizar is. En ik vind hem niet eens mooi (ik zeg niets over Nina)…

Informatief en interessant artikel. Vond met name het volgende wel een eye-opener:

Long story short, these guys are all very bright and many have MBA’s so
if you think they are linking to random sales because they are just
jazzed about watches that is a pretty naive take in my opinion.

Ik snap dat ‘financiele waarde’ in dit segment vaak betekent ‘wat de gek er voor geeft’, maar had niet beseft dat er een erg professioneel netwerk van mensen achter zit dat subtiel, maar opzettelijk, mensen toch een klein beetje gek maakt.

heb je de reply van Eric W gelezen (eronder ?)

ik kan je garanderen dat er GEEN financieele links zijn tussen de diverse blogs en verkopers
het is ook een beetje gissen en achterbaks van de schrijver om het zo neer te pennen zonder harde feiten maar met alleen giswerk

en ja , er zijn een heleboel mensen die heel slim zijn in het ‘hogere segment’ , MBA = goeie baan = hoog salaris = meer geld om uit te geven aan horloges

ik zie net dat de response van Eric is verwijderd (dat geeft te kennen ?)

maar hier nog een keer ‘in full’

Hi TomVox,

Your
speculations spoken as fact are, at least involving me, completely
false. It might be hard for you to believe that my writing the What’s
Selling Where / Bring A Loupe column
was out of my passion for watches and not for financial gain. The
columns were a hobby while I had full-time employment outside of the
watch world. In fact, I did not receive any “finder’s fees” or other
compensation for featuring watches from dealers. I featured watches that
I found after spending countless hours (you can ask my wife) scouring
eBay and the web for watches that interested me and that I thought were
of appropriate quality from the perspective of someone who has collected
and studied watches for years. My writing was driven by my passion,
tastes, and knowledge. As you know, becoming an expert in vintage
watches, with their infinite details and nuances, is not an overnight
task. For me, my columns were never about creating hype and increasing
watch prices. In fact, you can see many of the vintage watches I
highlighted were below $500 because I am passionate about great watches
at all price points.

There
is no question that the explosion in value of the “Nina Rindt” Compax
has been an amazing thing to watch. It is a watch I have loved for many
years and never owned. I remember back in 2011 almost buying an
unpolished original one on eBay that sold in an auction for about
$2,310, but it was slightly more than I was willing to pay at the time.
In fact, I just dug out the link to the eBay listing, although the
photos no longer survive online:

I almost went after an exotic one for $2,550 shortly thereafter, but passed:

http://www.ebay.com/.../UNIVERSAL-GENEVE.../220827964332

The
growth in interest for the “Nina Rindt” Compax was no “inside job” or
watch conspiracy at all. Instead, it is just a beautiful watch and
thanks to the power of an influential and credible voices, interest
grew. The same happens with art, fashion, and other collectibles over
time. Certain things can go up in value rapidly thanks to experts and
tastemakers educating and influencing the market.

Again,
you are speaking about your personal speculations as if they are a
fact. Example: “But either way there is some business relationship
happening there that leads to the watches being featured.” Sorry, that
is absolutely wrong, at least for me and to my knowledge. I wrote out of
passion and a desire to help people buy good watches rather than bad
watches, while also calling out bad watches with “bidder beware” notices
that I started.

If
only I had made money on all the watches that I helped people sell
through the What’s Selling Where/ Bring A Loupe columns that I wrote! I
had to say that as someone being written about in the article I laughed
many times. It comes off as the delusional ranting of someone upset that
values have increased significantly for certain timepieces. And last
time I checked, there are still “actual ads” on HODINKEE.com and there have been for many years. You may have an adblocker so they do not appear.

I
think it can be easy to imagine cabals and conspiracies at play shaping
markets and the world, but at least in this case involving me you are
as accurate as those who think 9/11 was an inside job and mankind never
made it to the Moon.

I
would like to close by saying I do agree with something you said and it
is something I said many places including in the HODINKEE guide to
buying watches on eBay. Ultimately, people should “buy what they like”.
The future of collectible watches, like the future of any market, is not
clear, but I believe that with proper education of the market and
scholarship, collectible watches have a very strong future.

All the best,
Eric Wind

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Interessant artikel is het zeker. Merk je dit ook bij Breitling Rene?

ik merk zeker dat op het moment dat er een ‘naam’ (Jean Claude Killy bijvoorbeeld , of Jim Clarke etc ) aanhangt , de modellen zeldzaam zijn (ref 765 AVI/CP) EN meer en meer mensen bekend raken met het model (IG , FB , Blogs etc) prijzen exploderen

ik heb het gezien met Breitling en nu met Enicar bijvoorbeeld , waar een Breitling ref 765 CP/AVI een jaar terug verkocht werd voor 3500-4000 euro er nu grif 8500-9000 voor betaald wordt. Enicar Sherpa Graphs zelfs nog gekker , begin van het jaar 1200-1500 euro nu een veelvoud

misschien heeft het ook met de rolex ‘gekte’ te maken ? 5 jaar geleden kostte een DRSD $8K ? en een red submariner 5 ? , een vintage PN $25K ? … kijk nu eens … en voor heel veel mensen buiten bereik gegaan , en dan is 8 tot 10K voor een ander horloge met ‘een naam’ ineens ‘heel betaalbaar’ en iedereen heeft denk ik natuurlijk wel een beetje (oa de rolexen en) de Nina in z’n achterhoofd ‘wat daar mee kan kan hier ook mee’ … en dan gaat het hard , weinig horloges en veel vraag … wie weet waar het stopt maar sommige modellen raken rap buiten bereik en mensen zijn bang ‘de boot te missen’

Dus de link leggen met de naam van een ‘bekend/historisch (of beide)’ is vrijwel cruciaal voor deze prijsstijgingen dus. Het gaat niet meer om alleen kwaliteit en looks, maar om uniekheid en ‘omdat hij, of in dit geval zij, het heeft gehad moet ik het ook hebben’. Eigenlijk is dat niet gek, zo zit de mens in elkaar en daar spelen mensen op in. Dit wordt ook veelvuldig gebruikt in reclames en dergelijke.

