Dankjewel voor de info en ja het loopt nog top!![]()
Wel, dit is een horloge om te laten zien hoe het uurwerk er uitziet en hoe de werking is.
Ik heb ook een dergelijk horloge en heb het o.a. gebruikt in mijn clinics om het uurwerk te laten zien in werken de staat.
dixi
Die lijken erg op elkaar, ja. Zoiets had ik in gedachten. Ook qua klokkijken is het niet helemaal zo fijn😆
Ik heb een probleem met een niet meedraaiende uren en minutenwijzer, en ik snap niet waarom deze niet meegaan.
uurwerk FE 140 loopt als een trein op de timegrafer, secondewijzer draait vrolijk zijn rondjes.
Maar uren en minuten is heel weinig tot niets?
Ik heb de wijzerplaat er al afgehaald mogelijk dat ze daar aanlopen maar ik dacht niets te zien, het heeft ook geen verbetering gebracht, blijft hetzelfde.
Als iemand hier advies over heeft, heel graag.
Slippende miuut pijp? Er moet een onderdeel in de aandrijving slippen om de tijd in te stellen. Als dat wel héél makkelijk gaat dan slipt ie te makkelijk. Experts komen nog wel met oplossingen. Dingen aanknijpen en zo.
Hoogst waarschijnlijk een probleem met een te lichte wijzerklemmimg. Kijk hier eens fe 140-1b wijzers draaien te licht - 9 van BorisK
Exact dit.
Nu zie ik het! ik was aan het kijken hoe de overbrenging vanuit het midden zou komen.
Extra klemming hier heeft toch geen nut dacht ik.
Spot nu pas de “extra” kleine pinion 2 wieltjes opzij, daar ga ik mee aan de slag
Beetje aanknijpen heb ik niet de juiste tools voor, Wel lag er nog een donor met het juiste onderdeeltje! werkt weer als een zonnetje, dank voor de tips!
Hallo allemaal, kan iemand wat meer vertellen. We kregen dit mooie zakhorloge, maar kennen er niet veel van. Het lijkt wel echt goud, er staat ook een stempel 18k in.
Alvast bedankt
Er valt niet zo veel over te zeggen zonder open te maken. Een dames zakhorloge, pin set, dus waarschijnlijk ergens van tussen 1890-1920. De uurwijzer lijkt niet origineel te zijn (andere stijl en kleur). Cilindergang dus eerder een goedkoop binnenwerkje verwacht. Als het effectief goud is (zou wel kunnen zo op het eerste zicht) heb je er een paar gram goudwaarde aan.
Dankjewel voor de info!
Hoe kunnen we het open maken?
Klepje zit daar geklemd, even met een mes of zo open klikken. Kan ook met je duimnagel,
Ik heb er niet veel verstand van, maar het oogt een beetje als een horloge dat duurder moest lijken dan het was. De krassen (dateringen) die overal staan moeten daarbij mogelijk overtuigen dan er veel onderhoud aan is gepleegd. De metaalbewerkingen ogen te modern om jaren '30 te zijn (één van de datums). De 18k stempel zie ik niet, alleen de (niet illegale, maar betekenisloze?) K18 inscriptie. Ik kan mij vergissen, maar ik zou dit bestempelen als een scam-zakhorloge. Eentje die gebruikt werd om (toeristen) mee op te lichten.
Is dit vuil, oxidatie of slijtage?
Een recente vondst op MP lijkt merkloos of het merk is weggepoetst. Dat laatste is me ook wel eens gebeurd. Mogelijk is het een Doxa. Misschien kom ik meer te weten aan de hand van het uurwerk als het horloge op de mat ploft.
Mijn vraag gaat eigenlijk over de achterkant. Daarop is gekaderd het cijfer 47 te zien. Weet iemand waar dat voor staat?

Dit ben ik niet met je eens; dit zakhorloge komt op mij wel degelijk over als oud, ergens van eind 19e eeuw. K18 ben ik bij oude zakhorloges vaker tegengekomen. Goudmerkjes wilden in die tijd nog wel eens wat meer verschillen per land, dus ik sluit niet uit dat dit wel degelijk een volgouden kast is.
Het flinterdunne materiaal dat je hier en daar ziet wijst daar ook op.
Inmiddels wat meer ingezoomd en verder gelezen over de machinale bewerkingen destijds, ik had dat veel moderner gedateerd, maar dat kan dus wel authentiek zijn. De slijtage die ik zag is patina, dus een extra reden om het als echt goud (met koperlegering, dus 18kt) te bestempelen. De eenvoudige “hallmark” was legaal als het export betrof.
Ten behoeve van de AI-discussie in FAQ heb ik beide mogelijkheden door zowel ChatGPT als Gemini gehaald om te zien waarmee die komen. Chat zit in het “toeristenhorlogekamp” uit de jaren 1930-1970 en Gemini is helemaal verliefd op dit zakhorloge van voor 1900, maar begreep waar de twijfel vandaan kwam en heeft dat heel genuanceerd toegelicht. Zonder scherpe foto’s en het uurwerk heeft het in beide gevallen geen nut om er veel waarde aan te hechten. Maar ik vond het een leerzaam uitstapje om het oog te trainen. Misschien zijn sommige Patek Philippe zakhorloges die ik her en der tegenkom voor weinâg - op te gelikte Zuid-Oost Aziatische webshops - ook echt (maar dat lijkt me stug ![]()
).
Kan ook nog oude fake zijn
. Eind 19e eeuw werd ook al inbreuk gedaan op merkenrecht, vanochtend toevallig nog iets over gelezen in dit stukje Tissot geschiedenis:
Dat kan zeker, leuk artikel. K18 is Japans volgens mij eg. Japan gold voor juwelen. Ze schrijven het anders.