Vintage incoming (Deel 1)

Ik had jouw aanmelding wel verwacht, Patrick.

Benieuwd voor die blauwe KS

1 like

Dan raakt het forum overbelast. Maak die lui nu niet allemaal wakker!

1 like

DPD stond voor de deur vandaag…:hugs:
Unboxing dus

Alleen een strontvervelend aftermarketbandje (voor zover ik kan inschatten). Die moet er nog af en dan dragen :smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Ik wilde net aangeven dat ik eveneens in blijde verwachting was, maar toen ging de bel.

Een Seiko Champion, een LM en een Citizen Jet autodater.
Die laatste vooral voor het bijzondere automatische uurwerk.

15 likes

En omdat er toch al een Seikomatic Self Dater onderweg was, kon er nog wel een andere bij… :blush:

14 likes

Anders ik wel! Foto’s waren dramatisch en zou niet lopen, dus is echt een gokje :crossed_fingers:

1 like

Dat zijn een heleboel mooie oudjes Tim!
Die Orion is mooi! En die 6 bij elkaar op de foto lijken mij een geweldige uitdaging om op te knappen.
Die Ogival! :heart_eyes:
Veel plezier en succes bij het repareren en restaureren. Laat je af en toe ook even wat resultaten zien als er wat klaar is? Als je glaasjes nodig hebt hoor ik het wel.

1 like

Er was eens, zomaar, iemand die een interesse had in IWC. Een interesse in automaten en een interesse in alles ‘apart’.

Noot: Ik ben een alfa, ik doe taal en weinig anders. Maar ik ben ook al zolang als ik me kan herinneren een horloge-enthousiast. Dat begon met het gezoem van mijn vaders Bulova Accutron in 1970, even ter referentie.

Technisch gezien ben ik ‘retarded’, zoals de ontsteking op een Hispano Suiza J6. Ik ben er trots op dat ik twee dingen in een keer begreep door alleen de beschrijving te lezen, Het eerste is het Doppelkupplungsgetriebe zoals ontwikkeld olv Ferdinand Piëch voor Porsche en gebruikt in de 956 en de Quattro S2.

Het andere is de Pellaton opwinding bedacht door Albert Pellaton en ontwikkeld door IWC.

Ik ben in blijde verwachting van een late IWC met 8541b uurwerk in staal. Ik kan niet wachten. Ik ga mijn IWC-mok weer gebruiken, nu kan ik dat doen zonder me bezwaard te voelen

2 likes

Deze Certina met zomersproeten is net binnen en zou prima passen in aanstaand seizoen.
Heeft wel nog wat aandacht en TLC nodig voordat ze weer buiten kan gaan spelen.
Loopt wel, maar met rollator, zullen we maar zeggen.
Zou zomaar een “weer levend gemaakt” topic kunnen opleveren :wink:

8 likes

Ja ben echt heel benieuwd naar die 6, ze zouden nog tikken in ieder geval… Glaasjes ga ik zeker nodig hebben, bedankt voor het aanbod! De eerste kwam toevallig vandaag binnen, is een cilindergang waar de balans blijkbaar van mist, jammer :confused:

Zal wel een oudje zijn, is zelfs nog een datum uit 1923 binnenin gekrast!

13 likes

Oei, zeker jammer, want een passende complete balans met spiraal en as voor een cylindergang ga je niet gauw vinden ben ik bang. Kun je er achter komen welk merken en/of type kaliber het is? Bij die oude dingen staat soms een kalibernummer op de voorzijde, onder de wijzerplaat.
Misschien kun je een passend donortje vinden. Van dit soort uurwerkjes zwerven er ook nogal wat dames zakhorloges rond.
Mist ook de urenwijzer? Of zit die toevallig onder de munitenwijzer? (8 minuten voor half vier?)

1 like

De wijzer zat gelukkig verstopt :wink:

2 likes

Altijd fijn als een lijkje 100% meevalt!
Ik was bang dat de kast helemaal verrot was, maar het was gewoon vuil.
Zo heb ik hem gekocht:

En dit is tijdens/na het opknappen:

Het glaasje was nog echt glas, maar was een hoekje uit, deze is vervangen door plexi.
Uurwerk is verzilverd dus naast schoonmaken ook nog oppoetsen dus en de wijzers zijn nog additioneel in de ultrasoon geweest om ze wat schoner te krijgen (leek op teeraanslag van sigarettenrook).

Nu nog een mooi bandje zien te fixen die over de vaste bandpennen gaat.

17 likes

net gewonnen :slight_smile:
vroege 300m Super Squale met plexi bezel

beetje opgekuist gaat dat een mooie worden

26 likes

Mooie vangst!

1 like

Dat komt wel goed denk ik.
d-pinguïn-die-grote-moersleutel-houden-58095236

2 likes

Wordt verwacht:
Een 38mm grote Weber Peclet automatic, het uurwerk loopt niet.

En een 37mm grote Citizen Diamond Flake 31 met een gebroken opwindveer.
Het uurwerk was begin jaren "60 0.2mm dunner dan die van de Seiko Gold feather.

citizen diamond b

citizen diamond d

11 likes

De groene Simpatico had ik gekocht op MP, maar de verkoper heeft hem via gewone post verstuurd ipv brievenbuspakket zoals gevraagd, helaas is deze na een week nog niet binnen, hoop echt zoooo dat deze niet verdwijnt in de post :expressionless:

Anyway, ik zal misschien een aantal mensen beledigen, maar de Orion is binnen en hier zit jammergenoeg een penanker in (EB 8800):

Alle respect voor de geschiedenis van de penanker en de techniek, maar het is gewoon niet zo mijn ding :confused:

De japanners liggen nog in het thuisland te wachten op een aantal extra toevoegingen aan de zending.

De damesmodelletjes zijn helaas binnengekomen met een gebroken balansas, dus daar zit nog wat knutselwerk aan, In wel de moeite in ieder geval:

7 likes

Dat die Orion een penanker heeft had ik je wel kunnen vertellen.
Dit is niet de slechtste penanker die je kunt treffen

2 likes