Vintage incoming (Deel 1)

Dat mag je wel zeggen ja, :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

3 likes

Gisteren kwam mijn trench vondst aan.

De staat was zoals aangegeven, wijzers verzetten netjes en begint ook meteen te tikken na 1 slag opwinden. Meevaller!

Ik vreesde wel voor een dikke plak radium, maar toch niet blijkbaar:

En nochtans geeft die goed van jet onder UV.

Re-lumed, maar dan heel lang geleden? Of iemand met veel talent om lume te verouderen? :thinking:

17 likes

Of ze hebben toch Radium 288 gebruikt. Halfwaardetijd van 5.75 jaar. Schijnt ook wel gebruikt te zijn.

2 likes

@jenneke we zijn zo gecharmeerd van de gruen die we van je kregen dat we er toch nog een broertje voor gekocht hebben. Onderweg uit de USA en eens hier kunnen ze dan met zijn tweetje rond de pols :slight_smile:

We hopen wel dat de smurrie op de zijkanten secondenlijm is en geen kastbeschadiging. Helaas geen prentje van de mechaniek. Dus die gaat een verrassing zijn bij aankomst, in de advertentie staat: running and winding smoothly. We hopen echt dat zo is, geen wisselstukken voorhanden

We kijken er naar uit :slight_smile:

12 likes

Hrm, dat zou zomaar even kunnen. Ik denk dat ik de wijzers sowieso ga leegmaken - ziet er niet uit zo. Komt goed :smile:

Maarrr - zelfs dan zou het apparaat toch iéts moeten oppikken. Nu echt letterlijk niks - heel vreemd. @fdpg1963, uw inzicht aub? :sweat_smile:

2 likes

@lassale
zo ziet het eruit als je er een paar bij mekaar spaart

de laatste die binnengevallen is, is deze (wel nog niet onder handen genomen en dus ook nog niet op de foto)

wat we nog zoeken is een kast om deze plaat op in te werken en dan zal het nagenoeg compleet zijn de collectie starliner day-night horloges

Gaan met die banaan, die horloges zijn echt tof en tezamen nog toffer, dus waar er eentje is, is toch zeker plek voor nog eentje, echt geweldige horloges. Veel plezier met de jouwe!

26 likes

Wat een leuke lugs! En ik denk ook gewoon viezigheid en oude lijm. :stuck_out_tongue_closed_eyes:
En mocht er iets stuk zijn, kan ik altijd nog in wat laatjes kijken of ik er iets voor heb!

En ik zal eens zoeken of ik het model kan vinden. :blush:

1 like

Radium-228 is inderdaad ook gebruikt zo lees ik in een wetenschappelijk artikel en als dat puur is, dus zonder radium-226, dan is dat inderdaad al vervallen. Uiteraard produceerde dat radionuclide diverse dochters maar die hebben allen een heel korte halveringstijd.

3 likes

Nee, de energieën die dit radionuclide uitzendt zijn te laag om gemeten te worden met een GM teller, net zoiets als bij tritium.

2 likes

Birthyear watch coming in! :partying_face:
Kijk er naar uit.
Zou leuk zijn als ik ooit eens een vierkant geperforeerd bandje kan vinden / laten maken, zoals aan dit exemplaar op chrono hieronder:

Maar eerst even afwachten wat we in het echie gaan aantreffen straks.

17 likes

Als het goed gaat, wordt dit mijn eerste chronograaf!

20 likes

Mooi ding! Nu ff de mouwen opstropen voor een beurtje :wink:

zegt hij heel stoer, ik zou het nog niet kunnen hoor

2 likes

Ben benieuwd. Ik vond de naam van de verkoper als variant op zijn mp woonplaats een beetje verdacht i.c.m. 0 dagen ervaring. En elders woonachtig dan de mp woonplaats.

Ja, een beetje vreemd allemaal. Maar ik ga ter plekke ophalen en afrekenen. Dat is dus wel veiliger dan zo betalen en wachten of het opgestuurd wordt…

2 likes

Alhoewel ik deze Timex Fun Timer al in de collectie heb, kon ik de kans er een op de originele band te kopen niet voorbij laten gaan.

Dat moet dan wel een hele bijzondere originele band zijn hoor ik jullie denken. Oordeel zelf.

Hoe funky kan het worden? Incoming :sunglasses:

20 likes

Whoeha, dat is even een showcase armband. Super leuk.

@Macx Ik heb al mijn boekjes doorgezocht naar jouw Cartouche. Op basis van het serienummer in de kast is het horloge te dateren op 1929. Kan zijn dat net model zelf iets eerder uitgebracht is. Wat ik heb kunnen vinden in het Gruen Masterbook:

Dan is de naam dus “cartouche 173”. En is hij origineel verkocht met een metalen (verguld) stretchband!

@Vintagewatchstuff omdat joiw horloge wat nieuwer is, heeft deze uiteraard een naam! De veri-thin Marcus. En omdat ik de advertentie uit kerst 1945 zo leuk vond, bij deze helemaal.

8 likes

Ik had niet anders verwacht. De wijzers zijn relumed maar die bruin/gele cijfers zijn radium.

2 likes

Geen idee. Ik heb nooit problemen gehad met links. Misschien eerst in een kladblok plakken (en evt de https://www) weghalen.

Wat is er met deze andere cartouche?

Die doe ik mooi printen, en die is echt mooi, wat ben je toch een toffe die alles kan vinden :heart_eyes:

4 likes

Kom ik vanochtend op het werk, heeft een collega een paar horloges gekocht op MP waarvan 1 met problemen met het wijzerverzetmechanisme…

“Hou maar, ik vind hem toch niet mooi”

HOE DAN…??? :heart_eyes:

19 likes