Vintage incoming (Deel 1)

lekker!

1 like

Niet om je te schofferen hoor, @Betula, maar als ik deze zo zie: Het typisch Indiase model stalen kastje (wel van goede kwliteit, ik heb ze een aantal malen gebruikt als donorkast voor een ander horloge), de opmaak van de wijzerplaat (witte verf bij de cijfers en markers), het scheef/uit het midden gestempelde logo, en het model van de wijzers durf ik met vrijwel zekerheid te zeggen dat deze Sandoz uit India afkomstig is.

Er zijn in de jaren '60 en '70 duizenden van die Henri Sandoz & Fils horloges in licentie in India vervaardigd en er zijn er nog een heleboel in omloop uit het beruchte ‘Mumbay Special’ circuit. Ik denk dat er een ST 96 uurwerkje in zit. Normaal is dat al een idicatie voor een Indiase frankenkloon.
Veel van die India afkomstige ‘Zwitserse’ merken hebben ST96’s, ook als zo’n merk normaal nooit ST96 monteerde. Als voorbeeld noem ik de Indiase ‘Vintage’ Orissen. Oris heeft nooit een horloge vervaardigd of op de markt gebracht met een AS/ST/96 er in, maar enkel eigen manufactuur uurwerkjes. Je ziet ze wel bij bosjes aangeboden uit India met een ST96.
Een andere indicatie dat jouw Sandoz mogelijk een Mumbay Special betreft, is dat de echte Zwitserse Sandoz horloges van vergelijkbare modellen en ontwerp alleen ‘Sandoz’ of ‘Henri Sandoz’ op de wijzerplaat hebben staan maar vrijwel nooit ‘Henri Sandoz & Fils’. Dat zie je vrijwel uitsluitend bij de Indiase licentie exemplaren.
Het grappige is dat de èchte Franse Sandoz horloges uit de jaren '60 óók vaak ST 96’s gebruikten. Je kunt het verschil tussen een Zwitserse en een Indiase ST96 vaak wèl zien aan de afwerking of (bij de indiase versies) de vuiligheid en de extreme slijtage en bijna altijd aan de opnieuw opgemaakte wijzerplaat.

Het neemt allemaal niet weg dat je met een zorgvuldige reparatie en goede servicebeurt aan deze Sandoz & Fils een leuk horloge kunt/zult hebben, dus ik hoop dat ik je niet beledigd heb met het ‘afbranden’ van dit ding. Ik zag het en ik wilde dit gewoon even kwijt. Ter ‘leringhe ende vermaeck’

9 likes

Ik dacht hetzelfde @Lexaf.
Maar dan vooral door de 17 jewels schockproof opdruk.
Die zijn bij al die Indiase horloges volgens mij door dezelfde persoon gedrukt.

3 likes

Ok dan. Nou een leermomentje. Het uurwerk loopt in ieder geval. Heb nog niet verder gekeken. De kroon was los van de stem. Die zit al weer vast. Moet nog even kijken wat er verder mee is was de wijzerverstelling pakt soms wel en soms niet. Deze komt in de projecten lade. Wil eerst even andere projecten af/klaar maken.

3 likes

Klopt! En dan kan het merk wat er onder 12 staat Henri Sandoz * Fils zijn, maar ook: Oris, Tessa. Titus, Fortis, Enicar en nog wel een paar andere merken.
Alleen bij de Mumbay Special Favre Leuba horloges is het lastiger. Die hebben vaak de originele modellen kastjes en belanrijker - de èchte- uurwerkjes. Als een der weinige licentie merken in India werden de kastjes en uurwerken vrijwel compleet door Favre Leuba uit Zwitserland aangeleverd en alleen in India geassembleerd. Je ziet het verschil dan vaak toch weer wel juist aan de ‘refurbished’ wijzerplaten en ook aan de slijtage en vuiligheid. Kijk maar naar de caseback bij de foto’s.

Zie hieronder mijn Favre Leuba Sea King met FL251 uurwerk. Ziet er best authentiek uit, maar… uit India. Jeugdzonde…

6 likes

Loopt de verf daar tegen de indexen op?

