Gaaf ding man, beetje spiraalwerk en hopelijk geen kapotte stenen
Ik denk met name de kennis dat de ‘laurel’ de eerste seiko was.
Ik ken ze alleen echter vooral als pocketwatch, of met bandaanzet op 12 en 6 ,niet zoals hier op 3 en 9
Laurel was het eerste horloge van Seiko, of seikosha.
@Ruud: Het zou zomaar kunnen, dat deze er later zijn aangebracht. Of dat men een uurwerkje met wijzerplaat van een zakhorloge in deze kast hebben geplaatst.
Gelukkig was het geen heel duur horloge (€70 bij Buyee), dan kan ik best leven met minder originaliteit. En een wijzer moet nog wel te organiseren zijn.
Inderdaad wat spiraalwerk, maar ik denk, dat ik dit over ga laten aan iemand met meer ervaring… Hier heb je niet zomaar een andere balansveer voor…
Ja ik zag het
Volgens mij hoorde hier een metalen bandje aan, en gaat er geen normaal bandje op passen
zoals hier:
Moet je iets customs laten maken, waarbij je met het bandje met een buis en een schroefje vast kunt zetten denk ik.
Mido is een prima merk, inmiddels deel van de swatch group. Mido (watch) - Wikipedia
Zoals je ziet was het verguld, dat aget meestal niet heel mooi…
Het bandje vinden zou misschien kunnen, anders zal je dus een custom iets moeten verzinnen.
Gek, ik ben me onlangs beginnen verdiepen in de datoday’s van mido omdat ik deze zomer een moderne wil aanschaffen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het altijd voorladers waren, dus een monocoque kast hebben. Zou deze gemodificeerd zijn?
Mooie vondst, gefeliciteerd.
Veel te lezen over de vroege Laurel’s is er hier
Opvallend:
Het uurwerk schijnt gebaseerd te zijn op de AS 55
De Laurel polshorloges hebben beweegbare lugs, een rode 12, de kroon op 3 en een iets afwijkende vorm brug.
Jouw exemplaar zou dus een gemodificeerd zakhorloge kunnen zijn.
Bedankt voor de link. Ik kende de site van The Seiko Guy wel, maar dit had ik nog niet gelezen.
The Laurel was marketed with many different cases, but it is important to notice that, among the examples that can be seen today, many use third-party cases, which have been replaced to the original ones damaged by time and wear. The Laurel watches still in existence with the original case are rare.
Ik denk inderdaad, dat dit het geval is bij dit horloge. Maakt voor mij niet veel uit, ik wilde gewoon een oud Seiko horloge hebben. Waarschijnlijk uit de jaren '20-'30, en van een zakhorloge naar polshorloge getransformeerd. De kast ziet er voor die leeftijd netjes uit, dus daar heb ik verder geen moeite mee. Ik vind belangrijker, dat het horloge het nog doet, dan dat het helemaal origineel is. En daarbij vind ik het ook wel wat hebben, wat mensen er vroeger met zo’n horloge deden. Ik denk, dat de originele kast van het slecht was, en dat ze het in een andere kast hebben gezet, zodat hij dan om de pols kon. Dan heb ik gewoon een one-of-a-kind… of een early mod…
Japanners zijn volgens mij ook wel meesters in het vervangen van kasten. Ik zit daar ook wel eens te jagen naar vroege Tissots, maar bij minstens de helft is de kast vervangen. Dat zie je hier in Europa ook wel eens, maar ik denk toch minder. Heeft misschien wat met de perfectionistische volksaard te maken, ze kunnen moeilijk leven met een versleten uitziend horloge
Die stapels door schimmel opgevreten king seikos op yahoo doet zoiets vermoeden…
Mido
Dit spreekt zichzelf al tegen, en leunt dicht aan bij oplichting imo.
Je klinkt alsof je je niet erg verdiept hebt in dit model. Ik bedoel dit goed: doe het rustig aan, lees je in, en ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je riskeert weinig plezier te hebben aan de aankopen die je doet.
Ik heb aan Lex van die tubes gestuurd, omdat ik voor een Pontiac van mezelf ook een geïntegreerde band had, die weg was.
Als je hem heel lief vraagt, zou hij je wel twee stuks kunnen sturen en dan maak je een leren bandje zelf op maat?
En nog een Seiko, een Seikomatic Slimdate 84099. De kast is in mindere staat, maar ik hoop, dat de kast van de 841990 ook past, want die heb ik nog eentje liggen.
Vandaag aangekomen. Loopt netjes, verder niet onderzocht dus precieze waarden zijn voor later. Nu gewoon een bandje op en dragen.
De chrome van kast en bezel is nogal gehavend, dus ik zit te denken om die er overal af te halen en blote messing te houden - zou zomaar kunnen werken met de kleur/patina van de wijzerplaat. Eventueel later nieuwe laag erop maar zover zijn we nog lang niet.
Sympathiek horloge. Ik vind de halfvergane look in dit geval ook wel wat hebben… op de foto tenminste.
Denk dat replaten er een beetje gek uit gaat zien… als het uberhaupt al te doen is met al die pitting
Curiosity killed the cat. Maar het ziet er eigenlijk heel goed uit - speciaal voor @Vintagewatchstuff drie posities:
Dial up en down zijn eigenlijk pico bello, daar zou ik niet aan morrelen. De beat error is niet perfect maar onder de 1ms en met een amplitude van rond de 250 voor een horloge van 70+ jaar oud…
Derde positie is duidelijk minder, amplitude zakt merkbaar. Tappen polijsten misschien? Maar dan nog, het blijft wel netjes, slechts 13 seconden spreiding van afwijking. Ik zal eens binnen piepen hoe het zit met de smering maar deze zou wel eens gewoon een kast-opfrisbeurt kunnen blijven