Als je zou moeten kiezen, welk merk denk je dat de volgende lift gaat krijgen?

zo kort door de bocht zou ik niet willen gaan ?
het gaat wel degelijk om kwaliteit ook

kijk naar mijn beide voorbeelden ? (puur mijn mening !!)
beide fantastisch uurwerk (Breitling Venus 178 column wheel , Enicar Valjoux 72 , en de Nina ook Valjoux 72) alle 3 geweldige afwerking , mooi om te zien , goed formaat (al vind ik persoonlijk de UG te klein, hij draagt vrij groot) Breitling en Enicar 40mm , goede mooie wijzerplaten en de verhoudingen kloppen

pfffff… als ik de volgende al zou weten zou ik het pas delen nadat ik er zoveel mogelijk van bij elkaar had gegraaid :wink:

maar houd de blogs in de gaten , kijk naar waar over gepost wordt op de blogs , IG etc door de ‘smaakmakers’ en kijk waar (veel tot heel veel) reacties op geplaatst worden

kijk op FB welke groepen het hardst groeien en waar de ‘smaakmakers’ lid van zijn

of … wordt zelf een trendsetter ipv trendvolger , zoek een mooi / goed / ondergewaardeerd horloge/chronograph met geweldig uurwerk (V178 , R72 etc) en ga op onderzoek uit , kijk / zoek wie zo’n ding droeg en hoop dat er heel bekend iemand met zo’n ding liep/loopt

en lees dit artikel ook eens : http://www.fratellowatches.com/the-vintage-market-summer-2015-the-chronographs/

Ik bedoelde meer, voorheen draaide het eigenlijk grotendeels om kwaliteit en looks, maar nu is naast die twee voorwaarden ook historie, en dan voornamelijk de connectie met bekende personen bijna net zo belangrijk.

En wat is IG eigenlijk? :blush:

De Compressor duikhorloges zitten ook in een lift de laatste jaren, en dan met name de klassieke dual crown varianten.

Interessante materie :slight_smile:

Interessant artikel. Ik geloof op zich in de integriteit van EW maar het valt niet te ontkennen dat sites als Hodinkee invloed hebben op de prijsvorming.

Instagram , de grootste eyecandy site die er is

om er zo maar eens een paar te noemen





https://instagram.com/aaroncynthia/

etc etc etc
ik geloof dat ik @mark020 ook wel eens tegenkom daar :wink:

oh absoluut !
maar een heleboel mensen hebben geen zin / tijd om zich te verdiepen in de vintage watch materie om het juiste horloge te zoeken . En die vertrouwen dan op de ‘experts’ zoals Hodinkee en andere sites / mensen . En zijn dan ook bereid een (af en toe zeer ruime) premium te betalen voor iets waar hun ‘OK’ stempel opgedrukt staat , en hebben meer vertrouwen in die mensen dan in bijvoorbeeld veilinghuizen die net zo makkelijk rommel aanbieden als 100% origineel , en op de rommel zelfs een ‘100% authentic’ certificaat meegeven

Veilingen maken er soms echt een puinhoop van. En daar betaal je dan een premie voor :slight_smile: Enne: jij zit zelf toch ook op IG?

1 like

Ohh Instagram! Haha ja dat ken ik wel, alleen de afkorting niet. Ik volg je al Rene. :wink:

1 like

Leuk om dit allemaal zo te lezen. Het is in mijn ogen inderdaad zo dat waar veel over gepraat wordt ook meer gezocht wordt. Het is gewoon een golf beweging. Als ik kijk wat ik de afgelopen 20 jaar heb gekocht dan kan ik niet ontkennen dat ik ook weleens een hype heb gevolgd.

Wat die UG ‘Nina’ uitvoering betreft heb ik achteraf nog steeds spijt dat ik zo’n 5 of 6 jaar geleden niet het NOS exemplaar heb gekocht wat te koop stond in Verona bij een juwelier die al meer dan 100 jaar bestond en ermee ging stoppen. De prijs was 2100 Euro en ik weet nog dat ik toen een aantal mede vintage verzamelaars had gevraagd of dit nu wel of niet een goede prijs was. Ik heb er toen vanaf gezien omdat vrijwel iedereen toen zei dat het te veel geld was. Achteraf gezien had het een leuke investering geweest.

Wat je vrijwel overal terug leest is dat je moet kopen wat je leuk vindt en dat is iets waaraan ik mezelf ook hou. Telkens vraag ik me af, vind ik hem echt mooi en ga ik hem echt dragen.

Ga ik volledig mee akkoord. Een prijsstijging is een leuk extraatje maar je moet er in eerste plaats van kunnen genieten.
Het blijven ´gebruiksvoorwerpen`

Dit.