Vintage incoming (Deel 2)

Helemaal origineel, ook de band :ok_hand: Wel wat levens sporen :wink:

1 like

De 524x zijn de KS uurwerken. De 5206 en 5216 zijn de LM uurwerken.

2 likes

Ankerrad mist 2 tappen en 1 tap van het derde rad beschadigd, had erger gekund:

Oh ja en heeelemaal vol met olie :rofl:

9 likes

Tadaa… als tenminste de 25 661 hetzelfde is…

En ik heb ook nog een 23-20 liggen, kun je nagaan of het ankerrad toevallig hetzelfde is?

5 likes

Thanks Bas! Zal eens checken dit weekend

1 like

En ik heb ook nog steeds een glaasje liggen voor je.
(Vierkant)

1 like

Derde wiel is wel hetzelfde, ankerrad helaas niet, komt binnenkort wel even langs :+1:

1 like

En niet alleen de plaat - gewoon heerlijke classic die redding verdient :hugs:
Mist vlg mij overigens een rubber inleg die de van deze ds’en bekende schokbestendigheid toen bood… Bij een van mijn twee DS-jes is het overigens een ring in 4 stukjes verdeeld…

12 likes

Topmerk in zijn tijd :+1:t2:

1 like

Werk in uitvoering.

8 likes

Omdat ik niets meer ging kopen heb ik vandaag mijn eerste vintage Citizen gekocht:

Nog wel ff een originele kroon scoren.

25 likes

Mozes kriebel, je “begint” wel goed zeg! :astonished:

1 like

Ja en zeer irritant, als ik iets in Japan koop dan wil ik er direct wat meer in de zending, dus….

15 likes

Mooi spoorweghorloge! En die Citizen… :heart:

En ik kon het ook niet laten…

16 likes

Klasse deze hoor!

1 like

Bedankt! De Chronomaster (of Chrono Master) stond al even sluimerend op mn wensenlijst, deze kwam voor een acceptabel bedrag langs dus is in de winkelmand gegaan :innocent:

3 likes

Onderweg uit Spanje
Omdat Radiant een veel interessanter merk blijkt te zijn dan ik dacht, vaak met mooie uurwerkjes, krijgt mijn poor-man’s Polerouter er nog een paar vriendjes bij. We zijn achter de schermen in de historie van Radiant aan het duiken, dus toen ik deze witte hieronder zag dacht ik meteen: hier moet meer aan de hand zijn.

Dit duikertje zie je ook weleens van het merk Racine (Enicar). Die zijn aardig zeldzaam, maar toch nog NOS te vinden voor niet al te ridicule prijzen. De Radiant variant was nieuw voor mij. Op de merknaam na lijken ze identiek. Een soort Swatch (Scuba) avant le lettre qua bouwwijze. Ik verwacht een Eta onder de kap, maar dat gaan we zien.

Radiant is een in Spanje gevestigd merk, dat veel Zwitserse uurwerken gebruikte. Radiant presenteerde zich als een Swiss Made merk en profiteerde in Spanje vooral van hun technische expertise en service netwerk. Hierdoor hadden ze een streepje voor ten opzichte van échte Zwitserse merken. Of Radiant überhaupt horloges in Spanje assbleerde of kant-en-klaar inkocht in Zwitserland is altijd een beetje in nevelen gehuld geweest. Feit is dat ze veel onderdelen op voorraad hadden. Klanten hoefden niet lang te wachten op reparaties én het scheelde per onderdeel extra invoerrechten en BTW. De populariteit van Radiant t.o.v. Certina e.a. nam hierdoor snel toe. Radiant werd een conglomeraat onder de aanvoering van de zoon van de oprichter - die horlogemaker was en geen ondernemer. Het is nog steeds een grote werkgever en het bedrijf zit naast horloges ook in vastgoed en de hotelbranche.

In mijn Polerouter zit een Radiant-gemerkt Eta uurwerk. Heel fraai. Simpel en doeltreffend. In Spanje kom je hele goedkope tweedehands Radiant horloges tegen met 17-23 Jewel uurwerken, meestal gebasseerd op Eta. Soms staal, soms bronskleurig (zoals de mijne).

Wat precies de link is tussen Enicar en Radiant is mij nog niet duidelijk, wel was Radiant een grote klant in het Zwitserse Watch Valley, La Chaux-de-Fonds. Radiant dreef op marketing en het omzeilen van importheffingen. Het bedrijf was erg succesvol en begon eerst vooral met promoten van Zwitserse kwaliteit. Hun Spaanse identiteit lieten ze achterwege in de marketing. De advertenties van toen waren weinig Woke. Stoere mannen, knappe vrouwen en sexy teksten.
Daarin waren ze niet de enige, maar wel cool om te zien welke doelgroep ze wilden bereiken. Dit was ook nog in het Spanje van Franco. Andere tijden, niet ver bij ons vandaan.

Tegenwoordig zou men het een goedkoop plakwerk noemen, maar dat doet hun vroegere aanbod tekort. Wat opvalt is dat zelfs de moderne budgetmodellen van enkele tientjes worden geleverd in fraaie doosjes die een meer luxe/premium gevoel oproepen. Inspelen op de behoefte zit nog altijd in het DNA. Dat vind ik interessant.

Deze gaat mee in de doos. Slechte foto, maar oogde niet verkeerd.

Hoe werkt dat stoppen met verzamelen ook alweer precies? Ik zie nog veel meer leuks en er valt nog veel te leren. :face_with_peeking_eye:

13 likes

De foto’s moeten precies andersom. :upside_down_face:

Nog eentje aan het japanse pakket toegevoegd:

De komende dagen lopen er nog wat veilingen af, maar die worden te duur denk ik, waarschijnlijk is dit dus de laatste.

11 likes

Even voor de goede orde. Racine is niet Enicar.
De oprichter van Enicar heette wel Racine maar mocht zijn familienaam niet gebruiken voor zijn horloges, dus kwam zijn vrouw op het idee om zijn familienaam achterstevoren te gaan gebruiken.
Racine horloges hebben dus niks met Enicar horloges te maken.
Toevallig zijn de eigenaren familie van elkaar, maar daar houdt het dan ook op.

2 likes