Dit is geen Art Deco, maar wel een leuk oudje! Zou wel eens radium op de wijzerplaat kunnen zitten… uitkijken dus.
En er klopt iets niet. Hij heeft een subsecond maar ook seconden aan de buitenkant staan. Vreemd.
Dit is geen Art Deco, maar wel een leuk oudje! Zou wel eens radium op de wijzerplaat kunnen zitten… uitkijken dus.
En er klopt iets niet. Hij heeft een subsecond maar ook seconden aan de buitenkant staan. Vreemd.
Dat zijn dan toch minuten?
Haha, owja, dat kan natuurlijk ook. Geinig, zie je niet vaak met getallen.
Overwound bestaat niet. Het is een verkooppraatje om aan te geven dat het iets kleins zal zijn. Het betekent zoiets als te strak opgedraaid. Als ie goed is dan loopt ie gewoon.
Bij overwound zou ik denken aan een veer, die gekinkt is, en daardoor niet meer zijn kracht kan vrijlaten. Vaak is dan het uurwerk al zo smerig, dat ze het extra strak opdraaien, met als gevolg de veer kinkt. Een kans, dat de kracht eruit is, of de veer krom is, daar moet je wel rekening mee houden. Dat hoeft niet zo te zijn.
Ik zou de Lexaf methode gebruiken (wat druppeltjes wasbenzine op de tappen laten lopen en kijken of het dan loopt). Is dat het geval, dan is er nog hoop… Dan moet je alleen nog zo’n ankeruurwerkje zuiver maken…
Ik zou hem gewoon met uurwerk en al in de Elma gooien (wel natuurlijk de wijzerplaat eraf en alles wat er zo af kan vallen). Je moet denken, dat er ook een reden voor is, dat velen het niet aantrekkelijk vinden om zulke uurwerkjes te doen, het is namelijk nogal moeilijk zoeken naar de fijne gaatjes voor de tappen… En daarnaast moet je rekening houden met de leeftijd van het uurwerkje. Onderdelen zijn niet te krijgen. Als er wat kapot gaat, is het ding schrot.
Mocht je soms denken, dat deze methode niet professioneel is, Timex beveelt het aan voor het servicen van hun uurwerkjes… En die gebruikten nogal wat van die bijna niet te doen uurwerkjes in hun horloges. Misschien niet optimaal, maar het werkt… Scheelt je heel wat grijze haren.
Een Mortimo superdatomatic 17 jewels komt eraan. Ik vond de dial met die rode lollypop secondenwijzer wel wat hebben.
Een veer is nog wel te vinden, maar de rest zal altijd een probleem worden. Dat is met veel vintage horloges zo. Niet alleen met Art Deco. En hoe ouder, hoe moeilijker het zal zijn om onderdelen te vinden. En dan kom je in de hogere klasse van het horloge maken: Zelf onderdelen maken. Het is maar, hoever wil je gaan voor je hobby?
Voor mij is het een reden geweest, waarom ik veel Seiko heb. Daar is nu nog steeds veel voor te vinden en ik heb een bult aan slopertjes liggen, gewoon voor de toekomst. Want later komt daar hetzelfde probleem, onderdelen worden schaars en dan niet meer betaalbaar. Dat is nu al bij sommige modellen zo. Een originele veer voor een 6106 kost tegenwoordig al snel €175 als het niet meer is. En dat komt, omdat de 6105 Captain Willard erg populair is. Daar worden zeer hoge bedragen voor neergelegd, op het waanzinnige af… En daar zit gewoon hetzelfde uurwerkje in, maar dan zonder dagaanduiding. Om die reden heb ik hier meer dan zes van die horloges liggen, gewoon om 2 andere horloges in leven te kunnen houden…
Het probleem met Zwitserse horloges is, dat je niet precies weet, wat je krijgt als je een vintage horloge koopt. Vaak is niet eens bekend, welk uurwerkje in zo’n horloge zit. Heeft ook weer zijn charmes, maar de zoektocht naar onderdelen kan dan wat lastiger worden. Uiteindelijk wil je als hobbyist ook groeien, dus begin je ook hier aan.
PS: Als je de foto van het uurwerk uitvergroot zie je het ankerrad nog net. Daaraan is te herkennen, dat het een ankeruurwerkje is. Die zijn typisch geblokt van vorm, omdat die geen juweel hoeven op te vangen. Geen idee, of ik het zo uitleg, maar zo is mijn beleving.
