Vintage incoming (Deel 1)

Ik heb zojuist een leuk horloge kunnen kopen voor de veiling begint, het betreft een
West End Watch Co Sowar Prima
Dit is een mooie toevoeging in mijn collectie.

13 likes

Nou dan denk jij verkeerd hoor, wij zien graag wat je gekocht hebt, daar is dit topic juist voor, je aankopen laten zien. En niemand hier ziet dat als opschepperij, mooie horloges, daar kan je iets leuks van maken.

Ook dat denk je verkeerd, soms zie ik horloges van leden hier voorbij komen die prachtig zijn, voel ik mij daar onprettig bij, juist het tegendeel, want ik ben blij voor dat lid dat hij die heeft kunnen kopen. De leden hier zijn verzamelaars of verslaafden van horloges :joy: :joy:

5 likes

Sund. Leuke dingen.

1 like

Hartelijk dank voor je reactie, dit maakt het voor mij wat makkelijker om er mee om te gaan, ik zie namelijk duidelijk groepsvorming, een zgn. kliekje dat mensen niet toe laat, ik vind dat jammer, ik ga gewoon verder met wat ik leuk vind en hou toch liever rekening mee dat niet iedereen blij is met mijn aanwezigheid op dit forum.

3 likes

Het is allemaal een kwestie van tijd, prioriteit en elkaar simpelweg dingen gunnen.
Je spendeert duidelijk veel tijd aan het volgen van veilingen etc, je steekt je geld liever in horloges dan in andere hobby’s en ik kan dat wel waarderen :+1:

4 likes

Ik steek veel tijd in mijn nieuwe hobby, horloges. Het was in het begin totaal niet de bedoeling dat ik ook horloges zou gaan verzamelen, mijn bedoeling was om aan horloges te sleutelen en leren hoe je een dood horloge weer een leven kunt geven, ik heb een hobbyruimte ingericht voor het repareren van vintage horloges, ik heb in dit traject enkele aanvaringen gehad met horlogemakers, ik begrijp hun gevoelens en ik zou het nu anders aanpakken, wel hou ik van duidelijkheid en hoef ook niet ieders vriend te zijn. In die periode heb ik ook kennis gemaakt met horlogeverzamelaars en ondekte ik dat het verzamelen en het bieden op veilingen ook een hele leuke bezigheid is, nu ben ik dus bezig met het aankopen en verzamelen en intussen ook het leren sleutelen aan de horloges. Ik doe veel kennis op, op YouTube, ik voel me niet vrij om hier mijn technische vragen zomaar aan een horlogemaker te stellen, ik heb dat in het verleden gedaan en dat is totaal verkeerd afgelopen, dus ik ga nu liever alleen verder. Ik hou ook wel rekening met andere bieders als ik hun naam zie op Tradera, behalve een paar daar hou ik geen rekening mee.

4 likes

Er is nog een mooi lot in Japan te koop :wink: Kan je even vooruit :+1:

Dat is een hele mooie Eterna :ok_hand: veel plezier daarmee :+1:

Geweldige Rado’s, wat een ontwerpen. Eentje springt eruit voor mij, de Blue Tiger die is gaaf zeg!

1 like

Je moet gewoon doen wat je zelf leuk vind. Voor de één is dat het verzamelen en een ander sleutelt liever. Een derde handelt liever.

Dat je een paar keer een aanvaring hebt gehad met horlogemakers (aanvaring vind ik al een vrij forse benaming) kwam vooral omdat je je vrij eigenwijs opstelde toen, terwijl er mensen waren die je wezen op gevaren van oude horloges en raad gaven hoe te handelen bij bepaalde problemen op technisch vak.

We hebben allemaal wel eens iets doms gedaan of gezegd en ik hoor daar ook zeker bij.
Gewoon laten zien die horloges. We vinden het leuk en leren er zelfs nog wat van.

5 likes

Dat ben ik met je eens, is dat erg zo n kliekje, NEE. dat zijn meestal wat oudere leden die hebben allen horloges daar wij alleen maar over kunnen dromen, Ben je gelukkig met je collectie, zeker wel, meer moet dat niet zijn.

1 like

@Macx Ik denk, dat het gewoon wat intimiderend overkwam, die grote hoeveelheden aan horloges. Ik zet er ook heel wat op, er is niets mis mee, om blij te zijn met een horloge, dat je hebt kunnen kopen. Maar om er iedere dag meer als tien op te zetten, ik kan me daarbij voorstellen, dat het wat weerstand oproept. Het veroorzaakte, dat anderen bijna ondergesneeuwd werden bij hun nieuwe aanschaffingen, en dat zou ik ook niet leuk vinden.

