Mooi horloge
Leuke Vostok en met spider dial.
Die spiderdail is echt fan-tas-tisch
Wegens een kleine malfunction van mijn Prisma, denk dat de veer van de arbre is geschoten even mijn horlogebandje omgezet op deze
Zoiets maar dan anders ?!?
Aanvulling! En ja hoor🤓
Na lang zoeken (ik wist dat ik in een zak geërfde horlogetroep iets gezien had…), helaas alleen een helft van dezelfde

In een vintage suède band kun je natuurlijk ook die vierkante gaatjes ponsen - in hobby/fröbel/knutsel winkels hebben ze plastic knippertjes om allerlei figuurtjes uit te steken in karton en papier…
Zoiets ja!
Eerst maar eens kijken of het nog wat is. Daarna iets bijpassends zoeken / maken.
Mocht je de andere helft toevallig nog ergens tegenkomen….
Vrees van niet, de overleden eigenaar bewaarde alles - ik ook, maar minder extreem - en nog wat. En dus ook veel ‘restanten’…Zo heb ik van zijn nalatenschap ook halve Eterna, Zenith en andere fraaie bandjes, net als bracelets. Maar je weet nooit
Tja, wat moet ik er van zeggen. Dit bedrag zit nogal af van de waarde. Voor alles wat ze verkopen vraagt deze site best veel centjes. En niet alles klopt, bijvoorbeeld het Gruen zakhorloge met diamanten. Dat parelmoer binnenstuk is niet origineel.
Hun horloges worden denk ik ook door ander publiek gekocht. Ze maken de wijzerplaten opnieuw op, poetsen wat en zo ziet het er weer als nieuw uit. Deze Gruen wijzerplaat is ook opnieuw opgemaakt. Te zien aan: ontbreken van switzerland onderaan de wijzerplaat en hij is te fris vergeleken met de doorgesleten hoekjes van de kast. Ik heb een vergelijkbare wijzerplaat wel gezien en toen zat er volgens mij radium in de bloempjes.
Hory shet, wat een prachtding!
Hier vandaag nog een “niet werkend” opgelijste vondst binnengekregen. Dit kon ik niet laten liggen voor omgerekend 20 euro
Al denk ik dat het wel duidelijk is WAAROM die niet werkt…
Dat wordt een rondje “de uitleg van @Vintagewatchstuff in de praktijk brengen”. En hopen dat dat het enige is
Nou, dat is nog wel een dingetje…
Dai is niet het glas maar de bodem van de wijzerplaat!
Scudo heeft volgens mij complete NOS spiralen liggen…
We zien wel. Eerst proberen, als ik het verpruts heb ik mogelijk ook nog een donor werk liggen
Mooie lot gescoord, Wolter!
Dat hangt een beetje van de conditie af. Maar zo aan het hele plaatje te zien ben je lekker aan het inkopen!
Hou je ze allemaal zelf of doe je ze weer weg als je ze weer in orde hebt?
Veel plezier er mee en succes met knutselen, repareren en servicen. Knap dat je het kunt en volgens mij leer je snel.
Ik ben weer even in Japan wezen shoppen (online dan). En daar heb ik weer een paar leuke projectjes kunnen vinden.
Allereerst deze Seikomatic J14099. Een no-date. De wijzerplaat is niet zo heel erg mooi, maar de kast ziet er nog erg goed uit. En ik had nog geen Seikomatic met 17 jewels.
En dan nog iets, waar ik eigenlijk best lang naar op zoek was. Een Takano Chateau Superior met een inhouse uurwerkje (Takano 533). Takano was destijds de 4e grootste fabrikant van horloge, en bracht hun horloges op de markt in de periode van 1957 tot 1961. Een vrij korte periode, waarbij ze vanaf 1959 pas hun eerste eigen uurwerkje in hun horloges verbouwden. Tot 1959 gebruikten ze uurwerkjes van Durowe, om daarna hun eigen uurwerkjes te gebruiken. Helaas gooide een typhoon in 1959 roet in het eten van Takano, het veroorzaakte een schade van 110 miljoen yen en een maand aan productie was verloren. Daarbij kwam, dat ze het moeilijk hadden met de verkoop met sterke concurrenten als Seiko, Citizen en Orient. En in de zomer van 1961 gingen ze failliet. Ongeveer een jaar later kwam Takano weer terug onder de vlag van Ricoh, en dan onder de naam van Ricoh.
Tegenwoordig zijn de Takano horloges best geliefd onder de Japanse verzamelaars en het is soms moeilijk om nog een horloge tegen een goede prijs te kunnen kopen. Vandaag is me dat gelukt in deze vierkante Takano Chateau. Het is het enige uurwerkje, dat kleiner is (voor de heren-horloges), Het meet 10½ lignes (tegen 11½ lignes van de andere uurwerkjes).
40 Euro is een beetje de prijs van een gangbaar Tissot donorhorloge of -uurwerk. Maar meer is dit ook niet. De kast was ooit verguld maar dat is er vrijwel helemaal vanaf gesleten. De kroon is zo glad geworden dat het uurwerk bijna niet meer op te winden is. Sowieso zijn vergulde horloges onder liefhebbers niet gewild, maar zeker niet als ze zo versleten zijn. Ik zou zelf zoiets alleen kopen als donor om uit elkaar te trekken voor onderdelen van het uurwerk.
Maar het is een prima horloge om lekker aan te knutselen. Mocht er wat mis gaan is er geen man overboord en kun je hem alsnog gaan gebruiken voor onderdelen
Heb zelf ook zo’n doe-het-zelf setje liggen, vergulden of vernikkelen is best te doen inderdaad. Wel eerst polijsten/borstelen, van het vernikkelen of vergulden zelf wordt het namelijk niet glad, de basis moet al glanzen.
Verder is een regelbare labvoeding wel fijn om een beetje consistent resultaat te krijgen.
Verchromen zou ik niet aan beginnen, daar heb je vloeistoffen met cyanide voor nodig en die rommel is echt verschrikkelijk giftig
Hee…een wekkerhorloge! Wat zit daar voor kaliber in?