Hoe kunnen we het open maken?
Klepje zit daar geklemd, even met een mes of zo open klikken. Kan ook met je duimnagel,
Ik heb er niet veel verstand van, maar het oogt een beetje als een horloge dat duurder moest lijken dan het was. De krassen (dateringen) die overal staan moeten daarbij mogelijk overtuigen dan er veel onderhoud aan is gepleegd. De metaalbewerkingen ogen te modern om jaren '30 te zijn (één van de datums). De 18k stempel zie ik niet, alleen de (niet illegale, maar betekenisloze?) K18 inscriptie. Ik kan mij vergissen, maar ik zou dit bestempelen als een scam-zakhorloge. Eentje die gebruikt werd om (toeristen) mee op te lichten.
Is dit vuil, oxidatie of slijtage?
Een recente vondst op MP lijkt merkloos of het merk is weggepoetst. Dat laatste is me ook wel eens gebeurd. Mogelijk is het een Doxa. Misschien kom ik meer te weten aan de hand van het uurwerk als het horloge op de mat ploft.
Mijn vraag gaat eigenlijk over de achterkant. Daarop is gekaderd het cijfer 47 te zien. Weet iemand waar dat voor staat?

Dit ben ik niet met je eens; dit zakhorloge komt op mij wel degelijk over als oud, ergens van eind 19e eeuw. K18 ben ik bij oude zakhorloges vaker tegengekomen. Goudmerkjes wilden in die tijd nog wel eens wat meer verschillen per land, dus ik sluit niet uit dat dit wel degelijk een volgouden kast is.
Het flinterdunne materiaal dat je hier en daar ziet wijst daar ook op.
Inmiddels wat meer ingezoomd en verder gelezen over de machinale bewerkingen destijds, ik had dat veel moderner gedateerd, maar dat kan dus wel authentiek zijn. De slijtage die ik zag is patina, dus een extra reden om het als echt goud (met koperlegering, dus 18kt) te bestempelen. De eenvoudige “hallmark” was legaal als het export betrof.
Ten behoeve van de AI-discussie in FAQ heb ik beide mogelijkheden door zowel ChatGPT als Gemini gehaald om te zien waarmee die komen. Chat zit in het “toeristenhorlogekamp” uit de jaren 1930-1970 en Gemini is helemaal verliefd op dit zakhorloge van voor 1900, maar begreep waar de twijfel vandaan kwam en heeft dat heel genuanceerd toegelicht. Zonder scherpe foto’s en het uurwerk heeft het in beide gevallen geen nut om er veel waarde aan te hechten. Maar ik vond het een leerzaam uitstapje om het oog te trainen. Misschien zijn sommige Patek Philippe zakhorloges die ik her en der tegenkom voor weinâg - op te gelikte Zuid-Oost Aziatische webshops - ook echt (maar dat lijkt me stug ![]()
).
Kan ook nog oude fake zijn
. Eind 19e eeuw werd ook al inbreuk gedaan op merkenrecht, vanochtend toevallig nog iets over gelezen in dit stukje Tissot geschiedenis:
Dat kan zeker, leuk artikel. K18 is Japans volgens mij eg. Japan gold voor juwelen. Ze schrijven het anders.
Geweldig artikel. Ik zie dat Michel Bloch de Tissot naam misbruikte? Dat moet haast wel familie zijn van de Bipla/Bloch/Draga die ik heb. Vast een stout neefje. ![]()
Bij juwelen is K18 sowieso internationaal gemeengoed.
Bij zakhorloges zie ik het wel zo. Maar ik heb te weinig ervaring met stukken uit die tijd. Dus dat hoop ik hierdoor te leren.
Een officiële hallmark, daar moest de maker voor betalen. Dus als je het zonder hallmark exporteerde, dan kon je er gewoon slagletters/nummers inslaan. Begreep ik van alle info. Klopt dat?
Goed mogelijk ![]()
Overigens is Tissot ook gewoon een Zwitserse achternaam, en zeker in de 19e eeuw waren er de nodige verschillende bedrijven de onder de naam Tissot horloges leverden, al dan niet voorzien van eigen voorletters.
Verdiep je eens in Roskopf. Dat is nog veel erger. Niet goed geregeld qua naamsbescherming e.d. zo heb je ineens ook Rosskopf, dus met 2 SSen.
En nog gewoon Roskopf terwijl Bachschmidt eigenlijk de enige echte opvolger van Georg Roskopf was en alles had over gekocht.
Geachte vintage liefhebbers,
Sinds een tijdje kijk ik wat rond op chrono24 op zoek naar een mooi horloge met een witte wijzerplaat. Nu ben ik alles behalve een vintage kenner, behalve dat ik weet dat er behoorlijk wat valkuilen zijn waar ik uiteraard niet head first in wil vallen. Daarom wil ik jullie mening vragen over het onderstaande horloge;
Met bijbehorende binnenwerk;
Zoals gezegd, ik ben geen kenner, en het zou daarnaast mijn eerste vintage aankoop zijn. Ik weet dat ik het ook aan chat gpt kan vragen, maar liever haal ik de kennis bij een echte liefhebber. Ik zou het horloge liefst regelmatig willen dragen.
Laat vooral weten wat jullie vinden van de staat, het merk zelf of andere bijzondere dingen waar ik op moet letten.
En omdat jullie het zelf anders toch wel snel genoeg gevonden hebben , hij staat voor 210 euro op c24 vanuit Egypte (ex verzenden a 35 euro, en waarschijnlijk ook nog wel wat invoer korsten) dus schroom niet om ook hier uw aller ongezouten mening over te geven.
Bedankt alvast!
Gr Bob
Wijzers lijken me niet origineel. De wijzerplaat heeft lume en de wijzers niet. Stijl van de wijzers lijkt me ook niet kloppend want die lijkt me 30’s-40’s terwijl het horloge 50’s is
Het is een leuk horloge, ziet er netjes uit, binnenwerk op foto ook, maar 250 euro plus invoer is véél te veel. Je kan voor veel minder, veel leuker vinden binnen EU of zelfs de landsgrenzen.
Dat met die lume was mij inderdaad ook al opgevallen
Waar zou ik mijn zoektocht voort moeten zetten?
Je kan kijken op c24, maar filteren op regio/land. Of hier op HF natuurlijk, in het blauw passeren ook vaak vintage horloges - en dan weet je meteen van waar die komt. Dat is een pak beter voor de gemoedsrust dan iets van een random Arabier uit Egypte laten overvliegen. ![]()
Haha ja ik snap hem. Dat doe ik sowieso al wel inderdaad. Verkoper pretendeert nu dat de wijzers origineel zijn, maar dat lijkt me toch sterk vanwege het ontbreken van lume op de wijzers, lume punten op de plaat zijn dus volledig nutteloos. Verkoper kan ook niet zeggen of en wanneer hij voor het laatst een service heeft gehad. Thanx but no thanx…
Krijg een beetje deze vibe…
Oef, dit zou voor mij een €50-75 horloge zijn (en dan ben ik nog genereus), voor dat geld is er echt veel beters/mooiers te krijgen hoor.