Ik zet er ook niet alles op, vooral als het betreffende horloge al bij voorbaat als donor bedoeld is. Of als ik niet zeker ben, dat het überhaupt ooit zal lopen. Maar als ik er trots op ben, gewoon lekker posten…
Dus mijn advies: Gewoon lekker posten, maar een beetje met mate.

7 likes

Maar je moet ze kunnen repareren, en dat kunnen we helaas niet.

1 like

Ik doe het alle drie. Koop oude horloges, sleutel eraan en geef ze een service. Heb ik er een klik mee, dan blijft hij. Heb ik geen klik, dan heb ik mijn lol van het sleutelen en kennis opdoen gehad en mag hij gaan. Daar verdien ik een paar centen aan waarmee ik weer bijvoorbeeld gereedschap kan aanschaffen. Op die manier probeer ik mijn hobby wat te bekostigen. Lukt soms wat meer en soms wat minder.

3 likes

Zeer verstandig, je hebt er 3x plezier van, en de hobby blijft betaalbaar, hier gaat het niet anders. Deze hobby hoeft geen geld te kosten, maar je moet er tijd in steken, en dat is het fijne ervan. Het zoeken, repareren en misschien verkopen. Hoe mooi is deze hobby.

2 likes

Ja, daar zit 'm soms wel de moeilijkheid…

…zeker, te veel om goed te zijn…

…graag, maar veel véél te weinig tijd voor dus de instroom is altijd een veelvoud van wat gedaan raakt…

…en dat ligt verdikkie moeilijk. Als ik iets niet hersteld krijg, dan is het het verkopen niet waard - schroot. En zelfs als ik het hersteld krijg, is het nog altijd maar kleingeld waard. En dan is die verkoopwaarde lager dan de emotionele band met het ding, zelfs al is die niet zo groot. Dus dan blijft die ook liggen. :sweat_smile:

Maar ooit, Ooit gaat er echt wel Veel Tijd komen en gaat dat veranderen. En dan ga ik misschien door routine ook eindelijk eens wat minder tijd verprutsen aan terugkrabbelen van dingen die ik halfweg verkeerd heb gedaan, en raken de dingen af in normale tijd met een beetje routine, en voelt het niet elke keer alsof ik een kleuter uit een brandend huis heb gered. En kan ik zo’n horloges dan toch verkopen. :rofl:

Ooit he. Ooit. Maar nog niet voor meteen vrees ik. :smiling_face_with_tear:

9 likes

dat kennen we :wink: Gisteren zaten we naar de displays te kijken en hadden we zoiets van als we nu de lijst een keertje bijwerken want de displays zijn vol. We kunnen nog wel wat foeteren maar niet zoveel dat er nog ergens anders bv 20 bij gezet kunnen worden. Dus dachten we zoek dan nog juist die ene starliner, die ene manhattan mark ii en de 2 vintage captain cooks die we tekort komen in wat we bijeen aan het sparen waren van die modellen. De 2 hedendaagse captain cooks zullen ook wel komen maar die zullen allicht in de doos komen, dus 4 plekjes leeg te maken en ergens tussen te moffelen en de andere dan misschien maar gewoon schrappen van de lijst.

hier tijd genoeg, maar na zoveel jaren is er ook interesse gegroeid in andere dingen en merken we dat de horloges steeds minder en minder tijd krijgen. Dat neemt niet weg dat we nog steeds begeesterd zijn, maar door alles wat we bijeen verzamelden is er steeds minder behoefte om nog nieuwe aanwinsten te zoeken. Zeggen we net nadat we er 27 aanschaften om de display vol te krijgen :wink:

heel moeilijk, hier ook. Van elk uurwerk dat er staat weten we van waar het komt, wat we er aan deden en of er een bijzonder verhaal aan vasthangt. Dus wegdoen ligt heel erg moeilijk, dat begrijpen we heel goed :slight_smile:

3 likes

Pfffffffffffffff :upside_down_face:

1 like

Je hebt te weinig tijd. Heb weer eens naar je foto gekeken en begrijp heel goed dat het veel tijd in beslag neemt, maar het is wel 100x leuker om daar mee bezig te zijn dan met die horloges.

2 likes

Gewoon blijven posten hoor

3 likes

voor ons was het de oranje die er uit sprong met een kleine voorsprong op de blue tiger. Beiden pareltjes, maar ook de rode is geweldig leuk. En idd rado maakte en maakt nog steeds heel erg leuke aparte ontwerpen die afsteken :slight_smile:

8 likes