Vintage incoming (Deel 1)

@Macx het is een heeeeel vreselijk virus, net weer 2 horloges gekocht!! :joy: :joy:
Een Solora en een Poljot alarm.
Ik zie/kijk wel meer naar horloge’s die nog werkend zijn en af en toe een kavel met meerdere in 1 koop. Voorlopig kopen wat je graag wilt hebben want als je ze wilt kopen als je ze nodig hebt dan zijn ze nergens te vinden.

En als het stiekem toch niet doen dan repareren en er van leren. Ik kan ze altijd nog opsturen naar een horlogemaker hier op HF, ik heb al gezien dat er genoeg hele goede horlogemakers hier zijn!!! :rofl: :rofl: :rofl:

5 likes

Gefeliciteerd. Dat is weer een fraaie Jan, welk jaar?

1 like

Ik ben momenteel bezig met een TenG Tornado uurwerk maar dat Quartz en ik krijg het (nog) niet voor elkaar om het magnetische tandwieltje wat het spul aandrijft goed op zijn plek te houden zodat de brug er weer overheen past. En momenteel druk omdat ik (mijn vrouw) dinsdag een nieuwe keuken krijg dus ff geen tijd voor de reparatie/opbouw van horloge’s.

4 likes

Mooi vloertje!

Dankje!! Ligt er al 23 jaar maar blijft mooi!

3 likes

Hoi Paul, de verkoper geeft 1970 op, diameter 35 mm. Ben erg benieuwd weer, ook al lijkt ie wel heel veel op mijn Lord Marvel. :grinning:

2 likes

Hoi Wolter,
Ja, gaan we snel doen! Ik ben even druk geweest met verhuisplannen. Huis in de verkoop, ander huis gekocht (Breda) nieuwe baan( zelfde werkgever ander adres)
Beleta heeft Lex, en dus ook wat over geschreven dacht ik.
:+1:

1 like

Geeft niet, bij mij in het dorp zit All Watch en laat hij nou net de horlogemaker zijn die, als je een nieuwe TenG besteld, de TenG horloge’s in elkaar zet. Ik ben al ff bij hem wezen buurten en hij heeft een hele mooie oplossing met een stukje gereedschap wat hij zelf gemaakt heeft dus als het mij niet lukt dan breng ik het horloge ff bij hem langs.

1 like

Een trucje wat ik heb geleerd is om gelijktijdig aan de achterkant van de platine ook even zo’n magnetisch rotortje te plaatsen, bijvoorbeeld eentje uit een oud sloopwerk. Die trekken elkaar aan waardoor dat rotortje veel beter blijft zitten.

5 likes

Een titanium of messing pincet gebruiken helpt ook. Die zijn niet (zo) magnetisch.

1 like

Bedankt,
Zo doet All Watch dat ook.
Hij heeft een heel klein magneetje gemaakt waarmee hij het tandwieltje op zijn plek houd.

Ik ga het proberen met een zelfde tandwieltje wat ik nog heb liggen uit een ander uurwerk. Misschien dat dat ook werkt.
Bedankt voor de tip want zo’n klein magneetje vind ik nergens.

4 likes

Succes :+1:

Net aan de deur overhandigd gekregen, recht uit de VS.

Een originele hardcover eerste druk uit 1959, in super goede staat! Als volwaardige oude-boeken-fetisjist (fistbump :facepunch:t2: @Lexaf!) is dit dubbel leuk voor mij. Met dank aan @Vintagewatchstuff voor de tip :smile:

17 likes

Wat een leuke aanwinst!

Ha ha, gefeliciteerd. Daar ga je veel plezier van hebben.

6 likes

Ja, dat heb ik ook ooit gehoord.
Nog niet geprobeerd overigens

2 likes

Ik heb het wel geprobeerd en het scheelt wel. Niet dat het ineens vanzelf gaat, maar het ding blijft echt wel een stuk beter zitten.

2 likes

eindelijk eindelijk eindelijk gevonden

1 rado starliner om de blauwe plaat op in te werken - onderweg vanuit japan - kijken we heel erg naar uit :heart_eyes: :smiling_face_with_three_hearts: :star_struck:

deze plaat moet erin komen

2 de kleine versie van de starliner met de bolletjes plaat - die is van de week binnen gevallen

3 Last but not least deze tool voor polshorloges - onderweg vanuit de USA

19 likes

Ga je die gebruiken voor de cannon pinion of voor wijzers ook? Dit soort gereedschap wordt nog altijd gemaakt/verkocht, de Bergeon 4854 variant kost iets van een 100 euro nieuw dacht ik. Ook al naar gekeken maar… prioriteiten :sweat_smile:

1 like

die heb ik - kost ca 140 euro en is niet geschikt voor polshorloges. Gaatje te groot, ik gebruik die bij zakhorloges. Deze uit de USA is een NOS uit de jaren 40/50 en was zowaar nog duurder dan de nieuwe bergeon. Ga hem enkel gebruiken voor canon pinions, dit is de daartoe meest geschikte tool, ook voor canon pinions die muurvast zitten :wink:

4 likes

Ha, goed om weten. :+1:t2:

1 like