En als we het dan toch over dameshorloges hebben
Deze kwam eerder deze week tevoorschijn tussen de spullen van mijn moeder. Het enige mechanische horloge dat ze ooit gehad heeft, voor zover ik weet.
Ik zal m opknappen ter nagedachtenis…
Hier nog even een paar foto’s van de horloge’s en onderdelen die nu onderweg zijn richting het mooie oosten van Nederland.
Een lading Gruen uurwerken voor onderdelen.
Enige zorgpunt zijn de NOS wijzerplaten. Daar zou wel eens radium op kunnen zitten.
De dial is merendeel van de waarde van t horloge
Kan je beter een mooie kopen en dit als sloper/voor onderdelen gebruiken
Dan koop je slopers die het -imho- niet meer waard zijn te herstellen. Tis jouw geld en je moet zelf weten maar als je komt er moeilijk vanaf
Probeer de kaal gemaakte wijzerplaat eens te kwasten met citroensap.
Volgens mij is dat een stalen en wat je gekocht hebt een gouden. Dat klopt niet.
Maar fijn dat je überhaupt een dial gevonden hebt. Is vaak moeilijker dan kast + movement.
Wat heeft die plaat je gekost als ik vragen mag?
Niet mee bekend maar toffe kast en plaat!
Dat vuil zou zomaar even kunnen weg te poetsen zijn, als ik het zo zie. Rodico, wattenstaafje met lauw water, proberen waard.
En toffe boel heb je al bijeen gevonden zo! Een neus voor toffe opknappers heb je sowieso wel al
Ja daar ben ik ook bang voor; succes met uitpakken. Het beste hopen op mooi weer en buiten doen denk ik
Of juist wachten op regen, slaat de stof meteen neer…
Als je maar voorzichtig doet!
Dan worden je uurwerkjes nat, niet handig
Ik hoop vooral dat de verkoper het netjes verpakt heeft. En dat er dan een droge dag zonder wind is. Ik zorg iig dat voor die tijd mn geigerteller verse batterijen heeft.
overigens zien de wijzerplaten er opvallend netjes uit, wat ik dan weer niet zou verwachten bij radium. We gaan het zien,
En mocht er een liefhebber zijn voor de wijzerplaten zonder het Gruen merk er op, dan hoor ik het wel. Stuur ik ze gratis op.
Het lijken mij allemaal emaille wijzerplaten, die zijn niet gevoelig voor radium burn
Mooie aanwinst verder; altijd handig zo’n voorraadje uurwerken
Nou, er liggen bovenin het plaatje twee los. En die zijn duidelijk minder wit dan de wijzerplaat voor een zakhorloge (met blauwe markers). Dus ik verwacht geen emaille. Of bestonden er verschillende kleuren emaille wijzerplaat?
Longines Admiral HF 2301, uit ik gok 1972-1973, zo te zien de wijzerplaat en de sunburst op de kast nog in mooie staat.
Maar het belangrjkste, binnenin tikt het cal. 6942 handopwinder uurwerk met een bijzondere hackingfunctie, je trekt de kroon uit en de secondenwijzer stopt op 12 uur… je wacht het tijdsignaal af en drukt de kron op het juiste moment in en je horloge loopt gelijk.
Scherpe kast! ik heb een Longines uit 72 gehad met diezelfde hacking-functie. Vond het best handig
Ik heb ook een zakhorloge met een zwart emaille plaat, dus er bestonden zeker verschillende kleuren. Maar of er verschillende tinten wit geleverd werden weet ik eigenlijk niet. Dan zou ik al m’n emaille platen eens bij elkaar moeten leggen en kijken of er kleurverschil is
Emaille bestaat in alle kleuren, dus ik zou verwachten dat verschillende fabrikanten een andere tint wit kunnen hebben. Of afhankelijk van de productieserie.
Tegenwoordig zorg je ook dat je badkamertegels hetzelfde batchnummer op het doosje hebben staan om kleurverschil te voorkomen. Beetje dat idee…