Gewoon er aan beginnen, iedere week een stuk of 3, anders zijn het er straks teveel die je moet herstellen. Begin met die Cyma dat ziet er goed uit.
Ja, nu is het eerder eentje om de drie weken, en zelfs dan nog… Zal wel zo aanmodderen blijven tot de kleinste een beetje ouder is. Maar goed, ik heb er op zijn minst terug plezier in. En er staat een hele dikke in de stijgers waar ik al een paar maand aan bezig ben, tussen het zoeken naar/wachten op onderdelen en bijlezen over dingen die ik nog nooit gedaan heb door.
Eens eentje doen die geen total loss is bij aankomst zou misschien niet slecht zijn inderdaad.
Het is natuurlijk wel typisch dat ik meestal die total loss gevallen het mooiste vind
Kan ik heel goed begrijpen. Dat geeft meer voldoening. Maar soms is het ook fijn om een goed horloge een beurtje te geven en dan gewoon lekker genieten. En dat is echt een mooi horloge. Go for it!
Zo moet je dat doen, eerst de gemakkelijkste zodat je ritme en vertrouwen krijgt, en voldoening van je werk, dan vlieg je nadien vlotjes door de moeilijkste heen. Die moeilijke uit het zicht bewaren.
Neemt ze zoveel tijd van je in beslag, ik blijf toch jaloers hoor.
mooie vondst
Vooral dat laatste. Denk dat het vooral dat was dat zoveel pijn deed tijdens dat bijna-jaar dat ik stil gelegen heb
Haha, ja, kleintjes… zeker omdat er nog een tweede van 4 jaar is he. Anders kan je als ouders afwisselen, nu heb ik er altijd eentje om in het oog te houden.

geen total loss is bij aankomst
Van die exemplaren waarvan je verwacht met een simpele service klaar te zijn, maar eenmaal open allerhande ellende met zich mee blijken te dragen waardoor het drie weken duurt in plaats van drie uur.
Enigszins herkenbaar…
Herkenbaar, die ogenschijnlijk simpele exemplaren waar al te veel mensen aan hebben zitten knoeien, killing
Alleen dat van die 3 uur herken ik niet, hoe kunnen jullie in vredesnaam een horloge in 3 uur servicen? Alle onderdelen voorreinigen, steengaten uitpennen, tappen inspecteren; ik ben al zeker 3 uur bezig voor alles in de schoonmaakmachine zit
Ja, 3 uur is voor mij ook wel krap. Voor een niet te smerig exemplaar zonder datum of andere complicatie dat al loopt voor ik begin lukt dat misschien nog net. Maar ik haast me niet graag dus het duurt wat het duurt

Maar ik haast me niet graag dus het duurt wat het duurt
Ja dat geldt voor mij ook, het is hobby dus dan ga ik me niet haasten

iedere week een stuk of 3,
Oef. Ik ben al blij als ik 1 in de 2 weken ga halen.

Zo moet je dat doen, eerst de gemakkelijkste zodat je ritme en vertrouwen krijgt,
Inmiddels wel geleerd dat iets makkelijk kan lijken (nieuwe veer of opwindstift), maar dat er verborgen ellende is. Inderdaad maar eens iets oppakken wat gewoon loopt. Maarja, ik wil graag die kneusjes redden.

3 uur
Figure of speech, niet te letterlijk nemen.
3 uur lukt soms wel, als het uurwerk niet al te smerig is en er niets tegen zit.
Meestal heb ik ook wel wat meer tijd nodig, hoor
Ja ik heb nu ook weer zo’n exemplaar bij de kladden. Alleen demontage kostte me al anderhalve week. Leek een simpel klusje, er was wat mis met de tirette of stift. Op het eerste gezicht niks aan te zien, ook niet aan de achterkant van het uurwerk. Maar bleek een gevalletje waterschade; een handvol vastgerotte schroeven, een paar afgebroken schroeven, had haast een koevoet nodig om de balanskloof van de platine te krijgen… Maar we gaan het winnen

Figure of speech, niet te letterlijk nemen.

hier tweede keer goeie keer hoop je dan. De vorige Cyma was een scam, deze is met kopersbescherming en van een meneer met 50
waar opgesnort?
Aukro, in Tsjechië. Passeren wel eens leuke dingen. Ze verzenden wel maar zelden buiten de landsgrenzen dus pas recent echt kunnen beginnen gebruiken.
Sorry hoor te laat maar gefeliciteerd en nog vele gezonde jaren dus HOE RA(DO) zullen we maar zeggen,
Prachtige horloges
En geniet ervan

Inderdaad maar eens iets oppakken wat gewoon loopt.
Maarja, ik wil graag die kneusjes redden.
Hoe herkenbaar…
Oplossen met aluin. Dat vreet namelijk het staal weg, maar tast het messing en nikkel van de platine niet of nauwelijks aan. Wel opletten dat er niet stalen inserts in de platine zitten want die worden uiteraard ook opgevreten. En niet je wijzerplaatschroeven vergeten te verwijderen (tenzij je juist die wilt oplossen )
Verder is er een Bergeon tool voor het verwijderen van afgebroken schroeven, maar die heb ik zelf niet. Werkt overigens alleen voor schroeven waar je van beide kanten bij kunt, en of je er vastgerotte schroeven mee los krijgt weet ik niet.