Waarschijnlijk is de wijzerspanning niet goed, maw je zal de minutenpijp moeten knijpen.
Rara politiepet……… het is niet dat hij helemaal niets doen. Soms loopt hij wel mee. Beetje afhankelijk van de positie waarin het horloge ligt. Zal dan toch een slippend pijpje zijn?
Als beginner zal ik me daar eerst in moeten verdiepen hoe ik die smaller krijg zonder brokken te maken. Zou toch zonde zijn. Thanks
Weet je al wat voor uurwerk er in zit ?
Het zou zomaar eens een FE 140 kunnen zijn en die hebben de wijzerwrijving niet in de minuutpijp zitten.
Zal zo eens naar boven lopen om het spul open te maken.
@Scudo jij bent goed zeg
Foto’s heb ik via de microscoop even snel van mijn monitor gemaakt. Anders moet ik met SD kaartjes slepen.
Ik moet de balans weghalen, maar met de endoscoopcamera is het me gelukt. Staat nog een -A achter de 140.
Ik heb nog wat leuks in aantocht. Een Orient KingDiver 0104904EA uit 1965, waar nog wel wat werk aan is. Maar wel een mooie aanvulling op mijn andere KingDivers…
En helemaal niet vintage:
Seiko Prospex Alpinist S830-00A0
Ja, dat mag zeker gezegd worden!Peter is een kanjer!
Heel mooi, en ziet er veelbelovend uit.
Op Etsy wordt een (vrijwel) identieke aangeboden:
AS ST 1950
Ai. Veel geld voor dat horloge. Maar goed… wel weer compleet dan wellicht.
Vandaag weer wat leuke horloge’s binnen gekregen. Waaronder deze Aerona de luxe
Dit zat in het pakketje:
De beide zakhorloge’s zijn Quartz en was benieuwd hoe dat er uit zou zien en aangezien er niet op geboden is heb ik ze beide voor weinig in het pakketje erbij gekocht.
De kast van de linker is best wel mooi bewerkt dus dat gaf toch nog wel wat hoop op een mooi Quartz uurwerken er in, maar helaas na het openklikken van de achterkant was dit het zicht!!
Ke kan er wellicht wat van zeggen als hij open os gemaakt. Maar voor mijn beeldvorming……. wat verwacht jij dan dat er met dit tandwiel aan de hand is?
de afstand tussen de boven en onderkant (dat gedeelte waar je moet knijpen) is zo smal dat het niet zo evident is om bv te knijpen met de ‘nagelknipper’. Bovendien welke part 240 heb je nodig? Ze bestaan naagelang de versie van de FE 140 uit verschillende hoogtes.
En verschillende diameters
waarschijnlijk ook ja
De wijzerspanning wordt bepaald door een slipkoppeling, normaal zit dit in de minutenpijp maar het kan ook een ander tandwiel zijn (AS ST 1950-51 heeft dit ook). Dit tandwiel heeft een inkeping erin die je lichtjes kan knijpen om de klemmende werking te vergroten.
Bij een minutenpijp doe ik dat met dit tooltje (wel een 5 kant ruimer door de minutenpijp steken):
Zoals @Yoeri40 al aangaf is dit bij zo’n excentrische slipkoppeling moeilijker omdat de inkeping (en het tandwiel zelf ook) veel kleiner is, dan doe ik het op de stenenpers met deze inserts:
ik heb net die tooltjes voor de stenepers binnengekregen. Heb ze nog niet gebruikt , ben benieuwd!