Laat je vooral niet weerhouden, ik heb je de opties gegeven, waardoor je nog plezier van je horloge kunt hebben, zonder het al te veel uit elkaar te halen. Wil niet zeggen, dat het je niet zou lukken om het te doen. Is me namelijk ook gelukt met mijn Neo-horloge (al was dat een cilindergang), maar die had ook geen juwelen. Maar het is wel lastig zoeken… Zeker als je de ervaring nog niet zo hebt.
Prachtig. Zo’n vroege Genève staat al lang op mijn wensenlijst
Leuk ding! Vaak zitten hier best aardige penankertjes in
Lijkt een veel gebruikt leuk kenmerk voor die Mortima horloges - heb er ook twee en ik dacht Lex ook , en ook online al enkele gespot. Grappig want bij sommige van de ‘echte’ merken zijn die lolly pop wijzertjes behoorlijk populair en helaas nog wel eens vervangen
Maar aan de andere kant kun je er ook af en toe een Grand Seiko scoren voor amper €200… Of een Seikomatic Silverwave J12082 voor €100, en daar leggen ze tegenwoordig ook al richting de €1500 neer.
Dat lukt je op Ebay en de andere platforms niet. Het ligt eraan, wat je wilt sparen. En je moet jezelf ook een limiet zetten. Voor de Japanse merken is het daar echt te doen. Natuurlijk is het een risico, maar dat is het overal wel, egaal op welk platform je koopt. Wil je garantie, dan koop bij een gerenommeerde webshop of winkel.
Maar je bent er nog altijd zelf bij om je eigen limiet te kiezen. Het maakt dan niet uit, welk platform je kiest.
Maar het vervelendste vind ik nog altijd de zogenaamde snipers, die echt op het allerlaatste moment een hoog bod zetten om een goedkope veiling te winnen. En vervolgens zie je ze wat later voor hoofdprijzen op andere platforms. Dan is zo’n systeem als Buyee veel eerlijker. Daar kun je wel een hoog bedrag neerzetten, maar als ze dan alsnog gaan bieden, zijn ze wellicht toch meer kwijt, dan ze eigenlijk zouden willen. Zo heeft iedereen een eerlijke kans. Bied je hoog, dan is het ook meteen duidelijk, dat je voor dat horloge wilt gaan. Je laat je intentie zien, dat je dat je dat horloge ook je geld waard vindt. Als als dan iemand komt, die er toch nog meer waarde aan hecht, dan heeft die fair en square gewonnen. Dan gun ik die koper ook het horloge, hoe graag ik het dan ook zou willen hebben. Horloges zijn emotie, en iedereen heeft zijn prijs voor de emotiebeleving. En dat is voor iedereen anders. En dat is ook maar goed zo!
Ik kijk er helemaal naar uit om deze een flinke opknapbeurt te geven en om de pols te slingeren! Wordt vervolgd
Veel succes vast en geniet ook van de klus
Bedankt! Ik maak er nog een verslagje van binnenkort!
Overwound bestaat niet. Je kunt een veer niet verder opwinden dan hij gaat. Betekent niks anders dan een volledig opgewonden veer zonder dat het horloge loopt. En waarom het horloge niet loopt is afwachten. Kan een balans probleem zijn, of iets stuk in de radertrein. Grootste kans is echter een vies uurwerk. Hoop dit laatste voor je!
Op catawiki worden op grote schaal fake (vintage) horloges verkocht. Catawiki is zich hier bewust van maar faciliteert dit gewoon en doet er niks tegen.
Nee juist bij vintage (Seiko) horloges stikt het van de fakes op catawiki. Het is soms te zien en staat er soms ook bij vermeld. Maar het is van de gekke dat het uberhaupt bij een veilinghuis verkocht wordt, zeker omdat ze zelf qua marketing altijd zo drammen op de betrouwbaarheid en de experts.
Wat ik begrijp is “overwound” ontstaan omdat mensen verwachten dat als je een horloge opwindt, dat hij gaat lopen. Als je het opwinden tot het einde doet, dan voel je steeds meer weerstand. Er zijn weinig mensen die hier dan nog met brute kracht verder draaien. Overwound is dus een “gebruikersterm” en geen horlogemaker term! Hij loopt dan niet omdat er teveel weerstand in het uurwerk zelf zit. Vies, of balans stuk.
Als je dat verder draaien wel doet, dan gaat er iets stuk. Grote kans de veer, de opwindstift of ergens een tand. Als dat gebeurd is, zal hij niet zo snel als overwound verkocht worden.
Waar je dus wel op moet letten, is dat bij “overwound” de veer volledig op spanning staat. Vergeet dus na het verwijderen van de balans nooit om de spanning van de veer af te halen.