Apart. Zou het een thuis knutsel werk zijn? Het is een eind 19e eeuws Amerikaans “lever set” uurwerk. Tijd instellen door het glas los te schroeven en het hendeltje ter hoogte van ongeveer de 2 positie uit trekken. Destijds heel handig omdat je niet per ongeluk de tijd kan veranderen. (Bijvoorbeeld bij de spoorwegen)
Gezien de positie van de secondewijzer kan ie zijn leven in een “hunter” kast zijn begonnen.
Dat is wel gaaf dankjewel voor de info! En ja, ik had het in de gaten: toen ik het glaasje ervoor afhaalde, is daar inderdaad een hendeltje voor de tijd. Ook zo’n skeletmodel vind ik erg apart.
Ah, zo nu begrijp ik het. Ik had ook iets gevonden online en daar staat dat er in die tijd ook demoklokjes waren om in de winkel te laten zien hoe zo’n uurwerk eruitziet/loopt. Klopt dat?
Zeer twijfelachtig. Maar als zoiets bestaat (van deze soort nog nooit iets in die aard gezien) is dit er sowieso geen; het weghalen van materiaal heeft geen rekening gehouden met lijnen en gravures en is een beetje rommelig. Dat zou een fabrikant niet willen gebruiken als “showcase” vrees ik. Ik vermoed gewoon een hobbyprojectje. Wel leuk als die nog werkt.
Wel, dit is een horloge om te laten zien hoe het uurwerk er uitziet en hoe de werking is.
Ik heb ook een dergelijk horloge en heb het o.a. gebruikt in mijn clinics om het uurwerk te laten zien in werken de staat.
dixi
Ik heb een probleem met een niet meedraaiende uren en minutenwijzer, en ik snap niet waarom deze niet meegaan.
uurwerk FE 140 loopt als een trein op de timegrafer, secondewijzer draait vrolijk zijn rondjes.
Maar uren en minuten is heel weinig tot niets?
Ik heb de wijzerplaat er al afgehaald mogelijk dat ze daar aanlopen maar ik dacht niets te zien, het heeft ook geen verbetering gebracht, blijft hetzelfde.
Slippende miuut pijp? Er moet een onderdeel in de aandrijving slippen om de tijd in te stellen. Als dat wel héél makkelijk gaat dan slipt ie te makkelijk. Experts komen nog wel met oplossingen. Dingen aanknijpen en zo.
Beetje aanknijpen heb ik niet de juiste tools voor, Wel lag er nog een donor met het juiste onderdeeltje! werkt weer als een zonnetje, dank voor de tips!