Vintage incoming (Deel 1)

Dat was ik ook van plan. Ziet er ook niet uit of het veel gebruikt is. Maar als het niet veel gebruikt is, zal er waarschijnlijk ook niet veel onderhoud aan gedaan zijn. Ik heb inmiddels wel wat ervaring met quartz-horloges en quartz-olie heb ik liggen. Dus een beurtje zal ik waarschijnlijk wel doen. Hopelijk is het horloge niet te veel complex. Zal er in ieder geval genoeg foto’s van maken. Altijd interessant om zoiets te zien… En die zal ik hier ook wel delen.

De sleutel heb ik hier al, die tip heb je al eens eerder gegeven.

4 likes

Helaas… Ik ben veroordeeld tot het kopen van 19 mm bandjes op mijn plompe C case Mk2 :stuck_out_tongue:

Van harte met je aanwinst!

4 likes

Mooie aanwinst! Ik heb zowel een mk1 als een mk2 en vind ze beide geweldig. De mk2 komt in werkelijkheid niet plomp over, maar ik ben het ook met je eens dat de kast van de mk1 iets bijzonders heeft.

4 likes

Gefeliciteerd maar weer :innocent:

1 like

Een paar dagen geleden ‘gewonnen’ op de Zweedse Tradera site.
Ik wilde het vandaag hier aanmelden bij Vintage incoming, maar toen plofte hij vanmiddag al hier op de mat. Niks gedoe met aangetekend, douane en inklaringen. Gewoon een Briefpakje van het Zweedse PostNord. Gaat razendsnel en wordt zonder poespas in de bus gestopt. Zo hoort het.

Foto’s van Zweedse verkoopster Maria. Ze had het keurig ingepakt in een velletje roze papier, met daarin een klein bonbondoosje en strak daarin het horloge in bubbeltjes en pakpapier. Zoiets kan alleen een vrouw verzinnen :slight_smile: Kan dat wel waarderen. Ik heb bij eerdere zendingen uit Zweden wel eens gemopperd op wonderlijke Sinterklaas surprise verpakkingen in oude plastic zakken en heel veel plakband, maar zoals deze is keurig.

Zo kwam het binnen:

Zo ligt ie nu op mijn bureau.

J.A.B. Een voor mij volkomen onbekend merk, maar wel Zwitsers.

Het horloge loopt niet, maar ziet er uiterlijk netjes uit. Stalen kastje, 32,5mm.
Ik heb het nog niet opengemaakt, dus ik weet nog niet wat voor uurwerkje erin zit.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden…

11 likes

……Tromgeroffel……
:camera:

1 like

Mooi wijzerplaatje, mooi mat rekbandje!

1 like

Fantastisch Lex, hoop dat je er veel plezier aan beleeft.

1 like

JAB? Het Scandinavische equivalent van Mars. O nee, dat is Japp…

Maar wel een leuk horloge, dat zeker al opknappen als er een nieuw glaasje op zit…

1 like

Intresse? Dan stuur ik 'm op.

1 like

Lief! :heart_eyes: Maar ik bedoelde ermee te zeggen dat deze goed bij het horloge staat. Oftewel, dat er misschien gewoon een keer een harentrekker moet blijven zitten in huize Lex. :blush:

2 likes

Voor @basvg :woozy_face:

1 like

Jij bent lief!
Nee joh, ik heb zo’n hekel aan die dingen. En bij dit horloge ook niet echt passend in de tijd. Die JAB is van de jaren '50. (ik weet inmiddels wat er voor motertje in zit, een ETA 1080. Klassiekertje uit de jaren 50)
Ik heb geloof ik twee horloges in mijn collectie waar zo’n epileer ding op zit en dat heeft een reden.
deze:

Een Citizen Frankenwatch. Binnenwerk Citizen, kastje van een overleden Russische ZIM, rekbandje voor de bijbehorende lelijkheid.

En deze:

De Olympic van wijlen mijn schoonvader. Zo heeft ie 'm altijd gedragen, dus zo moet ie blijven.

Maar verder? neee brrrr. Maar je mag 'm hebben, echt.

16 mm bandaanzet. en verbazingwekkend genoeg schoon en in vrijwel nieuwstaat.

4 likes

Ok, ga ik morgen ff kijken of ik een kandidaat heb. 16mm is bij Gruen in gebruik vanaf de jaren 40. Heb alleen niet heel veel “moderne” herenhorloges.

Daar horen toch juist wel rekbandjes bij?

2 likes

Uhm ja, maar toch anders. En wat een schitterend artikel is dat!

image

Wat jij hier middels dit artikel laat zien zijn die typisch Amerikaanse rekbandjes met hele mooie schakels en vaak ook in rolled gold en zo.
Is ook aanwezig in huize Lex, maar die geef ik niet zomaar weg. Ben wel lief, maar ook weer niet zó lief.

Het bandje wat aan Jabba de Hut zit is toch meer zo’n Fixoflex achtig ding met simpele rechte schakels en die zijn voor zover ik weet Duits en uit de jaren 60 en 70. Worden nog steeds gemaakt en zijn nog steeds te koop. Je ziet ze ook nog wel vaak dragen door oudere heren categorie reeds lang gepensioneerde ambtenaar en in een iets smallere maat op een jaren 80 Prisma Quartz horloge met witte wijzerplaat ook bij gemiddeld 80 jaar oude dames met spekarmpjes. Dat is niet alleen mijn suggestie, dat zie ik ook op verjaardagen bij de familie van mijn stokoude schoonmoeder…
:sweat_smile: :stuck_out_tongue_closed_eyes: :roll_eyes:

Ach, wat is modern? Van die stalen wurgkettingen die je tegenwoordig wel aan van die hele grote dikke duikhamburgers ziet zitten? Ook niet my cup of tea.
En wat zeur ik… ben zelf ook 74…
:stuck_out_tongue_closed_eyes: :partying_face:

8 likes

Ik had al een paar keer naar een goedkope Seiko Goldfeather gekeken, maar steeds afgetroeft op de japanse veilingsite.
maar het is dan eindelijk gelukt, geen mooie, maar het uurwerk loopt.
ook is het klikdeksel van een model Champion.

De volgende is een oude Tissot in zilveren kast, een damesmodel, maar een mooi model met helaas een gebroken balansas.
Ik kom dit horloge al een jaar lang tegen op ebay, maar met een prijs van €15 had deze nog steeds geen koper gevonden. :thinking:
Nadat ik een bod van €12 had gedaan komt deze Tissot deze kant op, de diameter is 20mm.
Misschien is dit wel iets voor mijn zus. :grin:

Nou ja, maar afwachten of het wat is. :smiley:

11 likes

Onderdelen, altijd handig. Destijds jaren een circuit gezien op ebay voor 40 dollar, toen ik het nodig had was het weg…

4 likes

Leuk dingetje, kaliber 17.2 zo te zien. Succes met opknappen :+1:

1 like

Bedankt, fijn om het kaliber te weten! :+1: :smiley:

1 like

Staat bij deze uurwerken ook onder de balans, maar dat is op deze foto niet te lezen :grin:

1 like