Nek.
Zie je geen inkeping langs de rand?
Nek.
Zie je geen inkeping langs de rand?
De groene pijltjes wijzen naar een rad met “schoentjes” erop, zoals @Scudo al zegt het is dus wel een cilindergang.
Hahahah wat bijzonder dat iemand dit zo terug in de kast heeft geschept
Wel ff je werkblad nat afnemen 100% zeker dat dit een radiumhorloge is.
Niet vintage maar wel voor de vintage horloge’s.
Besteld in de Bamistraat. Kwaliteit valt niet tegen!
Steun is van ijzer terwijl ik had verwacht dat die van plastic zou zijn. Deze 1900 kwam ik tegen voor nog geen 150,- euro dus gelijk maar toegehapt. Hield de 1900 al langer in de gaten maar waren elke keer 180,- euro of hoger. Ook geen douane of andere extra kosten er overheen gehad! Nu veel filmpjes kijken en gaan proberen een horloge te “lezen”.
quote=“TKH, post:3155, topic:297326”]
De groene pijltjes wijzen naar een rad met “schoentjes” erop, zoals @Scudo al zegt het is dus wel een cilindergang.
[/quote]
Dank voor jullie opmerkingsgave, Tim en Peter. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en natuurlijk kon het geen ankergang zijn, want geen anker te zien, geen plaats voor ook. En een mens mag zich wel eens vergissen toch?
Vraag: hoe noem je zo’n rad wat de balansas direct aandrijft?
Goede vraag, zal zo eens in wat oude boeken graven.
En fouten maken mag altijd! Ik ben de koploper
Waaw, mooi!
Wat lijken ze toch veel op elkaar, die zakhorloge-uurwerkjes van meer dan 100 jaar oud.
Toch: ik denk iets van Racine-Gallet te herkennen. @Vinwat misschien ?
Fraaie
Wow wat een knaller
Het was te verwachten, maar dat heet het cylinderrad/cilinderrad.
Zo dan. Dat is erg fraai
Gefeliciteerd!
Dat is de ellende met die hele oude uurwerken. Het lijkt allemaal op elkaar maar ik denk dat je helemaal geen enkel onderdeel kunt uitwisselen van die twee…
Technisch gezien is het van de goedkoopste soort. Het is een cilindergang met nagenoeg geen gesteende lagers. Dat geld van die decoraties hadden ze beter in een wat hoogwaardiger uurwerk kunnen steken
Gezien het knopje om de tijd te verzetten schat ik zo rond 1900-1920.
In goedkope horloges niet, maar in duurdere wel. Ankergang is al uitgevonden rond 1750 en werd vanaf 1825 al redelijk gemeengoed. Mijn oudste Tissot dateert uit 1857 en daar zit gewoon een ankergang in.
Dank je, Wilko voor het bij spijkeren van mijn kennis. Zo leer ik iedere dag weer wat.
Je hebt het uurwerk in zijn geheel in de ultrasoon gedaan?
He3t mag dan rommel zijn en kwalitatief niet de moeite waard om het te repareren of restaureren, als decorstukje in je verzameling toch een leuk ding om te bewaren.