Vintage incoming (Deel 1)

Wijzerplaat lijkt me prima. Kastje lijkt me wel chrome aan de glans te zien… al is ie niet zo versleten als je vaak ziet bij chrome,

1 like

De caseback zegt ‘Stainles steel back’, dus dan is 't kastje inderdaad chrome. En lekker aangevreten, zeker aan de achterkant…

(foto’s van de verkoper)

Als 't echt RVS is valt er nog best wat te verbeteren.

Die J98 uurwerkjes zijn heel degelijk, daar heb ik wel vertrouwen in

6 likes

Ik hoop deze Seiko 38-7030 ui 1973 nog wat wil doen, als hij hier komt. Van dit horloge wordt gezegd, dat het de eerste snowflake dail zou zijn.
Het heeft, op zijn zachtst gezegd, was tlc nodig.

10 likes

image

Eerst beide (messing?) soldeerpunten even ‘ruw’ schuren met polijst papier.
Dan de beide raakvlakken apart zo dun mogelijk vertinnen.
Héél goed ontvetten dus! (Tri (giftig!) of als je dat niet kunt krijgen perchloorethyleen of wasbenzine).
Zo dun mogelijk harskern electronica soldeertin-draad gebruiken.
Dan de twee onderdelen plaatje >< pootje op de juiste plek tegen elkaar drukken en met de bout de al aanwezige soldeer snel tot verbinding samen laten smelten.
Vooral dan nog even goed vasthouden zodat er geen brosse soldeerverbinding ontstaat. Soldeerverbinding is gestold als het vloeibare tin van glanzend verandert in mat.
Eerst even oefenen met sodeerbout/stift op juiste temperatuur. Handig als je een temperatuur regelbare bout gebruikt.
Als je het zo doet heb je geen vier handen nodig om plaatje, pootje, soldeerdraad en bout tegeijk op hun plaats te houden.
Succes!

3 likes

Gewoon wijzerplaatstickertjes gebruiken?

3 likes

Bedankt Lex, jouw uitleg geeft we wat moed. Ik probeer het eens op een sloper.

1 like

Als ik het gemiddelde internet mag geloven is zoiets “not done” :upside_down_face:

2 likes

Alles valt of staat met de toepassing, ik heb er zelf geen problemen mee mist de juiste sticker gekozen wordt.
Dat freestooltje haal je trouwens op Ali voor 5 tientjes, misschien dat dit de drempel wat verlaagd.

1 like

Ik had het freestooltje (dat wel verdacht goed lijkt op de tool die Esslinger verkoopt) ondertussen inderdaad ook op Ali gevonden.

1 like

Nieuwe binnengekregen. Gewoon omdat ik het leuk model vond. Uurwerk loopt. Zal een service nodig hebben en ik denk een nieuw glaasje. Wellicht dat het doffe eruit te poetsen is. We gaan het zien.

9 likes

Oreba

Uithangbord in de Zweedse plaats Tidaholm. De importeur ?

3 likes

Het uurwerk van de Lejon lijkt veel op deze Cortebert, maar dan in spiegelbeeld. :slightly_smiling_face:

cort 473-487

2 likes

Tuurlijk, doen ze in India ook. Of anders gewoon bisonkit? :rofl:

1 like

Hahaha niet allemaal zo hè :stuck_out_tongue_winking_eye:
Natuurlijk is een pootje vervangen mooier, maar soms is dit echt een prima oplossing.

2 likes

image image

Dat zou zomaar kunnen. De ene is dan een hunter en de ander voor een ‘open face’ horloge.
Die zijn in spiegelbeeld geconfigureerd. (meen ik van @wbcoupe onthouden te hebben… ).

Weet je ook welk calibernummer die Cortebert is die je laat zien? Als ik dat weet kan ik ook die van mij opzoeken.

1 like

Goed onthouden, die zijn deels gespiegeld. :+1:
Het aparte alleen is dat ze in dit geval helemaal gespiegeld zijn waardoor het beiden open face uurwerken zijn (in beide gevallen zit de stift tegenover het secondenrad).

2 likes

Dat klopt helemaal, bij een hunteruurwerk zit de balans in het verlengde van de opwindas.

2 likes

Als ik goed kijk staat volgens mij op het uurwerk van de afbeelding 474. :face_with_monocle:

Knipsel

2 likes

Dank je, dat is inderdaad die van de afbeelding. Maar de gespiegelde versie van het ding zoals bij mijn incoming Lejon heb ik niet kunnen vinden, ondanks dat ik alle Ranfft pagina’s van Cortebert op mijn HDD heb staan. Wonderlijk. Wonderlijk. Die van mij is vrijwel perfect spiegelbeeldig.

Zou zomaar kunnen Alphons!

Hier de plaatjes (van Facebook) Te leuk om niet te laten zien:

Ik denk zeker niet een importeur, maar eerder een soort hobby winkeltje met een zekere focus op tijd, klokken en (vintage?) horloges.

Maar Oreba horloges zal ongetwijfeld iets Zweeds zijn. Ik kom andere Oreba (zak)horloges ook vrijwel alleen nog maar tegen op Zweedse (veiling) sites.

Zoals bijvoor beeld ook deze beauty hieronder. Ik laat 'm even voorbijgaan, want inmiddels al weer teveel gekocht, maar wie 'm wil… grijp je kans, de veiling op Tradera loopt nog! + nog veel meer moois van deze aanbieder.

.

8 likes

En binnen :sunglasses:

Het horloge loopt. Althans……… kan hem opwinden, de secondewijzer tikt vrolijk in het rond, ik kan de uur en minuutwijzers met de kroon ronddraaien, de datum verspringt netjes.
Het enige wat niet beweegt zijn de uren en minuutwijzers tijdens het tikken. Dat was ook vermeld in de advertentie. Het is een NOS jaren 70 horloge en bent benieuwd waarom de wijzers niet meedraaien terwijl ik ze wel met de kroon rond kan draaien.

11 likes