Dan ben ik bang dat het voor mij direct einde oefening is. Ik heb deze tools niet en kan dat zelf dus niet uitvoeren. Dan zou voor mij op dit moment denk ik de enige mogelijkheid zijn om het tandwiel te vervangen voor een andere in de hoop dat deze strakker is en het dan wel werkt.
In dit topic staat nog eea beschreven mbt dit onderwerp
Top. Zal eens kijken wat ik daar zelf mee kan. Horloge is NOS en wil daar toch niet iets aan verklooien.
Mooi forum en het delen van de kennis
Had terloops aangekondigd in een reactie dat ik ook een en ander onderweg had. Deze week is alles binnen gekomen. De Rado was al aan bod gekomen:
Verder nog een Seamaster in bijzonder mooie staat:
Een heren De Ville 111.100
Dames De Ville die samen met de heren versie in een lot zat
Een Alpinist met werk:
En verder nog wat horloge doosjes van omega, seiko en rado.
Mag niet klagen
Ik heb deze Seiko Unique incoming. Een rechthoekige, want echt vierkantig kun je dit niet noemen… Maar wel eentje met een aardige leeftijd, 1959 als ik me niet vergist heb… In die tijd waren ze bezig de serienummers te veranderen, waardoor het soms onduidelijk is, of het 1e cijfer of het 2e cijfer het jaartal aangeeft. Hierdoor kan het zomaar ook 1961 zijn. En dan zou ik moeten kijken of deze horloges nog gemaakt werden…
Ik heb een keer een draadje van staalwol tussen het asje en de minuut pijp gestopt. Nadat x keer proberen te knijpen niets opleverde. Het werkte!
Natuurlijk helemaal niet de bedoeling, maar: ‘als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!’
En het is zó weer ongedaan te maken…
Gouden tip. Het hoort idd niet zo, maar als je de boel sloopt ben je verder van huis. Tevens eenvoudig te proberen om uitsluitsel te geven.
Lijkt me niet zo’n goede oplossing. Het draadje staalwol zal heel snel doorslijten en vervolgens in het uurwerk gaan ronddwarrelen.
Ja, het is allesbehalve zaligmakend. Maar om even te proberen, misschien. Dan weet je dat de rest goed zit en kun je op zoek naar een goede oplossing.
Je had ook iets met Raketa dacht ik laat daar nu een perfecte combinatie van bestaan…
Maar worldtimers zijn toffe dingen. Daar een verzameling van beginnen zou wel leuke ontdekkingen kunnen opleveren.
Ik kon deze niet laten liggen:
Tegen de prijs die ik heb betaald en de conditie waarin het verkeerd een goede deal. Nu wachten tot deze binnen is
Mooi vormgegeven, en bijna net zo mooi afgesleten! Gefelicteerd!
Is die kast Zamak? Het ETA 810-uurwerkje ziet er goed uit.
De tijd zal het leren: wordt spoedig verwacht?
Wordt verwacht, deze Oberlin chronograaf uit de jaren '30.
Het horloge is gemaakt in Frankrijk bij Geismar&Cie
De chronograaf werkt ongeveer op dezelfde manier als bij de Seiko 6139.
Ja dat moet wel een zamak-kast zijn.
Uhm ja ik ging wat minder kopen, dit is er nog onderweg:
En deze is net binnen (de linker dan):
Tja, het verschil tussen "minder"en “niets” kan aanzienlijk zijn
True! Het is een utopie om te denken dat ik niets meer ga kopen, het zijn in ieder geval geen dure aankopen de laatste tijd. Volgende aankoop zal wel weer een paar horlogedozen zijn denk ik
Vintage incoming, maar geen horloges deze keer. Er kwamen een hoop loten uit overduidelijk een nalatenschap van een horlogemaker voorbij, en 1 lotje trok de aandacht (de andere ook, maar waren veel te duur geprijsd en/of had ik zelf al).
Fotootjes!
Deze zag ik nog niet vaak eerder passeren, dus wel leuk om te weten dat in uiterste nood ik nu kan proberen een veertje fabriceren als ik er een verpruts of kwijtraak. De kant en klare Hanhart en Epple veertjes zullen wel in de schuif blijven liggen. De kans dat er een Hanhart komt is miniem en ik had zelfs nog nooit van Epple gehoord.
(Edit: Aristo werd opgericht door Julius Epple. Toeval?)
Ook een paar doosjes al dan niet gesorteerde robijntjes. Wetende dat ik de robijnen van wijlen Josef als een idioot heb vergeten in de oude werkbank, was dit heel welgekomen. De meeste buisjes bevatten nog 1 of meer stuks, dus goeie hoop dat het van pas kan komen.
En deze was ook een leuke verrassing:
En dan de Mystery Box. Je kent ze wel, met 1 foto van een wirwar van dingen, in slecht licht, zonder labels leesbaar enzo. Wat o wat zou dit zijn?
Ha, ongebruikte platines. Jeambrun 23D. En de doos zegt 23/D. Zou dat betekenen dat deze doos…
… ja hoor.
Niet één maar gewoon twéé tubes vol identieke opwindveren.
Opwindstiften, ankerraderen, ankers, veertonarbres, …
Zo’n hoeveelheden zijn niet voor een horlogemaker die gewoon wat herstellingen doet, dit ruikt naar kleinschalige fabricatie. Ik ga eens horen bij de verkoper of die misschien weet of wijlen meneer hodinář zijn eigen plakmerkje had, in de jaren 60, gebaseerd op die Jeanbrun. Ik zet mijn Sherlock @Lexaf Holmes hoedje op.