Vanmorgen deze vintage skindiver van het merk Stempel binnen gekregen, ik ken het merk niet.
Maar vond de looks erg leuk, en met een beetje liefde een prachtige aanwinst in de collectie
Vanmorgen deze vintage skindiver van het merk Stempel binnen gekregen, ik ken het merk niet.
Maar vond de looks erg leuk, en met een beetje liefde een prachtige aanwinst in de collectie
Leuk!
Heel leuk deze- ik mis zelf al jaren de bezel van mijn exemplaar, die heeft een blauwe dial met druppeltjes effect ![]()
Voor zover ik heb kunnen nagaan:
Lebem komt uit Besançon en ging later met enkele andere merken op in Difor, in 1960.
De deksel is voorzien van een extra sluitring, Bagobloc genoemd. Het zal in opdracht van het Franse leger bedoeld zijn geweest om horloges extra waterbestendig te maken? De uitvinding was gedaan door Miserez uit Besançon en werd ook commercieel aangeboden aan derden. Miserez was, zover ik kan ontdekken, fabrikant van horlogekasten.

Difor had later ook contracten met defensie, maar leverde toen ook als postorderbedrijf allerlei soort horloges. Onder andere een tijdje Difor “Lebem” horloges. Die zie je vaker dan Lebem’s.
Lebem komt op Mikrolisk niet voor. Difor heette eerst Diffusion Horlogerie SA en ontstond naast Lebem uit o.a. de merken Sarda, Start, Ormo en Sumo. Difor werd in 1982 ingelijfd door de grootste concurrent: Maty. Vanaf 1963 was Difor gezeteld in zowel Frankrijk als Zwitserland.
Hier een voorbeeld van het uurwerk en de kast, deksel en Bagobloc-ring.
De mijne zal een beurtje en glaasje nodig hebben. Ik vond hem leuk (geinig voor weinig) en las dat er ooit iemand op Hf Lebem’s had gehad, omdat ze leuk waren. Goed voorbeeld, doet goed volgen. ![]()
Leuke! Ik heb ook nog een Lebem in de projectenbak liggen.
Een Jeambrun 23, of 26, of 27… de uiterlijke verschillen zijn miniem, sorry.
Dank je! Dit helpt al. ![]()
Als het deze is, en 23D is compatibel, daar heb ik normaalgezien een berg onderdelen van liggen. ![]()
Dat kan alleen Dennis zelf vaststellen🙂
Ik ga mijn best doen. ![]()
Test
Hallo, ik ben geen kenner, alleen een liefhebber.
Kan iemand iets zeggen over deze Longines?
Alvast bedankt.
Voor een oordeel over je Longines moet je even een apart topic aanmaken onder het Vragen over… kopje. Dat houdt de discussie hier zuiver ![]()
Welkom!
Ja het is een longines met verkeerde wijzers in het verkeerde topic ![]()
En misschien je vraag wat specifieker maken?
Zal mijn doen