1 like

Geeft niks. Hebben we allemaal! Succes! :innocent: :face_with_monocle: :thinking:

Ja!

De prijs was ook erg laag. Dus als je het financieel bekijkt kan ik me daar geen buil aan vallen :smile::wink:

1 like

Het is maar hoe je het bekijkt. Als leergeld niet maar als je denkt dat je je geld er weer uit kunt krijgen valt t tegen.

De topstukken wil iedereen… de “puin” gaat soms per kilo…

Hobby mag geld kosten. Met de motoren die ik rijd kost het altijd. Deze hobby probeer ik wat kosten neutraal te houden. Bij het een leg je bij en bij de andere verdien je een paar centen. Als ik rijk had willen worden had ik een ander beroep moeten kiezen. Geld maakt niet gelukkig, gezondheid is niet te koop. Een hele goede kennis van me is selfmade multimiljonair. Koopt links/rechts wat hij wil, weet niet wat hij op zijn rekening heeft staan, maar geld in overvloed. Koopt per jaar meerdere porsches, ferrari’s en noem maar op. Hijzelf mankeert lichamelijk genoeg en zijn vrouw is ook niet 100% gezond. Laat mij dan maar een loonslaaf zijn. Zolang ik op vakantie kan en mijn hobby heb, hebben we het niet slecht :wink:

Als ik deze netjes krijg en ik mijn centjes terugkrijg vind ik het ook wel best.

9 likes

En zo is het

2 likes

Prima instelling, Arie👍
Over de Pontiac: Ja, dat is een voorlader! Glas eraf met een glasklauw( heb je die?) en dan, als een soort bajonetsluiting kan het uurwerk een kleine slag tegen de klok in draaien, als de opwindstift horizontaal staat.
Je kunt ook de tweedelige opwindas met wat kracht uit elkaar trekken. Als je pech hebt heeft een klungel ooit een vaste stift geplaatst…

1 like

Blij voor jou! Ik baal toch een beetje dat ik er niet voor ben gegaan… is het een gesigneerde kroon?

1 like

Die Pontiac kan een plaatje worden als hij weer tiptop staat. Ik heb er een tijdje geleden dezelfde geserviced voor een vriendin van me.

17 likes

Denk dat het de originele is?

Zitten kleine krasje op het glaasje wat het beeld best vertekend. Met de telefoon en zonder fototoestel met macrolens is het wat lastig in beeld te brengen, maar de wijzerplaat is volgens mij gewoon 100% in orde.

Uhm …“Ja” die heb ik, maar ben ik eigenlijk niet zo tevreden van… en had ik denk ik kunnen weten. Is een Ome Ali en bevalt me eigenlijk niet. Heb jij een echte Bergeon? En zo ja, heb je al eens met een Ali apparaat gewerkt? Zitten daar enorme verschillen in qua gebruik? Iemand anders eventueel die daar wat over kan zeggen? Want ik zit hier na 3/4 glaasje al tegenaan te morren.
Ik roep altijd “goed gereedschap is het halve werk” …

2 likes

Ik heb er ervaring mee. De Bergeon is veeeel beter dan de Ali versie.
Sinds ik de Bergeon heb, weet ik niet eens meer waar ik die andere heb gelaten.
Ik heb de Bergeon 2e hands op de rikketik gekocht.

1 like

Jep een originele kroon. Je deed een heel mooie koop!
Ik deed ook wat jij deed. Eerst die van Ali geprobeerd. Dan voor die van Bergeon gegaan (van Cousins). Ik had nooit die van Ali mogen kopen.

:point_up:t3:Nuf said…

Thanks. Leergeld moet je altijd betalen. Ik probeer een gezonde balans te vinden in mijn materialen wat echt een must is en waar ik een goedwaardig alternatief kan gebruiken. Deze valt daar dus niet onder… zal op zoek gaan naar een originele.

Ja ik heb ook eerst een goedkope gehad.
Het is een flink verschil. Maar het hangt ook af van het glaasje. Er zijn er die geen rechte rand hebben… lentilles en andere… Maar bij deze Pontiac zal het echt wel lukken, ook met een ‘Ali’ klauw!

1 like