De wijzers van het uurwerk draaien te licht en het horloge loopt flink achter.
Nu dacht de cannon pinion iets aan te knijpen maar dat werkt bij dit uurwerk iets anders.
Het tandwiel op de foto lijkt de slipkoppeling te zijn is dit aan te knijpen want ik vind het best wel dikwandig.
lijkt op het probleem dat ik had (heb) met mijn forster 212.
Nu ik weet niet of dit soortgelijk is.
Het tandwiel moet eruit het bovenste tandwieltje ervan af
aanknijpen en terug plaatsen.
In het duits noemt het grossbodenrad
Wel proberen om B niet van C af te halen.
Het rood omrande tandwieltje moet je gaan knijpen.
Als je goed kijkt zul je in de zijkant een inkeping zien. Daar moet je lichtjes gaan knijpen om meer wrijving te krijgen.
Ik gebruik een nagelknippertje en een oliegever om.dit te doen. Als je een triebniet hebt, kan het ook daarmee.
Tandwiel over de oliegever dat de binnenkant raakt. Dan lichtjes knijpen met de nagelknipper met heel veel 'Fingerspitzengefühl" liever een keer extra passen dan te veel.
Voor mij nog niet helemaal helder.
Het roodomrande tandwiel in de foto van Mario is volgens mij tandwiel A in Yoeries plaatje.
Mijn interpretatie van Yoerie is om asje B te knijpen.
Welke van de twee is het?
Logisch redenerend zou ik ook denken dat A geknepen moet worden.
Bekend euvel van de FE 140. Ze hebben deze designfout wel 3 x aangepast. Een FE 140C heeft een dikker asje/busje/cannon pinion dan een FE 140A , maar gaf nog steeds problemen.
Het busje (zoals omringd in de foto) kun je als een conventionele cannon pinion verwijderen en dient wat kleiner gemaakt te worden en dan maar hopen dat het afdoende is.
Het is mij ooit gelukt bij zoān uurwerk om het busje goed te krijgen, maar het is ook al eens mislukt en heb ik op hoop van zegen ergens een ander uurwerk gekocht, waardoor ik nu weet dat er verschillende uitvoeringen van de FE 140 zijn. .
Ik heb het buisje van tandwieltje A dichter geknepen terwijl het over een oude oliegever geschoven was om dichtknijpen te voorkomen.
Aan het asje van tandwieltje B deed ik niets buiten wat DX molycote vet.
Nu ik kan nog geen uitsluitsel geven of het bij mijn forster 212 nu in orde is want hij is nog niet gemonteerd maar hij voelt alleszins al vaster aan in de stand voor het verzetten van het uurwerk.
Gisteren liep het uurwerk als een zonnetje. Deze ochtend lag hij echter stil. Na opwinden is hij weer vertrokken, dus er schort wat aan de gangreserve.
Andere veer of kan je dat buisje ook te dicht knijpen waardoor hij meer energie nodig zou hebben?
Ik zal de mijne binnenkort eens uitbouwen en een poging wagen.
Goed om te weten dat de wijzerklemming niet op de centrale as zit bij dit caliber.
Ik heb laatst de minuutpijp van een ander uurwerk iets te hard geknepen, waardoor wijzerverzet te strak liep. Dat heb ik toen verholpen door iets āterug te knijpenā (tangetje 90 graden gedraaid tov waar ik in eerste instantie geknepen had. Dat heeft gewerkt.
Kan iemand me wegwijs maken in het part number van dit tandwieltje?
Ik heb het natuurlijk om zeep geholpen terwijl ik het wou āknijpenā
Op is het FE partnumber 240
Friction Pinion, Height 1.09 mm, 0.40 mm Diameter Hole, FE 140 240 https://www.cousinsuk.com/category/filter/fe-movement-parts