Vintage incoming (Deel 1)

Hahah nee zeker niet, zit nog onder de 100 totaal.

Eentje die hier ook past. Een zeldzame keer dat ik de voorkeur geef aan vintage:

Heeft wel een beurtje nodig. Glas is gebarsten en een lumedotje is losgekomen.

10 likes

Wat een pracht kast heeft die toch hè
:heart_eyes:

1 like

Gruen gespjes. :innocent:

Als iemand nog een gouden tip heeft voor 15mm gespen? Ik wil mijn horlogeband niet taperen en blijkbaar is dit een rare maat. :grimacing:

10 likes

Poah! :ok_hand:

1 like

Wat een schoonheid!

1 like

Gaaf ding!

2 likes

Vandaag mogen ontvangen, mijn Seiko Sonola.
Wat een gaaf ding! Past eigenlijk niet helemaal hier, maar is wel de voorloper van de Quartz horloge…

22 likes

Is dit een zoemerd

Nee, is een electro magnetische klok, je ziet de twee spoelen onderin waar de magnetische staaf in heen en weer gaat.
Het schakelen van de spoelen gaat doormiddel van een transistor. Leuke klok! Heeft weinig met kwarts te maken, is wél een batterij klok.
Electric clock - Wikipedia.

6 likes

Mooi stukje geschiedenis en gewoon een hele gave klok.

1 like

Inderdaad geen Quartz. Op internet plaatjes gevonden van het uurwerk (Dus niet mijn klok). Ik vind het prachtig, die eenvoud…

6 likes

Mooi hè, één germanium transistor en een elektromotor voor het slagwerk.

2 likes

Die hadden we ook op de Vakschool in Schoonhoven staan… mooi hoor!

1 like

Mijn nieuwe vintage aankoop, een Zentra Chronograaf.
Ik geloof met een Venus 170 uurwerk.
Alles lijkt het te doen vooralsnog :partying_face:
Nu zien of hij de tijd houdt.

16 likes

Ik er ook zo eentje hangen, maar zonder omkast. Dan zie het mechaniek beter. Leuke dingen.

1 like

Het mechaniek van mijn klok:

Moest toch even open, om te kijken of ik het slagwerk weer aan de gang kreeg, want dat doet het niet. Helaas, het motortje is defect. Het was leuk geweest, als die het zou doen, maar geen ramp, omdat ik er waarschijnlijk toch de batterij voor uitgehaald had…

Hangt nu mooi op mijn werkkamer. Even helemaal opgepoetst. Ben er echt blij mee. En is ook nog eens onverwachts stil. Je hoort hem nauwelijks!

12 likes

Heb deze hangen, zonder omkast.
Gewoon, omdat ik ze leuk vind.

6 likes

Genoeg klokken… Deze was ook incoming, maar omdat het quartz was, heb ik hem hier niet gepost. Vaak doen deze het niet, en dat was ook nu het geval. Ik had uit voorzorg er al een slopertje bij gekocht, en dat was een zeer goede gok! Want de spoel bleek kapot en die kon ik van het andere uurwerkje overnemen, en die was wel goed.

En dus presenteer ik u een Seiko Quartz QR 3863-7001 uit 1974. Loopt nog steeds zuiver op tijd.

10 likes

Mooie! Ik maak niet vaak mee bij deze uurwerken dat de spoel kapot is, meestal alleen oude olie.